Bombardier

BRP, az ismeretlen óriás

2022.09.24.

A BRP (Bombardier Recreational Products Inc.) neve alighanem kevéssé ismert a magyar autósok-motorosok körében, jóllehet ez a multinacionális kanadai világcég az úgynevezett szabadidős járművek élenjáró szállítói közé tartozik. Legyen szó közúti, vagy éppen úttalan közlekedésről, és ehhez hasonlóan vízi, vagy hófödte pályákról, a BRP otthon van: gyártmányai, a Can-Am luxus-triciklik, az összkerékhajtású quadok és a bivalyerős terepjáró homokfutók, továbbá a vízen-havon száguldó sea-doo jet-ski, illetve ski-doo síszán modellek mind-mind világszerte díjazott konstrukciók.

Szerző: Heimer György

Mostanában a BRP újabb izgalmakkal csigáz. Zajos reklámkampány közepette nemrég beharangozták, hogy több évtizedes kihagyás után visszatérnek a kétkerekű motorkerékpárok piacára, de már elektromos hajtással. Mint ahogy portálunk oldalain írtuk (https://www.autoszektor.hu/hu/content/boday-pal-komoly-szerepre-keszulun...) a „személyes, rétegjárműveket” gyártó Bombardier egyszerre két e-motor, a „duális-célú”, vagyis az enduro és cross típusú Origin típusról és a Pulse névre hallgató naked sportváltozatról rántotta le a leplet. A show apró szépséghibája, hogy a két e-motor még csak prototípus, néhány képen kívül még semmit sem lehet tudni róluk. Csak jövő augusztusban, a Can-AM márka ötven éves évfordulójára ígérnek bővebb műszaki részleteket, a két elektromos vasparipa pedig legkorábban – a szériagyártás felfutását követően – 2024 közepén jelenhet meg a piacokon.

A cég sajtóközleményeiből azonban az is kiderül, hogy a két új kétkerekűnél sokkal többről van szó. Az Origin és a Pulse csak nyitány, a BRP 300 millió dollár beruházással modellpalettájának elektrifikálásán ügyködik. Ma még nem lehet tudni, melyik modellcsoport, milyen elektromos hajtást kap majd. Az viszont már ismert, hogy a kanadai holding tulajdonában álló Rotax cég kiemelt szerepet játszik az e-programban. A nagynevű osztrák motorgyártó – amely a BRP járműveken kívül, a vezető motorkerékpár-márkákhoz, így a BMW-hez, sportrepülőgépekhez, sőt az amerikai hadiiparnak, harci drónokhoz is szállít hagyományos belső égésű erőforrásokat – olyan elektromos hajtásláncok (modular electric powerpack technology) kifejlesztésén dolgozik, amelyek a BRP-t elvezetik az elektromos korszakba. Így aztán az is bizonyosra vehető, hogy a most beígért e-motorokon kívül, további új típusokkal, így (háromkerekű) nagyrobogókkal bővülhet a kínálat, nem is beszélve a többi járműcsoport „áramvonalasításáról”.

Fotó: BRP

Hogyan lett dog helyett doo? 

Joseph-Armand Bombardier neve elválaszthatatlanul összekapcsolódik a hómobil találmányával. Ez a zseniális műszerész-gépész már tizenéves korában motoros szánokon törte fejét, legfőképpen azért, mivel szűkebb pátriáján, a kanadai Quebec tartományban, még a kilencszázharmincas években, télen nem kotorták le a havat a mellékutakról, az ott élők azokban a zimankós hónapokban jobbára kénytelenek voltak garázsaikban tartani autóikat. Bombardiernek az adta a végső lökést hómobil-ötletének megvalósítására, hogy megbetegedett kisfiát a nagy hóviharban nem tudták korházba szállítani és emiatt a gyermek életét vesztette. A konstruktőr ezután egy teherautó méretű, hétszemélyes hójárót épített, amelynek első kerekeinek helyére sítalpakat, hátulra pedig lánctalpakat szerelt. E féllánctalpasokat lelkesen fogadták a hóba zárt kanadaiak, a különböző változatokból a háború előtti kilencszáznegyvenes években több mint háromezer került ki Bombardier manufaktúrájából. Később aztán – amint a Quebec-i kormányzat már a hóborította vidék utjait is eltakarította – kereslet kezdett elapadni, de ekkor az innovatív Bombardier újabb ötlettel rukkolt elő: az ötvenes években kihozta az egy- és kétszemélyes motoros hómobilját. Az új járgányt a kutyák vontatta szánok után ski-dognak, si-kutyának nevezte, de a nyomda ördöge folytán ski-doo kifejezés került a termékismertető prospektusokba. E malőr azonban nem akadályozta meg a motoros síszán világra szóló, viharos gyorsaságú sikerét. Az első 250 darabot 1959-ben dobták piacra, négy évvel később már több mint 8 ezret adtak el belőle. Mindemellett a mai napig maradt a ski-doo márkanév, sőt sea-doo nevet viseli a BRP gyártotta jet-ski is. A zseniális Bombardier mindössze 57 évet élt, rákban hunyt el 1964-ben. Azóta vállalkozása vasúti kocsiktól a repülőgépeken át a ski-doo-ig terjedő diverzifikációval ipari óriáscéggé nőtt, de többszöri nagy átalakulásokkal. Így a szabadidős portfoliót 2003-ban kivásárolta egy befektető-konzorcium, s immár a BRP őrzi tovább a feltaláló-alapító hírnevét.

Fotó: BRP

Az elektromos jövő latolgatása közben az iparág elemzői azt is felemlítik, hogy a BRP tőkeerejénél és szakismereteinél fogva a szénhidrogén korszak után is jó eséllyel megőrizheti globális pozícióit. A cégvezér José Boisjoli magabiztosan úgy nyilatkozott, hogy az e-motorok nyitotta új piacokon cége a következő években megkétszerezi majd eladásait. A nagyságrendeket érzékelteti, hogy a mostanában évente 6 milliárd kanadai dollár (1800 milliárd forint) forgalmú BRP világszerte 14500 embert foglalkoztat, az osztrák Rotaxon kívül többek között övé a finn Lynx hószán-gyártó vagy a motorcsónakjairól híres amerikai Evinrude. Ugyanakkor szinte az egész világban, 130 országban vannak jelen, Magyarországon képviseletét, termékeinek importját, értékesítését és szervízelését a Jet Power Hungary Kft. látja el. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a BRP féle rekreációs járműkínálat egyfajta szubkultúra: ahogy nevében is benne van e portékák szabadidős szórakozásra, sportolásra szolgálnak. Ám sokhelyütt a világban a sportszerekből munkagépek, sőt hadigépek is lettek. Így például az árkon-bokron átgázoló quadokat vagy az úgynevezett side-by-side (két, vagy négyüléses), többféle kiegészítő szerelvénnyel, így teherszállító platóval, hóekével ellátható homokfutókat erdőgazdaságok, kommunális, szociális feladatokat ellátó önkormányzatok vagy éppenséggel a durva terepen szolgáló rendvédelmi, katonai szervezetek is előszeretettel használják. Nálunk ilyesfajta felhasználás még nem olyan gyakori, jóllehet a magyar vízi rendőrség tavaly már beszerzett vagy tucatnyit az óránként akár száz kilométeres sebességgel is száguldani tudó sea-doo vízimotorokból.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....