Olaszország
Az Európai Unió – legalábbis direkt módon - nem fogja betiltani a belső égésű motorral működő új autók értékesítését 2035-től. Az EU mindössze nem fogja megengedni az autógyártóknak, hogy új, károsanyag-kibocsátású járműveket értékesítsenek. Ez gyakorlatilag ugyanazt jelenti, hacsak a szén-dioxid-semleges szintetikus üzemanyagok gyártása nem növekszik megfelelően a következő 10 évben. Reálisan nézve ez nem tűnik megvalósíthatónak ilyen rövid időn belül, így érthető, hogy a tilalom elleni kritikák egyre hangosabbak.
Nemrég Olaszország környezetvédelmi és energiabiztonsági minisztere volt az, aki az EU 2035-ös tilalma ellen emelt szót. Az Automotive News Europe idézi Gilberto Pichetto Fratint, aki szerint „a tilalmat meg kell változtatni”, mivel az „ideológiai vízió” már megbukott. Elment odáig, hogy azt mondta, a terv egyenesen „abszurd”, és Európának most „pragmatikus elképzelésre van szüksége”.
Az olasz kormányzati tisztviselők azt szeretnék, ha a 2035-ös új ICE-értékesítési tilalmat idő előtt felülvizsgálnák. Ahelyett, hogy 2026-ig kellene várni, az ország kereskedelmi minisztere, Adolfo Urso azt szeretné, ha a szabályt már 2025 elején újraértékelnék. Szerinte ideális esetben a dolgoknak meg kell változniuk, ellenkező esetben az európai autóipar összeomolhat.
Giorgia Meloni miniszterelnök jobboldali pártja, az Olasz Testvérek (Fratelli d'Italia, FdI) szerint ahelyett, hogy mind a 27 uniós országot arra kényszerítenék, hogy a következő évtized közepétől kezdve csak elektromos meghajtású járműveket értékesítsenek, egyes tagállamoknak nagyobb szabadságot kellene biztosítani a szén-dioxid-mentesítési célok elérésében. Az átállás nem történhet meg 10 év alatt, ezért reálisabb cél lenne a fokozatos átállás az ICE-ről az EV-re.
Az elmúlt hónapokban a legtöbb Európában tevékenykedő autógyártó módosította az EV-kel kapcsolatos céljait, és visszavonta nagyratörő, teljesen elektromos meghajtású programját. Még a Volvo sem hiszi már abban, hogy 2030-ra be tudja fejezni a benzines autók forgalmazását. A Mercedes, a Porsche, a Bentley és a Ford of Europe már nem bízik abban, hogy a korábban bejelentett módon kizárólag elektromos meghajtásúvá tud válni a termékskálája.
Mivel számos ország csökkenti vagy megszünteti az elektromos járművek támogatását, az EV-k iránti kereslet egyre csökken. Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint a teljesen elektromos autók piaci részesedése 12,5% volt az év első hat hónapjában. Ez 0,4%-os csökkenés 2023 ugyanezen időszakához képest.
Az autógyártók nyilván azt akarják, hogy az autósok az EV-ket vegyék a belső égésű motorokkal szerelt járművek helyett, mivel hatalmas bírságokat kockáztatnak azzal, ha túllépik a flottakibocsátási célértékeket. Ezen 2025-től szigorítani fognak, így az autógyártók mondhatni elég nagy pácban vannak. Az olcsóbb kínai gyártmányú autók beáramlása által generált egyre élesebb verseny biztosan nem segít, bár az újonnan kivetett vámok lassítják a folyamatokat.
Bármi is történik az EU-ban, annak globális következményei lesznek, mivel a legnagyobb autógyártók némelyike európai székhelyű. Ha 2035-től 27 európai országban betiltják az új belső égésű motoros járművek értékesítését, akkor más piacokon kevesebb újonnan kifejlesztett gázüzemű autó jelenhet meg. A gazdaságosság maximalizálása úgy érhető el, ha ugyanazt az autót/motort a lehető legtöbb országban értékesítik. Ha Európát kivesszük az egyenletből, a gyártóknak egy teljesen új számítással kell előállniuk.