közlekedésbiztonság

Becsaphatnak a vezetéstámogató rendszerek

2021.01.16.

Egy amerikai tanulmány szerint a sofőrök figyelmetlenebbé válnak, miután megszokják a gépjármű aktív biztonsági rendszereit.

 

A kutatás eredményei azt bizonyítják, hogy a vezetéstámogató rendszerek nyújtotta biztonságérzet miatt a sofőrök gyakrabban veszik le kezüket a kormányról. Az amerikai Autópálya-biztonsági Biztosító Intézet (IIHS) és a Massachusettsi AgeLab Műszaki Intézet vizsgálata arra irányul, hogy feltárja, hogyan hatnak a korszerű vezetéstámogató rendszerek a vezetők magatartására, milyen mértékben erősítik a figyelem elterelődésének kockázatát. A szakemberek egy hónap alatt 20 önkéntes vezetési magatartását tanulmányozták. Az érdekelte őket, hogy a jármű aktív biztonsági berendezéseinek megismerésével és alkalmazásával felépülő bizalom miatt milyen gyakran vették le mindkét kezüket a kormányról, hogy például a mobiltelefont vegyék a kezükbe, vagy a jármű konzolján lévő kezelőszerveket babrálják a vezetésre való odafigyelés helyett.

Az egyik tízfős csoport egy adaptív sebességtartó automatával (ACC) felszerelt Range Rover Evoque-ot vezetett, amely automatikusan tartja a jármű sebességét úgy, hogy közben megtartja az előre meghatározott követési távolságot. További 10 ember egy ACC-vel és Pilot Assist-tel szerelt Volvo S90-et vezetett. Ez a részben automatizált rendszer ötvözi az ACC-t a sávtartással, de megköveteli, hogy a vezető tartsa kezét a kormányon.

Egy ilyen dögös vassal végezték a kutatók a kísérlet egy részét (kép: Pixabay, Capritography)

A SAE International által kidolgozott osztályozási rendszer szerint az automatizálás szintje 0-tól (automatizálás nélkül) 5-ig (teljesen önvezető) terjed. Az 1. szintű rendszerek a vezetésben támogatják a vezetőt; az ACC ebbe a kategóriába tartozik. A 2. szintű rendszerek, például a Pilot Assist, két feladatban segíthetnek. A 2. szint a legmagasabb szintű automatizálás, amely jelenleg elérhető a sorozatgyártású járművekben Európában.

Amikor a sofőrök először ültek be a teszt járművekbe, egyáltalán nem volt jellemző rájuk a figyelem elterelődése, függetlenül attól, hogy teljesen manuálisan, avagy ACC-vel vagy Pilot Assist-tel közlekedtek. Egy hónap elteltével azonban lényegesen nagyobb valószínűséggel kallódott el a figyelmük a vezetéstől. A Volvo fejlett, 2. szintű rendszerének hatása drámaibb figyelem elterelődést eredményezett volt, mint csupán a sebességtartó automatika használata.

Ez év elején az IIHS ajánlást fogalmazott meg a vezetéstámogató rendszerek „hülyebiztos” használatának elősegítésére. Lehetővé kell tenni, hogy a vezetéstámogató rendszerek figyelemmel kísérjék, figyel-e a járművezető, és a rendszernek megfelelően kell reagálnia, amikor a figyelem megingott.

Az IIHS kutatásának eredményei, valamint a Holland Biztonsági Testület vizsgálatának eredményei alapján az Európai Közlekedésbiztonsági tanács (ETSC) megismétli felhívását a jogalkotók felé, hogy vizsgálják felül a gyakorlati sávtartó segítségnyújtási rendszerek (például a Pilot Assist) és az emberi viselkedés összefüggéseit és szabályozási lehetőségeit, annak érdekében, hogy az emberi tényező közlekedésbiztonsági kockázata csökkenthető legyen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

nyitókép: etsc.eu

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....