Mercedes-Benz
Szerző: Sóstói Tamás
Idén három azonos témára épülő rövidfilmet láthattunk három különböző cégtől. A koncepció az evolúció egyik csodája vagy csupán egy génhiány, biogenetikusok ezt biztos meg tudnák erősíteni: e jámbor kis baromfik meglepően fix helyzetben képesek koponyájukat tartani, rázósabb körülmények között is. Még ha egy kátyús magyar úton szállítják is őket az ellátási lánc következő állomására a baromfi feldolgozóba, tarajos buksijuk mereven vár sorsára. Többen kihasználták már ezt a darwini csodaképességet amatőr szinten is (Chicken Powered Steadicam Comparison), ám az első erre épülő jelentősebb reklámspotot a Fujifilm forgatta az X-S1 modell képstabilizáló képességének bemutatására, februárban.
Őket követte a Mercedes, image-étől kissé elrugaszkodott Magic Body Control technológiáját demonstráló reklámja ősszel, ahol fehérkesztyűs kutatók tekergetik szegény szárnyasokat egy plexi mögött. Az egrecíroztatás közben a tarajos kis koponyák természetesen itt is sztahanovista fegyelemmel merednek a kamerába. (Az S-osztálynál alkalmazott fejlesztés lényege, hogy a számítógép az odaékelt kamerák segítségével az útburkolatot előre elemezve adaptálja az autó felfüggesztését annak érdekében, hogy minden úton a legnagyobb kényelemben utazhassunk.)
A spot maga humoros, ám kicsit idegenül hat egy presztízsgyártótól, de a Volvo „terpesztése” után szerintem a közönség már szinte várja az indokolatlan kampányokat.
Erre kontrázva megérkezett a másik fenevad, a Jaguar. A spot ugyanúgy kezdődik mint a Mercedesé, ám feltűnően kevésbé annyira letisztult és mesterkélt. Ehhez két okot tudok társítani: így akarták kifigurázni a német gyártó koncepcióját vagy egyszerűen csak szerényebb gyártási körülmények között kellet megoldaniuk a videót. Mivel azonban három hónapot kellett várni a Jaguar válaszvideójára és biztosan tellett volna a jobb kivitelezésre, marad a görbe tükör. Ebben a spotban látjuk a csirkét rázó tudóst is a háttérben, aki az iróniára még rátornázva bárgyú szakmai fejjel végzi a dolgát. Leengedi a csirkét és jön a csattanó: egy tollzápor közepette eltűnik állatunk… egy jaguár szájában. „Magic Body Control? We prefer cat-like reflexes”.
Az insight jó: a Mercedes-szel ellentétben a Jaguarban ösztönös reflexek segítenek a nyugodt autózásban. Hiányzik viszont mögüle a termék: nem jövünk rá pontosan miért is jobb e téren a Jaguar. Árnyékolja még a spot ütőerejét, hogy viszonylag lassan érkezett a riposzt és egyelőre nézettsége is tizede a 7,5 milliót meghaladó Mercedes spotnak. A kommentekben olvasva sokan azt vetik fel, hogy hiába sikerült jól a film, a németek minőségét nem lehet utolérni. Szép próbálkozás!
És ezzel nem ért véget a pengeváltás. Alig két nappal a Jaguar reakciójára, a Mercedes visszavágott ezzel a képpel. A PRE-SAFE figyelmeztető biztonsági berendezésük hirdetésére hozták létre a kreatívot, melyen a technológia előnyeit épp egy útra tévedő jaguáron demonstrálják. Reméljük itt nem ér véget az ütős párbaj és az is lehet, hogy más konstruktőrök is beszállnak az állatkertbe.