szoftverfrissítés
Nemrégiben a Mercedes-Benz oroszországi forgalmazója, az MB RUS számolt be arról, hogy a német vállalat korlátozta a szoftverekhez való hozzáférést, most pedig arról ír a szaksajtó, hogy másik két német márka, a BMW és az Audi oroszországi szervizei is ugyanilyen problémával szembesültek. Az első korlátozásokról már néhány hónappal ezelőtt is hírt adtak az autós szakportálok, de most maguk a kereskedők közölték, hogy megkapták a hivatalos értesítést a szoftveres kiszolgálás letiltásáról.
Emiatt számos gonddal szembesülnek a márkaszervizek. Nem jutnak hozzá a gépkocsik vezérlőrendszeréhez és diagnosztikájához szükséges szoftverfrissítésekhez, problémák merülnek fel különféle elektronikai egységek, a sebességváltó, a parkolóérzékelők beállításával, de az autótörténet felhőalapú lekérdezése – kilométeróra-állás, utolsó javítás vagy karbantartás stb. - is lehetetlenné válik, nem is beszélve arról, hogy kulcsmásolatot sem lehet készíteni.
Jogi szakértők szerint a szoftverek letiltása lényegében a vásárlók becsapását jelenti, hiszen amikor megvásárolták az autójukat, azzal együtt szolgáltatás gyanánt megvették a karbantartást és rendszerfrissítést is. A kereskedők azonban nem sietnek perelni az autógyártókat, annak ellenére, hogy a szoftvertámogatás hiánya komolyan akadályozza a munkájukat. Nem akarják, hogy a pereskedés miatt megromoljon a kapcsolatuk a nyugati autógyárakkal, és azt remélik, hogy az európai márkák még visszatérnek Oroszországba, amint normalizálódik a politikai helyzet.
Az élelmesebb márkaszervizeket azonban nem érte hidegzuhanyként a korlátozás. Alekszerj Kirgyasov, az Audikat forgalmazó Avtodom vállalatcsoport ügyvezető igazgatója azt mondja, hogy a vállalat kereskedői hálózata már előre felkészült a szoftveres tiltásra, és az eredeti, márkás programok mintegy 85 százalékát lecserélte.
Mások alternatív csatornákon próbálnak hozzáférést biztosítani a márkás szoftverekhez. Ez azzal jár, hogy a programfrissitésekben vannak ugyan késések, de ez nem befolyásolja a külföldi autók karbantartásának minőségét vagy gyorsaságát. A márkakereskedések ügyfelei valóban elektronikus szervizkönyv nélkül maradtak, de az autótörténet sokszor rekonstruálható a korábbi megrendelések és karbantartások alapján.