autóbontás

Bátor lépést fontolgat a szegedi járműbontó nagyvállalkozás

2021.09.21.

Új telephelyre költözött a szegedi Roncs Autó Kft., a nagyobb terület több lehetőséget is jelent az autóbontónak. Olyan mozgalmat szeretnének indítani, hogy csak szakműhelyeket szolgáljanak ki alkatrésszel.

Nyár elejére új telephelyre kiköltözött a “városból” a szegedi Roncs Autó Kft., a sztrádalehajtóhoz közeli nagyobb terület a méretesebb (haszon)járművek bontását is lehetővé teszi. – Nem zavart el bennünket sem az önkormányzat, sem a hatóság, hogy ez a tevékenység nem a városba való, de ezzel mi is tisztában voltunk – mondja Dobó József. A szegedi Roncs Autó Kft tulajdonosa fiával „viszi a szakmát”, a családi vállalkozás a Pick már régen felhagyott és azóta több tulajdonost látott sertéshizlaldáját vásárolta meg. Az autópálya közeli fekvésnél is nagyobb érték volt, hogy a „környezetre jelentős hatást gyakorló ipari zónába sorolt terület”. – Ezt ma nagyon nehéz megszerezni, nincs, ember aki, nincs hatóság, amely ezt aláírja. Mi is alaposan körbenéztünk mindent, és a talajmintákkal kezdtük – árnyalja a részleteket a szakember.

Régi irodaépületen keresztül vezet az új bejárat.

A terület 7 hektáros, a jövő pedig az, hogy nem állnak meg a kötelező minimális hulladékkezelésnél, hanem megoldásokat keresnek a fémeknek, az üveg hulladéknak, a műanyag hulladéknak és a könnyűfrakciónak a legmegfelelőbb újrahasznosítására, és erre itt már adott is minden lehetőség. A döntően inkább zöldmezős beruházásnak vannak barnamezős elemei is. Felújították a régi TMK-műhelyt, a masszív falakkal és szerelőaknával nekik is jó lett, ezen túl egy kisebb épületet is megtartottak irodának. Ezeket mára be is lakták.

– Olyan mozgalmat szeretnénk indítani, hogy csak szakműhelyeket szolgáljunk ki, nem szabad felvállalni a felelősséget, hogy képzetlen, felkészületlen szaki szerelje be a bontott alkatrészt az autóba. Ma már egy kormánykapcsolót is fel kell tanítani – mondja Dobó József, amikor meglátogattuk az új telephelyen. A szakember tisztában van azzal, hogy bátorság kell ehhez az elhatározáshoz, forgalmuk akár meg is feleződhet azzal, hogy csak szakműhelynek adnak majd el bontott alkatrészeket.

Dobó József: nagyon fontos a szakszerűség.

Egy laikus által is jól érthető példán el is magyarázza, hogy milyen kicsin múlhatnak emberéletek. – Elviszik tőlünk az ártatlannak tűnő ablaktörlőmotort, ami a szakszerűtlen beszerelés miatt éppen a legnagyobb esőben áll meg. Óriási baleset történik, feljelentik a Roncsautót és egy profi ügyvéd szétszed bennünket – mondja a szakember.

Egy szakműhely már a második szűrést jelenti a bontó után, megvizsgálja, ha kell szétszedi, és új ha szükséges, új csapágyat tesz a viszonylag egyszerű alkatrészbe. Nem véletlenül vannak Nyugat-Európában alkatrész-felújításra specializálódott szakemberek. Olyan megoldáson is gondolkoznak, hogy ha nem szakember viszi el tőlük a bontott alkatrészt, akkor rápecsételik, hogy az csak szakműhelyben építhető be.

A Roncsautó aktív a duális szakképzési rendszerben. 

– Régi álmom, hogy ha valaki hozzányúl az autómhoz, akkor pontosan dokumentálja, mit csinált rajta, akár olyan részletességgel is, hogy mekkora nyomatékkel húzta meg a csavarokat. Közhely, de jobb félni, mint megijedni – mondja Dobó József, hozzátéve, az autó tényleg nem játék.

Az fő témától elkanyarodva szóba került a szakképzés is és az, hogy az elektromos járművek szerelése még nem szabályozott Magyarországon. Ahhoz ugyanis kevés lesz az általános “papír”, ebben a szakmában tényleg szükséges az egy életen át tartó tanulás. Ők ezért tesznek is valamit, a Roncsautó nem véletlenül csatalkozot már az elején a duális szakképzési rendszerhez.

Fiatal autóból szerelték ki ezt a V8-ast.

Az üzembejárás alatt találkoztunk egy kollégával, aki éppen egy Opel Astra motorjába lehelt életet, az bikázva be is indult. Hidegen nem volt túl jó hangja, de lehet, hogy üzemi hőmérsékleten kisímúlt. Amelyik motort lehet, azt még kiszerelés előtt beindítják, hogy tudják, “mit árulnak”. Ez fokozottan igaz akkor, ha nagy értékű autó törik úgy, hogy a motor nem látja kárát, találkoztunk is néhány éves V8-as Audi motorral a raktáron. – ilyenkor még videót is csinálunk, meg tudjuk mutatni a potenciális vevőnek és nekünk is megnyugtatóbb – avatott be a részletekbe a szakember.

Egy motorcserét egyébként ma már nagyon le kell papírozni, nem elég hozzá egy adásvételi szerződés, kell hozzá a szerviz nyilatkozata, amelyik beszerelte az új motort, továbbá egy számla a bontótól mely tartalmazza a motorszámot, az alkatrész származási adatait, továbbá a bontó minősítését. (Írásunk második részét itt olvashatja.)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....
2022.07.04
Az NHTSA amerikai közlekedési hatóság közzétette az első jelentését a vezetéstámogató- és....
2022.07.04
A Hódmezővásárhelyről 13:31-kor Szegedre indult, 33021 pályaszámú vasútvillamos (33021)....
2022.07.04
Egy terepjáró katonai felszereléssel – írja a Stern.   ..
2022.07.04
A robotrendelések ismét megugrottak az első negyedévben az Amerikai Egyesült Államokban, ahogy a....
2022.07.04
PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter....
2022.07.04
- Romániában 23 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az idei első fél évben a....
2022.07.04
A horvát kormány további két héttel meghosszabbított az üzemanyagár-stopot - közölte a kabinet....
2022.07.04
- Megkezdődött szombaton a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 176. hajózási főidénye: 17 kikötőben....
2022.07.04
A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó uniós parlamenti döntést széles körben bírálták a német....