Bombardier

BRP, az ismeretlen óriás

2022.09.24.

A BRP (Bombardier Recreational Products Inc.) neve alighanem kevéssé ismert a magyar autósok-motorosok körében, jóllehet ez a multinacionális kanadai világcég az úgynevezett szabadidős járművek élenjáró szállítói közé tartozik. Legyen szó közúti, vagy éppen úttalan közlekedésről, és ehhez hasonlóan vízi, vagy hófödte pályákról, a BRP otthon van: gyártmányai, a Can-Am luxus-triciklik, az összkerékhajtású quadok és a bivalyerős terepjáró homokfutók, továbbá a vízen-havon száguldó sea-doo jet-ski, illetve ski-doo síszán modellek mind-mind világszerte díjazott konstrukciók.

Szerző: Heimer György

Mostanában a BRP újabb izgalmakkal csigáz. Zajos reklámkampány közepette nemrég beharangozták, hogy több évtizedes kihagyás után visszatérnek a kétkerekű motorkerékpárok piacára, de már elektromos hajtással. Mint ahogy portálunk oldalain írtuk (https://www.autoszektor.hu/hu/content/boday-pal-komoly-szerepre-keszulun...) a „személyes, rétegjárműveket” gyártó Bombardier egyszerre két e-motor, a „duális-célú”, vagyis az enduro és cross típusú Origin típusról és a Pulse névre hallgató naked sportváltozatról rántotta le a leplet. A show apró szépséghibája, hogy a két e-motor még csak prototípus, néhány képen kívül még semmit sem lehet tudni róluk. Csak jövő augusztusban, a Can-AM márka ötven éves évfordulójára ígérnek bővebb műszaki részleteket, a két elektromos vasparipa pedig legkorábban – a szériagyártás felfutását követően – 2024 közepén jelenhet meg a piacokon.

A cég sajtóközleményeiből azonban az is kiderül, hogy a két új kétkerekűnél sokkal többről van szó. Az Origin és a Pulse csak nyitány, a BRP 300 millió dollár beruházással modellpalettájának elektrifikálásán ügyködik. Ma még nem lehet tudni, melyik modellcsoport, milyen elektromos hajtást kap majd. Az viszont már ismert, hogy a kanadai holding tulajdonában álló Rotax cég kiemelt szerepet játszik az e-programban. A nagynevű osztrák motorgyártó – amely a BRP járműveken kívül, a vezető motorkerékpár-márkákhoz, így a BMW-hez, sportrepülőgépekhez, sőt az amerikai hadiiparnak, harci drónokhoz is szállít hagyományos belső égésű erőforrásokat – olyan elektromos hajtásláncok (modular electric powerpack technology) kifejlesztésén dolgozik, amelyek a BRP-t elvezetik az elektromos korszakba. Így aztán az is bizonyosra vehető, hogy a most beígért e-motorokon kívül, további új típusokkal, így (háromkerekű) nagyrobogókkal bővülhet a kínálat, nem is beszélve a többi járműcsoport „áramvonalasításáról”.

Fotó: BRP

Hogyan lett dog helyett doo? 

Joseph-Armand Bombardier neve elválaszthatatlanul összekapcsolódik a hómobil találmányával. Ez a zseniális műszerész-gépész már tizenéves korában motoros szánokon törte fejét, legfőképpen azért, mivel szűkebb pátriáján, a kanadai Quebec tartományban, még a kilencszázharmincas években, télen nem kotorták le a havat a mellékutakról, az ott élők azokban a zimankós hónapokban jobbára kénytelenek voltak garázsaikban tartani autóikat. Bombardiernek az adta a végső lökést hómobil-ötletének megvalósítására, hogy megbetegedett kisfiát a nagy hóviharban nem tudták korházba szállítani és emiatt a gyermek életét vesztette. A konstruktőr ezután egy teherautó méretű, hétszemélyes hójárót épített, amelynek első kerekeinek helyére sítalpakat, hátulra pedig lánctalpakat szerelt. E féllánctalpasokat lelkesen fogadták a hóba zárt kanadaiak, a különböző változatokból a háború előtti kilencszáznegyvenes években több mint háromezer került ki Bombardier manufaktúrájából. Később aztán – amint a Quebec-i kormányzat már a hóborította vidék utjait is eltakarította – kereslet kezdett elapadni, de ekkor az innovatív Bombardier újabb ötlettel rukkolt elő: az ötvenes években kihozta az egy- és kétszemélyes motoros hómobilját. Az új járgányt a kutyák vontatta szánok után ski-dognak, si-kutyának nevezte, de a nyomda ördöge folytán ski-doo kifejezés került a termékismertető prospektusokba. E malőr azonban nem akadályozta meg a motoros síszán világra szóló, viharos gyorsaságú sikerét. Az első 250 darabot 1959-ben dobták piacra, négy évvel később már több mint 8 ezret adtak el belőle. Mindemellett a mai napig maradt a ski-doo márkanév, sőt sea-doo nevet viseli a BRP gyártotta jet-ski is. A zseniális Bombardier mindössze 57 évet élt, rákban hunyt el 1964-ben. Azóta vállalkozása vasúti kocsiktól a repülőgépeken át a ski-doo-ig terjedő diverzifikációval ipari óriáscéggé nőtt, de többszöri nagy átalakulásokkal. Így a szabadidős portfoliót 2003-ban kivásárolta egy befektető-konzorcium, s immár a BRP őrzi tovább a feltaláló-alapító hírnevét.

Fotó: BRP

Az elektromos jövő latolgatása közben az iparág elemzői azt is felemlítik, hogy a BRP tőkeerejénél és szakismereteinél fogva a szénhidrogén korszak után is jó eséllyel megőrizheti globális pozícióit. A cégvezér José Boisjoli magabiztosan úgy nyilatkozott, hogy az e-motorok nyitotta új piacokon cége a következő években megkétszerezi majd eladásait. A nagyságrendeket érzékelteti, hogy a mostanában évente 6 milliárd kanadai dollár (1800 milliárd forint) forgalmú BRP világszerte 14500 embert foglalkoztat, az osztrák Rotaxon kívül többek között övé a finn Lynx hószán-gyártó vagy a motorcsónakjairól híres amerikai Evinrude. Ugyanakkor szinte az egész világban, 130 országban vannak jelen, Magyarországon képviseletét, termékeinek importját, értékesítését és szervízelését a Jet Power Hungary Kft. látja el. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a BRP féle rekreációs járműkínálat egyfajta szubkultúra: ahogy nevében is benne van e portékák szabadidős szórakozásra, sportolásra szolgálnak. Ám sokhelyütt a világban a sportszerekből munkagépek, sőt hadigépek is lettek. Így például az árkon-bokron átgázoló quadokat vagy az úgynevezett side-by-side (két, vagy négyüléses), többféle kiegészítő szerelvénnyel, így teherszállító platóval, hóekével ellátható homokfutókat erdőgazdaságok, kommunális, szociális feladatokat ellátó önkormányzatok vagy éppenséggel a durva terepen szolgáló rendvédelmi, katonai szervezetek is előszeretettel használják. Nálunk ilyesfajta felhasználás még nem olyan gyakori, jóllehet a magyar vízi rendőrség tavaly már beszerzett vagy tucatnyit az óránként akár száz kilométeres sebességgel is száguldani tudó sea-doo vízimotorokból.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....