vasútvillamos
Az első tram-train balesetről 2022 második napján adott hírt portálunk, akkor autóval ütközött a vasútvillamos Hódmezővásárhelyen. A Szegedre tartó szerelvényt a Bajcsy-Zsilinszky utca-Kistópart utca kereszteződésében lévő körforgalomnál találta el egy autó – a balesetben senki sem sérült meg. Kora este újraindult a forgalom, de a nap folyamán 20-30 perccel hosszabb volt a menetidőre a vonalon.
Egyik neuralgikus pont a Boldogasszony sugárút. Fotó: Márok Tamás
Tíz nap múlva arról adott hírt portálunk, hogy egy Hódmezővásárhely irányából érkező villamosvasúttal ütközött össze egy gépkocsi a szegedi Boldogasszony sugárúton, a Batthyány utca közelében. A helyszínelés és műszaki mentés ideje alatt Anna kút és Szeged vasútállomás között pótlóbuszok szállították az utasokat. A vasútvillamosok a délelőtti órákban megnövekedett menetidővel, rövidebb útvonalon közlekedtek, járatkimaradások is voltak. A balesetben személyi sérülés itt sem történt.
Archívumunk szerint 2022. július 4-én is összetörtek egy tram-tarin szerelvényt Szegeden. Valószínüleg a két időpont között is eltalálták jó néhányszor a vasútvillamost, de nem adtunk hírt mindegyik esetről. Elég hamar kiderült, hogy a sárga villamoshoz szokott szegediek valahogy nehezebben észlelik a kevésbé feltűnő színű szerelvényeket, a hódmezővásárhelyieknek pedig nem volt zökkenőmentes az új jármű, a vasútvillamos megjelenése a városban.
Ha törik, drágán törik. Fotó: MÁV
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága február második felében, az első élénksárga színnel felmatricázott tram-train szerelvény indulása kapcsán hangsúlyozta, hogy a vasútvillamos-hálózaton már az indulás óta magas volt a közúti járművekkel történt ütközések száma. Ebből egy sem volt „saját hibás”, minden esetben a közúton közlekedők figyelmetlensége, a KRESZ be nem tartása okozta a balesetet.
A tram-traineket 2022-ben 28 baleset érte, ebből 15-nél keletkezett anyagi kár. 2023-ban 26-ból 25, tavaly 17-ből 13 esemény járt anyagi kárral. - 2025-ben az első sárgára felmatricázott szerelvény indulásáig négy baleset történt, utána nőnapig még három – válaszolta portálunk kérdésére a MÁV.
Az első felmatricázott vasútvillamos. Fotó: MTI/Lehoczky Péter
A balesetek gyakorisága miatt az illetékesek úgy döntöttek, hogy egy pilot programban feltűnőbbé teszi a járműveket. Horváth Csongor, a MÁV infrastruktúraépítő-mérnök gyakornoka és a Széchenyi István Egyetem hallgatója diplomamunkát írt a vasútvillamosok közlekedésbiztonságának növeléséről, amit mérésekkel és szemkamerás vizsgálatokkal támasztotta alá. A MÁV ötletpályázatára is jelentkezett a koncepcióval, amelynek a megvalósítását a vasúttársaság támogatta.
A járművek két végén az élénksárga felületeket fóliázással növelik, ezzel törekedve arra, hogy az eddigieknél jobban kitűnjenek a vasútvillamos szerelvényei a városi környezetből. Amennyiben az ötlet beválik – az eredményeket egyéves tesztidőszak után értékelik –, és csökken a figyelmetlen közlekedők által okozott balesetek száma, ez nem csupán megtakarítás a vasúttársaságnak, hanem növelheti a járművek rendelkezésre állását is, hiszen a baleset utáni javítás idejére, akár több napra is kieshet a forgalomból egy-egy szerelvény.
Láthatóbb szerelvény a nyílt pályán
A balesetenkénti átlagos javítási költség mintegy 500-800 ezer forint, február végére elérte a 40 millió forintot a kárösszeg. A javítóműhelyben a tapasztalatoknak megfelelően ma már rendelkezésre állnak a gyakran sérülő elemekhez a cserealkatrészek, így sikerült az átlagos sérülések javítását egy-két napra mérsékelni.
A MÁV közleménye kapcsán portálunk kérdéseket küldött a vasúttársaságnak a figyelmeztető felmatricázásáról. A válaszokból megtudtuk, hogy idén március 8-ig eddig mindegyik baleset Szegeden történt, szám szerint 7. A megyeszékhelyen több neuralgikus pont is van, mint például a Boldogasszony sugárú - Liliom utca, a Boldogasszony sugárút - Bokor utca, Széchenyi tér - Takaréktár utca, a Kossuth Lajos sugárút - Tábor utca/Szilágyi utca és a Kossuth Lajos sugárút - Vadász utca/Török utca közötti kereszteződések. Hódmezővásárhelyen a legtöbb baleset a Kistópart utcai körforgalomban, valamint az Andrássy út és a Batthyány utca kereszteződésében történik.
Egy másik "besárgított" vasútvillamos a Boldogasszony sugárúton
A MÁV kérdéseinkre válaszolva azt írta, hogy mindegyik szerelvényre felhelyezik a figyelemfelkeltő sárga matricát a hónap végéig. Nőnappal bezárólag már hat új színtervnek megfelelő szerelvényt állt vissza a forgalomba.
Fontos, hogy a KRESZ szabályai szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van: még a körforgalmat keresztező tram-train számára is elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel. A MÁV kéri a közlekedőket, hogy a vasútvillamos környezetében óvatosabban vezessenek, kerékpározzanak és körültekintően menjenek át a gyalogos átkelőhelyeken.
Matricára váró szerelvény Rókuson. A szerző fotói
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!