DTM
A 2018. május 5-i hétvégén elrajtol a Német Túraautó Bajnokság (DTM) idei versenyszezonja, amelynek tíz hétvégéjén az Augusto Farfus, Bruno Spengler, Joel Eriksson, Marco Wittman, Philipp Eng és Timo Glock alkotta csapat száll versenybe a sorozat pilóták, csapatok és gyártók közötti bajnoki címeiért. A módosított versenyszabályzat értelmében a versenyautók leszorítóereje és légellenállási együtthatója idéntől jelentős mértékben csökken, miközben a lemezek alatt dolgozó járműtechnológia változatlan marad. A BMW M GmbH legendás trikolor árnyalatát modern karosszéria-fényezések értelmezik újra.
„Amikor először megláttam az idei versenyautóm fényezését, elállt a lélegzetem” – mondta Marco Wittmann. „Óriási megtiszteltetés, hogy a BMW M divízió klasszikus színeiben versenyezhetek, a világoskék, a sötétkék és a piros árnyalatok egysége számomra egyet jelent a ’80-as és ’90-es évek motorsport-sikereivel. Mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy idén egy újabb fejezettel gazdagítsam ezt a sikertörténetet a DTM-ben” – tette hozzá a sorozat kétszeres bajnoka.
A 2018-as szezon kezdetére a Német Túraautó Bajnokság versenybírói egy igen lényeges ponton módosították a sorozat szabályrendszerét. A BMW Motorsport tervezőmérnökei ennek értelmében átfogó változtatásokat hajtottak végre a BMW M4 DTM versenyautók karosszériáján, hogy a nagyteljesítményű gépek leszorítóereje a 2017-es érték egyharmadával csökkenjen. A módosítások leginkább „a kevesebb néha több” mottóval jellemezhetők, a kisebb leszorítóerőnek és a minden korábbinál alacsonyabb légellenállásnak köszönhetően ugyanis a versenyautók még gyorsabbak lesznek, még nagyobb végsebességet érhetnek el, irányításuk pedig még inkább a pilóták kezébe kerül.
Az első lökhárító két oldalán idéntől már nem kettő, csupán egy légterelő elem található, új az első koptató, a nagyméretű küszöbelem egyszerűbb és áramvonalasabb lett, illetve eltűntek a hátsó kerekek mögé illesztett légterelő lapok. A versenyautók hátsó kialakításán szinte semmi nem változott, a légellenállás csökkentése érdekében azonban néhány apró ponton módosítottak a mérnökök. A végeredmény egyszerű: a kisebb leszorítóerő és az alacsonyabb légellenállás nagyobb versenypályás tempó elérését teszi lehetővé. 2018-tól már csupán egy spirálrugó dolgozik az első kerekek mögött, a BMW M4 DTM versenyautó így fékezéskor még intenzívebb kontrollt igényel a pilótáktól.
A kevesebb leszorítóerőnek és az alacsonyabb légellenállásnak hála, mostantól minden kanyar, ív és ráfordító előtt korábban kell fékezniük a pilótáknak, az íven tartáshoz így hosszabb kormánymozdulatra, nagyobb erőkifejtésre és több koncentrációra lesz szükség.
„Izgatottan várom a 2018-as szezon rajtját. A kevesebb leszorítóerő több vezetési szabadságot kínál, amelynek köszönhetően még inkább kitolhatjuk a technika határait. Nem csupán nekünk, pilótáknak, de a mérnököknek is izgalmas lesz, hogy megtalálják a tökéletes beállításokat” – fogalmazott Bruno Spengler.
Az idén a tervezőmérnökök nem nyúlhattak hozzá érdemben a DTM versenyautók erőforrásához és hajtásláncához, a BMW P66/1 kódszámú, 4,0 liter hengerűrtartalmú V8-as benzinmotor maximális teljesítménye továbbra is több mint 500 lóerő. A BMW V8-as benzinmotorja összeszerelve hozzávetőlegesen nyolcszáz különböző alkatrészből áll, a motortérben pedig egyidejűleg mintegy négyezer alkatrész dolgozik. Az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát egy hatsebességes szekvenciális váltó továbbítja a hátsó tengely felé, a fokozatok között a pilóta a kormány mögötti pneumatikus váltófülekkel kapcsolgathat. A tizenegy áttétel lehetővé teszi, hogy a BMW versenymérnökei a motor jelleggörbéje és az adott versenypálya karakterisztikája szerint minden egyes járműbeállításnál újrahangolják a váltót. A BMW M4 DTM versenyautók 2,6 másodperc alatt gyorsulnak fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességük körülbelül 285 km/óra.
A 2018-as Német Túraautó Bajnokság versenyhétvégéi: