Honda
Az Amerikai Környezetvédelmi Ügynökség közzétette éves jelentését a 2017-es modellévre vonatkozóan, amelyből megtudhatjuk, hogy az autógyártók hol állnak flotta szinten az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsátás terén. Az ügynökség számára jelenleg ez az első teljes adatbázis így 2019 elején.
Évek óta a Honda viszi a prímet, a második a Mazda, a dobogót a Hyundai egészíti ki. Érdemes megfigyelni a középkategóriás márkák sorrendjét, aztán a BMW pozícióját, mint német, de kis sorozatszámú prémiumgyártó, illetve a listán sereghajtó, de még mindig nem legutolsó amerikai konstruktőröket. Nem kell megsiratni a Toyotát, ez nem Európa, hogy minden második modelljük hibrid, itt 6 és 8 hengereseik is vannak – ez igaz a legtöbbekre is.
A Honda átlagos flottafogyasztása 8 literre adódott száz kilométeren, míg szén-dioxid kibocsátása 189 g/km, s ezzel az élen végzett a listán. Öt év alatt körülbelül 10-15%-ot faragott le az emisszióból és a fogyasztásból, meghaladva a piaci átlagot. Mindezt úgy, hogy az alacsony üzemanyagárak mellett az utóbbi években a szabadidő-autók és pickupok felé erősen eltolódott kereslet is rontja a számokat.
A márka elektromos víziójával nem tartozik a legagresszívabb gyártók közé, vagyis egyelőre a hibrid vonalat erősítik a japánok szépen fokozatosan, s a tisztán elektromos hajtás akkumulátorok okozta, extrém magas költségrizikóját figyelembevéve, továbbá az álomból felébredt kínai autópiac mozgolódását és a tisztán elektromos megoldást legújabban hanyagolva, a hidrogénes mobilitást pedig előtérbe helyező szemléletét egyaránt észben tartva igyekszik zöldebb jövőt és megfontolt, reális fejlődési célokat kitűzni.
A Hondánál jól megfigyelhető ez a fajta megfontoltság a kulcsfontosságú területeken. A főbb márkák között kutatásfejlesztésre százalékosan a legtöbbet költő Honda esetében ezt ne értsük félre, nem unalmas vagy buta autókról beszélünk, csak például a 2008-as világválság miatt elnyújtott VTEC Turbo motorcsalád bevezetéséről és az elektromos offenzíva inkább 2030-as kidomborításáról, amikor az akkumulátorok ára alacsonyabb és kiszámíthatóbb lesz, a kínai piac pedig új trend felé néz és áll be majd.
A Mazda anno feltett mindent egy lapra a 6-ossal kezdve: Skyactive technológia és Kodo formanyelv; a Toyota pedig a Prius múltbeli, kaliforniai sikerére alapozva élteti hibrid vonalát világszerte, a Lexussal karöltve olyan sorozatnagyságot és ezáltal költséghatékonyságot produkálva, amelyet más gyártó nem tud felmutatni.
Vagyis a meglévő, komoly fejlesztések piacravitelének megfelelő időzítésére nagyon ügyelnek a Hondánál, éppen ezért az elkövetkezendő tíz évben, de nem pár éven belül, a modellek kétharmada elekrifikált lesz – lesznek hibrid és tisztán elektromos modellek is –, az európai piac kiemelt figyelmet kap, noha a világban eladott évi 5,6 millió Honda mindössze 150 ezre landol az öreg kontinensen.
A Honda szépen beerősített Amerikában a klasszikus hibridjei terén az Accorddal és a nemrég feltámasztott Insight-tal. A palettához csatlakozott a Clarity, amelyből a vetélytársakkal egyetemben egyelőre szintén megfizethetetlen, de a világ leghatékonyabb üzemanyagcellás autója lett, majd lefelé bővítették a választékot a mérnökök tisztán elektromos és konnektoros hibrid kivitelekkel, több legyet ütve egy csapásra. A számok önmagukat igazolják, a Honda 2018-ban új rekodot állított fel az USA-ban az elektrifikált modellek gyártása és értékesítése terén, bővítve a helyi akkumulátor összeszerelést és az innovatív, kétmotoros hibrid rendszer gyártását. A Clarity volt a legkeresettebb a tavalyi év végén és az év első hónapjaiban az USA-ban a plug-in hibridek között.
A márka luxusmodelljei, az Acurák között is találhatunk több teljesítményorientált hibridet is az RDX, az MDX és az NSX személyében. Utóbbi szupersportautóból egyébként érkezik egy 650 lóerőre felpiszkált Type R kivitel majd, továbbra is megőrizve az innovatív, négymotoros hibrid hajtást.
Az flottahatékonyság mellett a Honda zöldprogramjai kiterjednek a gyártásra, ahol például már 93%-kal kevesebb hulladék keletkezik, és az üzemegységek minden évben hatékonysági kitüntetésben részesülnek. A 650 beszállítóra és az 1300 márkakereskedésre is vonatkoznak a programok, vagyis iparági szinten tükröződik a márka „Kék égboltot gyermekeinknek” elve és jelmondata.