Teszt

Beültettek a hintába...

2021.09.21.

Messzire visz, és nagyon más, mint a többi, de biztosan megrázza az elektromosok mezőnyét. Vagy éppen fel...

Karakteres, de nem hivalkodó, szóval nem kell attól félni, hogy gyorsan kimegy a divatból, miközben nem szürkül bele a mezőnybe. Nem véletlenül, mert ez a fazon már bizonyított egy világsikeres modellen. Igaz, abban még benzines szív dobogott, ezt pedig villanymotor hajtja. Nem is akárhogy és nem is akármilyen távolságra, meg nem is akárhol.

Villanyautó, napelemes háttrérel       Fotó: Boros Jenő

Napfény és napelem

Igazán bravúros kirándulást eszelt ki megint a hazai Hyundai csapat, amikor a festői Dunakanyar kevésbé látogatott részén rendezte meg legújabb villanyautójának tesztjét, ami valljuk be nem egyszerű, hiszen egy elektromos flotta töltése igényel némi szervezést.

Megoldották, mert a gyönyörű Zebegény még gyönyörűbb panorámáját adó Natura Hill park több mint egy szálló. Igazi pihenőhely, ahol az épületek többségét napelem borítja, ráadásul komoly kapacitású töltőkkel is rendelkezik.

Flotta a hegyen    Fotó: Boros Jenő

Napi ötszáz

Márpedig tankolni kell, igaz, az egyre nagyobb kapacitású akkukkal egyre ritkábban. Ezt is megtapasztalhatták az Ioniq5-öt tesztelő csapat tagjai, akik megbizonyosodhattak arról is, hogy a kemény emelkedőkön és lejtőkön való intenzív autózást, a napi majdnem öttszáz kilométeres tesztelést is jól bírták a telepek.

A WLTP mérés szerint 481 km a hivatalos hatótáv, az akkupakk 18 perc alatt tölthető 80 százalékra és száz kilométernyi úthoz elég 5 percre feldugni, persze megfelelő kapacitású hálózat csatlaozójára.

Ioniq pár a réten    Fotó: Boros Jenő

Nem ma kezdték

A név ismerős lehet, hiszen a dél-koreai konszern több mint öt éve dobta be a köztudatba, ezzel a szöveggel: A Hyundai Motor a 2016. évi Genfi Autószalonon mutatja be a vadonatúj Ioniq modellcsalád tagjait, az Ioniq Hybrid, Electric és Plug-in modelleket. Az dél-koreai konszern új almárkája, az Ioniq egyébként a világ első olyan gépkocsija volt, amely három különböző - részben, vagy teljesen - elektromos hajtásláncot kínál, és ezáltal mindenkinek elérhetővé teszi a nulla, vagy csekély károsanyag-kibocsátású közlekedést.

Ha sárga, akkor magas feszültség!                      Fotó: Boros Jenő

Világelső Ioniq család

A portfólió jól vizsgázott, és sikeres lett a piacon, mert olyan méretű és kényelmű villanyautóval jelent meg, ami egy családnak is megfelelt, ráadásul elfogadható áron. Miközben paramétereiben is versenyképes volt: az Electric 28 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátora több mint 250 kilométeres, tisztán elektromos hatótávolságot biztosított, a villanymotor azonnal rendelkezésre álló nyomatékcsúcsa 295 Nm, legnagyobb elérhető motorteljesítménye 88 kW (120 LE), amely az egyfokozatú, fordulatszám-csökkentő erőátviteli egységen keresztül akár 165 km/óra sebességre gyorsította a gépkocsit.

Ráadásul öt személlyel és hatalmas csomagtartóval, amivel bizony kevés vetélytás tudott versenyezni.

Ioniq 5: világos infókkal            Fotó: Boros Jenő

Luxus térérzet

Öt évvel később házon belül készült el a még kényelmesebb, szebb és nagyobb hatótávlságú kihívó, ami ellen még a jóval nagyobb és drágább villanyautóknak is fel kell kötniük az alsót. Itt van például a három méteres tengelytáv, ami hihetetlen lábteret biztosít a hátul ülőknek, miközben egészen különleges arányokat ad kívülről is az autónak.

Az utastér tágas minden térdnek és fejnek, amit nem csak a magasabb növésűek díjaznak, hanem az átlagos méretűek is, hiszen hátul is szokatlanul pazar a térérzet, hála a konstrukciónak. Mert az Ioniq nem SUV, vagyis nem megmelt hasmagasságú kombi, vagy inkább konyhaszekrény, mert úgy őrizték meg átlagautós stabilitását, hogy közben csak belmagasságát növelték.

Ekkora a lábtér, ha 3 méteres a tengelytáv           Fotó: Boros Jenő

E-GMP

Ez többek között annak is köszönhető, hogy eleve elektromos autónak konstruálták az Ioniq 5-öt, melynek akkumulátorai szolídan megbújnak a padlózatban. A műszaki alap a kimondottan elektromos autóknak fejlesztett gördeszkaszerű E-GMP kódú padlólemez, tulajdonképpen ez a titka a praktikus és maximális helykhasználású családi autót építésének.

Az E-GMP (elektromos globális moduláris platform) nemcsak a kényelemnek tett jót, de a súlypont is alacsonyabbra került, ami még tovább javította a jármű stabilitását. Ezt a tesztút szélsőséges emelkedőin, lejtőin is bebizonyította az autó.

Megjártunk 45 százalékos emelkedőket, ráadásul nem éppen tapadós felületen, de az Ioniq5 nem kapart feleslegesen, és könnyedén mászta meg a nem éppen szilárd alapú és meredek szántóföldeket, árkokat.

Viszonyítási pontok      Fotó: Boros Jenő

Multilink

A jó útfekvés magyarázata még az Ioniq 5 ötlengőkaros hátsó felfüggesztése, ami szokatlanul igényes megoldás a kompakt kategóriában. Az sem mindennapos, sőt, a sorozatgyártásúak között világelső, hogy az integrált hajtótengely (IDA) a kerékcsapágyat a hajtótengellyel kombinálva továbbítja a nyomatékot, ezzel is csökkentve a rugózatlan tömeget, javítja a menetstabilitást.

Adja a formáját

És ami a siker kulcsa a dizájn, ami nem éppen mai, de az Ioniq 5 története a formatervezők álma, mert szinte változatás nélkül vitték sorozatgyárrtásba a 2019-ben bemutatott Hyundai 45 elektromos tanulmányautót, ami ritkaság, pláne, hogy a modellt egy korábbi autó ihlette. A forrásmű 1985-től Excell/Pony néven futott.

Plusz csomagoknak boksz az orrrészben      Fotó: Boros Jenő

Támogatási limit alatt

Az alapmodellhez 58 kWh-s akkupakk jár, erről táplálkozik a 125 kW-os (170 lóerős) teljesítményű mégneses szinkronmotor, mely a hátsó kerekeket hajtja. Ha nem számolunk az állami támogatással, akkor a legolcsóbb Ioniq 5 ára nem éri el a 15 millió forintot, vagyis mégis kalkulálhatunk a másfél milliós dotációval, ami alaposan javít a számlán.

Ennél drágább és erősebb modelleket teszteltünk a hegyekben: a 72,6 kWh-s akkumulátorú és 160 kW-os (218 LE) villanymotorosk ára már egymillióval drágább.

Ha kell, az elektromos autó adja az áramot a kávéfőzéshez  Fotó: Boros Jenő

Pakolni kell

A nagy koffer (527 liter hátul és még egy kicsi pakolóboksz a kocsi orrában) mellé jó néhány kényelmi plusz jár már alapon: kulcs nélküli ajtónyitás, harminc centis átlójú digitális műszeregység, azonos méretű érintőképernyő tolatókamerával, navigációval, valamint kétzónás automata klíma és távolságtartó tempomat.

A teszt végén még belefért egy kávé, amit a Hyundai iOniq töltőcsatlakozójába, most éppen konnektorába dugva főztek, és amit a vállalkozóbbak hintaágyban fogyaszthattak el. Beültem, mert annyival is tovább csodálhattam a dunakanyari panorámát, és az összképet, benne a környzetet egyáltalán nem zavaró elektromos Hyundait, ami katasztrófa helyzetben, péládul viharos felsővezeték szakadáskor akár egy háztartást is képes árammal ellátni.

Az a bizonyos hinta   Fotó: Boros Jenő

Tükörreflex                Fotó: Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.26
Összeroncsolódott személyautó a II. kerületi Nagykovácsi úton november 26-án, miután a járműre....
2021.11.26
Az FIA Túraautó Világkupa menetrendje szerint 2022-ben ismét 10 versenyhelyszín lesz. ..
2021.11.26
A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik....
2021.11.26
A BMW Group újabb húsz európai városban, így többek között Koppenhágában, Veronában és Toulouse-ban....
2021.11.26
A Bács-Kiskun megyei rendőrök közúti veszélyeztetés bűntette miatt folytattak eljárást, és....
2021.11.26
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján elsősorban Győr-Moson-Sopron, Vas,....
2021.11.26
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat....
2021.11.26
A Kia és új partnere, a BlackRock Global Renewable Power, más részvényesekkel együtt, újabb 700....
2021.11.26
Magyarországon közlekedési balesetben évente mintegy 600-an vesztik életüket. ..
2021.11.26
Két holland fiatalember pár száz euróból kivételesen takarékos autót épített. A sikerből persze az....