biztosítás
A közel félmillió magyar síelő legkedveltebb célpontjai Ausztria, Franciaország, Olaszország és Szlovákia hegységei. A sportolni vágyók jó része választja idén is a gyors és kényelmes autós utazást, azonban sokan anélkül indulnak el, hogy tisztában lennének az adott ország téli közlekedési szabályaival, illetve vezetési stílusukat sem igazítják a hegyekben sokszor hirtelen megváltozó körülményekhez. Az Europ Assistance autós segítségnyújtási és utasbiztosításhoz kapcsolódó ügyekben csak ezekben az országokban közel 1500 alkalommal segített a bajba jutott ügyfeleknek a 2014. január-februári időszakban, a legtöbb, 771 eset Ausztriában történt. Bármely síparadicsom is legyen az úti célunk, téli gumi és hólánc nélkül egyáltalán nem ajánlott útra kelni: a sípályákra vezető hegyi utakon sok esetben meg sem lehet közelíteni az úti célt nélkülük.
Egy, a tavalyi évben elvégzett teszt során téli útviszonyok között vizsgáztak a nyári illetve téli abroncsok: a nyáriakkal 40km/h sebességnél is 69 méteres volt a féktávolság, míg a téli gumikkal csak 21-30 méter volt szükséges a megálláshoz. A kísérlet azt is bebizonyította, hogy az elhasználódott, 4-5 évesnél idősebb téli abroncsok is komoly veszélyt jelentenek téli útviszonyok között: 40km/h-val haladva kétszer olyan hosszú volt a féktávolság, mint új téli gumikkal. A havas vagy jeges útszakaszokon – különösen emelkedőkön és lejtőkön – pedig nem maradhat el a hólánc sem. Egy Ausztriában elvégzett teszt során például [3] havas úton 25km/h sebességről történő fékezésnél több mint hétszer olyan hosszú (40 méteres) fékutat mértek a csak téli gumival felszerelt járműnél, mint a mind a négy kerekén hólánccal haladó tesztautó esetében (5,5 m). Már abban az esetben is csaknem negyedére, hozzávetőleg 9 méterre csökkent a féktávolság, ha csak az egyik hajtott tengelyen használtak láncokat.
A balesetveszély mellett ráadásul külföldön szinte mindenütt komoly, átszámítva 6-10 ezertől akár másfél millió forintig terjedő bírsággal is számolhatnak a téli felszerelés nélkül közlekedők. Elterjedt tévhit, hogy elég, ha ellenőrzés esetére bármilyen hóláncot tartunk az autóban. A legtöbb kedvelt célországban ilyenkor kötelező a használat, és már a határon ellenőrizhetik a megfelelő típus meglétét, sőt akár a felszerelhetőséget is.
A megfelelő hóláncot az autógumik mérete alapján találhatjuk meg. Az egyszerű, de jó minőségű darabok 8-10 ezer forintos ártól kaphatóak, míg a csúcsmodellek ezeknek többszörösébe is kerülhetnek. Felszerelés tekintetében is többféle megoldás közül választhatnak az autósok: vannak, amelyekre a földre terítés után rá kell hajtani a gépjárművel és ezután csatolni a kerékre, míg olyanok is, amelyeket álló helyzetben is felszerelhetünk. Ez utóbbiaknál terítsük ki a láncot, majd vezessük át a kerék mögött, úgy hogy a két végét össze tudjuk kapcsolni a keréken. Ezután igazítsuk el, majd húzzuk meg a feszítőláncot és csatoljuk be a végénél is. Az eszközök újabb generációihoz már komolyabb erőfeszítésre sincs szükség, hiszen ezek a „csoda hóláncok” a felnit tartó csavarokra szerelt adapterrel vagy speciális csavarral „maguktól” a helyükre kerülnek. Alternatív megoldás lehet még a „hópaplan” azaz a tépőzárral a kerékre erősíthető durva felületű szövet, illetve léteznek „hólánc-spray”-k is, amiket az abroncs futófelületére fújva csúszásgátló bevonatot képezhetünk, ám ezek használata természetesen nem helyettesíti a hóláncot.
Bármelyik lánctípust válasszuk is, az indulás előtt próbáljuk meg a fel- és leszerelést, hiszen a havas utakon kényelmetlen és akár balesetveszélyes is lehet a kísérletezés. Mindig haladjunk az autóval néhány métert próbaképpen, és ha nem megfelelően áll vagy túl laza a lánc, érdemes állítanunk rajta.
A kerekek mellett természetesen az autó egyéb területeit is érdemes átnézni utazás előtt: ha még esetleg nem tettük meg, cseréljük le a fagyálló hűtőfolyadékot, ahogy az ablakmosófolyadékból is használjunk téli változatot. A sportfelszerelés szállítása a másik gyakori probléma a téli síutak idején. Itt is több lehetőség közül választhatnak az autósok: a zárt boxok vagy a tetőcsomagtartóra erősíthető nyitott, esetenként mágneses elven működő tartók egyaránt biztonságosan tarthatják a léceket. Vásárláskor érdemes ügyelni arra, hogy minél több helyen rögzíthető legyen a sporteszköz.
A megelőző óvintézkedések mellett arra az esetre is jó, ha felkészülnek az autósok, ha mégis probléma merülne fel útközben. Baleset vagy meghibásodás esetén gyors és hatékony segítséget nyújt az autós assistance szolgáltatás. Ha baj van, akár a helyszínen is menetkész állapotba hozzák az autót, vagy ha ez nem lehetséges, a legközelebbi, megbízható szakszervizbe viszik, az utasoknak pedig szükség esetén csereautót, vagy szállást biztosítanak a munkálatok idejére. A tapasztalatok szerint a szervizzel való kapcsolattartás és az ügyintézés is sok esetben probléma egy idegen országban. A szolgálat munkatársai ezekben is segítenek az ügyfélnek.
Az Europ Assistance-nál többféle megoldás választható az egyedi igényeknek megfelelően, akár már havi párszáz forintos díjért is elérhető a gyors és szakértő védelem külföldön és belföldön is. Az AutoSOS segélyvonala belföldről a 14 567-es rövidszámon, külföldről pedig a +36 1 458 44 80 –as vonalon érhető el. További információ: www.autosos.hu