eleketromos autó

Az elektromos autózáshoz az infrastruktúránk olyan, mintha egy 20 éves mobillal akarnánk Netflix-filmeket nézni

2022.10.16.

Ezt az erős kijelentést a Renault vezérigazgatója tette, aki a Stellantis vezetőjével együtt újra megkongatta a vészharangot az elektromos mobilitás következményeivel kapcsolatban.

 

A 2035-ös év, a benzin- és dízelüzemű autók európai értékesítési tilalmának határideje egyre közelebb kerül és a világ nincs felkészülve arra, hogy a mobilitás teljesen elektromossá váljon.

"Kár, hogy a témát fordítva kezeltük, az autógyártással kezdtük és az energia, valamint az infrastruktúra kérdését figyelmen kívül hagytuk" – mondta Carlos Tavares, a Stellantis vezetője a Le Parisien francia napilapnak adott interjúban.

Tavares és Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója egyetért abban, hogy az évszázadokkal vagy akár csak évtizedekkel ezelőtt épült települések és úthálózatok nem alkalmazkodtak a városi mobilitás robbanásszerű növekedéséhez. Tiszta autókat futtatni rajtuk olyan, mintha egy 20 évvel ezelőtti mobiltelefonon Netflix-filmeket akarnánk nézni. De ezek a döntések a nulla károsanyag-kibocsájtásról nem veszik figyelembe a valóságot – vélik a vezetők.

Carlos Tavares és Luca de Meo Párizsban adott interjút (forrás: Le Parisien)

Az infrastruktúra és a töltőállomások kiépítettsége mellett alapvető kérdés az elektromos jármű vételára, ami egy kis városi autó esetében 20.000 euró körül mozog. Ezt az autósok többsége nem engedheti meg magának. „Márpedig, ha az elektromos járművek drágák, akkor a középosztály nem fog hozzájuk férni. És ha nem lesz elegendő mennyiség, csak kicsiben megy majd az EV-ek forgalmazása, az a bolygóra semmilyen előnyös hatással nem lesz” – jegyezte meg Tavares.

„Még mindig a technológiai áttörés fázisában vagyunk, amely során az új termékek természetüknél fogva drágák. Ma csak a kiváltságosok engedhetik meg maguknak az elektromos autót. Azok, akiknek van garázsuk, otthoni töltőcsatlakozójuk és módjuk az akkumulátoros autó üzemben tartására. Politikailag helytelen ezt kimondani, de ez az igazság” – tette hozzá Luca De Meo, aki azt ígérte, hogy "demokratizálni fogja az elektromos járműveket".

Az interjúban a kínai konkurenciával kapcsolatos aggodalmak is elhangzottak. "Egyrészt Kína nagyon alacsony árakkal támadja a piacot. Másrészt Európa is megnyitotta az ajtót a kínai export előtt, és most az öreg kontinens komoly nyomás alatt áll, ami valószínűleg arra kényszeríti majd a gyártókat, hogy jelentősen csökkentsék költségeiket. Ha nem vagy versenyképes a kínai gyártókkal szemben, akkor tenned kell valamit: vagy drágábban adsz el és elveszíted a piaci részesedésed egy részét, vagy a konkurencia által megszabott áron adsz el és kockáztatod, hogy mínuszba kerülsz" – foglalta össze a lehetőségeket Tavares.

A Stellantis-vezér egyébként nem túl bizakodó a jövő évet illetően, a chipválság, amellyel az autógyártóknak szembe kell nézniük, áthatja majd a 2023-as évet is és véleményes szerint csak 2024-től várható javulás.

Addig persze még meg kell küzdeni az egekig szárnyaló energiaárakkal is. Egy korábbi, szeptemberi interjúban Tavares elmondta, hogy üzemeik eddig nem szenvedtek fennakadást a gázellátásban, de a tarifák erőteljes emelkedésével kell szembenézniük. Ezért a Stellantis-csoport jelentős beruházásokat tervez, hogy maga termeljen energiát európai üzemeiben. A fotovoltaikus rendszerről beszélt, amelyet megkönnyít a különböző üzemekben már rendelkezésre álló hatalmas terület. A részletekről a vezető októberre ígért több információt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....