repülőtér
Az utasterminál épületét vette meg a magyar nagyvállalkozó cége
Megoldódni látszik a sármelléki repülőtér kiszolgáló épületeinek értékesítésére kiírt privatizációs pályázat sorsa, miután a felszámoló szerződést kötött a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó SGH Aviation Kft.-vel. A nagyvállalkozó maga nyilatkozta a Magyar Hírlapnak, hogy egy héten belül ki is fizetik a vételárat. Hogy ez az összeg pontosan mennyi, nem derült ki a cikkből. Az ugyanakkor ismert, hogy a pályázaton korábban nyertesnek nyilvánított magánszemélynek vételárelőleg címen 800 millió forintot kellett volna fizetnie. Széles azt mondta, korábbi ajánlatát 100 millió forinttal megemelte. Az elnyert tulajdoni elemek korántsem jelentik magát az egész repteret, mint ahogy bizonyos híradások korábban sugallták.
Azt Széles is elismerte, hogy továbbra is az állam tulajdonában marad az a kétszáz hektárnyi terület, amelyen a kifutópálya húzódik, míg további kétszáz hektárnyi föld a környező települések önkormányzatainak tulajdonában van. A fejlesztéshez ez utóbbi területeket kétmilliárd forint értékben meg kellene vásárolnia annak, aki magáénak akarja a teljes repteret. Az SGH most csak az utas- és a cargoterminált és az irányítótorony technikáját vette meg. Ráadásul jelenleg Hévíz saját cége üzemelteti a repteret, amely önkormányzati és állami forrásokat is kapott erre a célra. A reptér utasforgalmát egy év alatt megduplázták. Mindez nem akadályozza meg a nagyvállalkozót abban, hogy nagyívű terveket kovácsoljon a Balaton Fly fejlesztésével kapcsolatban.
Mint nyilatkozta, már a közeljövőben a céljuk, hogy a reptér saját flottával rendelkezzen. Ez hatvan-százmillió eurós beruházást jelentene, melyre befektetőktől vár ajánlatot. – A debreceni repülőtérrel való megállapodást is meg kell majd kötniük. Miután Sármelléken és remélhetőleg Debrecenben is lesz majd egy–egy regionális flotta, ezekből – kormánytámogatással – megalakulhatna az új nemzeti légitársaság is – vélekedett Széles Gábor.
A magyar nemzeti légitársaság újraindításának kérdése azóta van napirenden, amióta a Malév gépei 2012. február 3-án a földön maradtak. De ki emlékszik már a pótlására szánt Hungarian World Airways nevére? Annál mélyebb nyomokat hagyott a közvéleményben a Sólyom Airways, amely piros-fehér-zöld festéssel, ötven gépes flottával és 700 fős munkatársi gárdával kívánt a Malév helyére lépni. A zűrös körülmények közt hamvába holt kísérlet óta nagy bátorság kell a nyilvánosság előtt a nemzeti légitársaság újraindításáról beszélni.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. október 7-i számában