autóbontó

A bontós szakmában magasan jegyzik a Roncsautót – 2. rész

2017.03.08.

Egy mai autószerelőnek egy közlekedésmérnök és egy informatikus tudásával kellene rendelkeznie, egy G Astra kormánykapcsolóját nem lehet csak úgy kicserélni, az alkatrészt be kell tanítani. 2016 decemberében díjat kapott Szegeden a Roncsautó, ők lettek az év szakképzői.

– Az országban is nagynak számítunk a bontott autóalkatrész-kereskedelemben, nem tévedek, ha úgy gondolom, dobogósok vagyunk – mondja Dobó József, hozzátéve, forgalmuk 90 százaléka import és csak az egytizede hazai beszerzés. Az alkatrészeik 90 százaléka törött autóból származik, bár nemrégiben volt egy nagyobb adag vízkáros is. Manchesterben nagy árvíz volt, komplett szalonokat öntött el. Ezeket szétszedték, olyan a biztosítási rendszerük, hogy ezt arrafelé minden további nélkül megtehetik. (Írásunk első részét itt olvashatják.)


– Nagy-Britanniában sokkal hamarabb válik gazdasági totálkárossá az autó, csak ott nem lehet belőle még egyszer forgalomképeset csinálni – tudjuk meg. Cserében drága a biztosítás is, a rendszer bünteti a fiatal sofőrt és a sok lóerős autóját. Történt, hogy 20 évesen vett kint egy magyar fiatal egy C70-es Volvót, régi szerelmét. 5000 font volt az autó és 2,5 ezer font az éves biztosítás – ezt a számpárt reménytelen átültetni a magyar viszonyokra.

Kialakítottak egy értékesítési stratégiát, ez azt jelenti, hogy az alkatrészhez három dolog elengedhetetlen: a számla, a műbizonylat, a garancia. Bátornak tűnik a garancia adása, de csak így tudnak a versenytársak elé kerülni. – Volt, aki azért utazott Szegedre Budapestről egy Jaguár váltóért, mert mi adtunk garanciát – mondja Dobó József, hozzátéve, ezt a vásárlótól tudta meg, amikor rákérdezett.

Ha nem megfelelő az alkatrész, garanciában kicserélik, ha történetesen nincs már belőle, visszaadják, vagy visszautalják a pénzt. Kiderült, az internetes kereskedelemben két hét amúgy is kötelező az „elállásra”.


2016 decemberében díjat kapott Szegeden a Roncsautó, ők lettek az év szakképzői. – Könnyű helyzetben vagyunk, mert korlátlan mennyiségben áll rendelkezésünkre szemléltető eszköz – mondja Dobó József. A tanuló nem tud hibázni, bármit elronthat. Szerinte az a legnagyobb probléma, hogy nincs jövőképük a fiataloknak, vagy életüket külföldön képzelik el.

Egy mai autószerelőnek egy közlekedésmérnök és egy informatikus tudásával kellene, hogy rendelkezzen. Egy G Astra kormánykapcsolóját nem lehet csak úgy kicserélni, ma az alkatrészt be kell tanítani, ahogy az automata váltókat is. - Ha úgy törik egy nagy értékű autó, hogy az automata váltó épen marad, akkor van egy emberünk, aki több tízmillió forintos műszerével bevizsgálja, műbizonylatot ad, és így lehet értékesíteni – mondja Dobó József, jelezve, van jövője ennek a szakmának.

Rendőrséggel és a katasztrófavédelemmel is szoros a kapcsolatuk, minden évben van náluk vizsga a megyei helyszínelőknek. Ezeken összetört autókat elemeznek, de volt példa arra is, hogy a cég maga deformálta a vizsgatárgyat. A becsapódás erejéből a sebességre lehet következtetni. Sokszor szimulálnak kerékpáros baleseteket is. A szegedi rakparton megrendezett katasztrófavédelmi bemutatóhoz állandó beszállító a Roncsautó. Leesnek egy magasságból az autók, a fiataloknak pedig elmagyarázzák, ezt jelenti, ha 70-nel nekimennek egy fának a diszkó után.


– Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek lássák, mivé válhat egy autó nagy baleset után. A hang, amit akkor hallanak néhány méteres távolságból, sokkal jobban rögzül bennük, mintha csak olvasnának egy ilyen balesetről - mondja a szakember.

A környezetvédelmi törvény szerint a gyártóknak kellene megsemmisíteniük a roncsokat. A bontóba behozott autókból a veszélyes anyagokat eltávolítják, a maradék egy részét alkatrészként, a másikat a ledarálás és válogatás után hulladékként értékesítik. De ez egyre kevésbé üzlet, 2005-ben 80 forint volt az ócskavas kilója, most csak 15. - Akkor Kína egyszerűen minden ócskavasat felvett, ma a 15 forintos autóval senki sem dolgozik szívesen – mondja Dobó József. Kiderült, akkoriban belefért, hogy Mórahalomról bevitték Szegedre a roncsot, elmentek az okmányirodába, elintézték a papírjait. Ez a mostani árban nincs benne, a díjmentesség nem fér bele a hulladékárba. És ezt tudja fia is, ifjabb Dobó József, aki lassan, de biztosan átveszi a cég operatív irányítását.

2008-ban nyilatkozta Dobó József

– Ez a győzelem a jövőnket jelenti. Ilyen jellegű vállalkozás még soha nem nyert díjat. Rendkívül boldog vagyok! Úgy érzem, ez az elismerés a bizalmat jelenti felénk, amit szeretnénk megköszönni a zsűrinek. A jövőben a Presztízs díj szellemében próbálunk majd tevékenykedni. A szakmabeliek tudják: a világ hulladéktermelésének 10 százalékát a gépjárműroncsok teszik ki. (2008. december, Délmagyarország Presztízs díjátadó gála.)

Folytatjuk!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....