Forma 1
A német szakportál az elmúlt év 19 versenyének valamennyi kerékcseréjét figyelembe vette statisztikája elkészítésénél, ám a biztonsági autó ideje alatt, valamint a kényszerből történt szervizeléseket kivette a képletből, mivel azok (a nagy forgalom vagy éppen a technikai problémák miatt) sok esetben egyáltalán nem tükrözik hűen a szerelők gyorsaságát. A rangsorolást úgy készítették el, hogy a teljes boxutcában töltött idők alapján minden egyes futamnál kiszámolták a kerékcserék átlagidejét, ezek szerint sorba állították a csapatokat, majd az egyes helyszíneken elért sorrendeket is átlagolva eljutottak az év végi összesített eredményhez.
Az első helyen végző Mercedes átlagos helyezése 2,4-re jött ki. Őket a 3,2-es átlagot elérő Ferrari, valamint a 3,9-es értékkel záró Red Bull követte. Az osztrákok ezzel megelőzték a bajnokságban előttük végző Williamst. Érdekesség, hogy a 2012-ben még a leggyorsabb szervizcsapattal rendelkező McLaren teljesítménye ezen a téren is visszaesett 2015-ben: a wokingiak csak a hatodik helyet érték el.
Nem a rekordokon, a biztonságos gyorsaságon a hangsúly
Az Auto Motor und Sport kiemelte, az elmúlt két évben némiképp módosult az istállók kiállásoknál alkalmazott stratégiája. Amióta betiltották a tankolást, a hangsúly áttevődött a minél gyorsabb kerékcserékre, hiszen onnantól ez határozta meg a boxban töltött idő hosszát. Az utóbbi időszakban ugyanakkor a résztvevők (vélhetően a szigorított szabályoknak is köszönhetően) már nem elsősorban a rekorddöntésre törekedtek, sokkal inkább egy stabil és jó átlagteljesítmény elérését tűzték ki célul. A Force India csapatmenedzsere elárulta, náluk például egy 2,5 másodperces átlagérték elérése a cél. „Ha görcsösen igyekeznénk két másodpercen belülre kerülni, sokkal több hiba csúszna be” – fogalmazott Andy Stevenson.
A Mercedes hasonló módszert követett: dominanciájukat kihasználva megtehették, hogy tizedmásodperceket áldozzanak fel a biztonság oltárán. Csapatmenedzserük, Ron Meadows elárulta, 0,3-0,5 másodperces ráhagyással dolgoznak, hogy elkerülhessék a hibákat.
A számok alapján ez nekik sikerült a legjobban. A címvédő csapat a 19 verseny során összesen 8 alkalommal volt a leggyorsabb a boxban, és csak Magyarországon (6. hely), Bahreinben és Monzában (5. hely) voltak kisiklásaik. A rivális Ferrarinál mélyebb hullámvölgyek is becsúsztak, ráadásul többször is: Ausztráliában csak 7.-ek voltak, Kanadában és Ausztriában 9.-ek, míg Abu-Dzabiban 6.-ak. Nevük mellé végül öt elsőség került (Bahrein, Spanyolország, Belgium, Oroszország és Mexikó).
Rajtuk kívül a Red Bull két elsőséget számlált (Magyarország és Olaszország), de kijutott a legjobb átlagidőből a Williamsnek (Ausztrália), a Force Indiának (Kanada) és a McLarennek is (Brazília).
A statisztikát készítő németek végül kiemelték, nem véletlen, hogy a szerényebb anyagi körülmények között dolgozó istállók ezen a területen is elmaradnak a legnagyobbaktól. A Manor és a Sauber például sem különleges emelővel, sem pedig szupergyors légkulcsokkal nem rendelkezik, amik elengedhetetlen eszközök a gyors kiállásokhoz. A svájciak legjobb eredményét az ausztráliai és angliai 4. legjobb átlagidő jelentette, míg a Manor Ausztriában zárt a hatodik helyen a vonatkozó rangsorban.
Így teljesítettek 2015-ben a csapatok a boxutcában (az egyes futamokon elért helyezéseik átlaga alapján) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(Forrás: telesport.hu) |