Audi

Az autoszektor.hu a győri Audi fejlesztőközpontjában

2013.08.09.

Indiai monszuneső hull Győrben, az Audi Hungaria Motor Kft. laboratóriumában. Több csövön irdatlan mennyiségű víz, kettőn pedig nagy mennyiségű por zúdul a motorra, mintha Indiában lennénk. Extrém körülményekre bőven akad példa, ha a győri gyár motorfejlesztő központjában látogatunk.

A győri Audi Hungaria Motor Kft. motorfejlesztő központjának százhetven munkatársa azon dolgozik, hogy az itt készülő motorok minden földrész minden országában ugyanazt a teljesítményt nyújtsák. De mi van akkor, ha Kínában gyenge oktánszámú, piszkos benzint töltenek a tankba, Peruban az extrém magasságú, oxigénhiányos levegőben jár a motor, Indiában pedig a port és nagy esőt hozó monszun okoz problémát? Győrben mindenre találnak megoldást, természetesen még a sorozatgyártás megkezdése előtt, először azonban modellezik az adott országot.

Extrém terepviszonyok szimulációja.

- Egy speciális berendezést építettünk, amellyel ugyanazokat a körülményeket tudjuk előidézni, mintha Indiában az autót telibe kapná egy monszun – magyarázza dr. Wolfgang Demmelbauer-Ebner, a győri Audi Hungaria Motor Kft. motorfejlesztésének vezetője, aki elmondja azt is, önmagában a sok eső nem lenne probléma, a por sem, ha azonban együtt érkezik, szinte betonszerű anyagot képez a motoron.

A monszun összetételét a helyszínen, Indiában elemezték ki a győri fejlesztők. Eső és por itthon is van, így csak az adatokat kellett elhozni, s modellezni a monszunt. A vizsgálatok közben rájöttek, a különleges körülmények főleg a szíjhajtást kezdik ki, ilyen található a klíma kompresszorában és a generátorban. Hogy Indiában is kifogástalanul működjenek a Győrött gyártott motorok, különleges szíjat kellett kifejleszteni. Dr. Demmelbauer-Ebner szerint olyan sikerrel jártak, hogy a szíj örök életre szól. Az Indiába szállított autók motorján a tárcsát is keményebb anyagból alakították ki, monszunálló lett a tárcsa.

R5-ös turbómotor a fékpadon.

Kínában az európainál alacsonyabb oktánszámú benzin, a piszkos, s nagy kéntartalmú dízel állította új feladat elé a győri motorfejlesztőket. A magas kéntartalom fokozott korróziót okoz, s a részecskeszűrőre is káros hatással van.

- Sanghaji munkatársaink a helyszínen pontosan kielemezték a kínai üzemanyagokat, az adatok alapján a MOL-tól rendeltünk gyengébb összetételű benzint és dízelt, s megkezdtük a kísérleteket – idéz fel egy újabb érdekes esetet a motorfejlesztés vezetője. A Mol-nál bizonyára meglepődtek, mit akar az Audi a silány üzemanyaggal, a megrendelést azonban teljesítették.

Dr. Demmelbauer-Ebner-től megtudjuk azt is, az alacsony oktánszámot az autó elektronikája viszonylag jól kezeli, a dízelmeghajtáshoz azonban egy speciális befecskendező pompát kellett kifejleszteni, amely jól kezeli a kínai dízelt is.

Képzeletbeli utazásunkat Peruban folytatjuk. Itt a négyezer méter feletti magasság állítja különleges helyzet elé a győri motorokat. Mivel ritkább a levegő, a turbófeltöltő lassabban dolgozik. Az Audi motorfejlesztőinek erre is megoldást kellett keresniük.

- Tudnak monszunesőt produkálni Győrben, piszkos kínai benzint a MOL-tól szereznek be, hogyan modelleznek négyezer méteres magasságot Győrben? – fordulok dr. Demmelbaur-Ebnerhez, s kíváncsian várom a válaszát.

- Erre még mi sem vagyunk képesek – kapjuk a választ. - Anyavállalatunk központjában, Ingolstadtban tudjuk modellezni a ritkább levegőt, igazi teszteket azonban Peruban tudunk elvégezni. Győri munkatársaim repülőre ülnek, kiutaznak a helyszínre, s ott vizsgálják a nagy magasság hatását a turbófeltöltőkre.

Dr. Wolfgang Demmelbauer-Ebner nem csak arra büszke, hogy győri munkatársaival együtt a legkülönösebb helyzetekre is megoldást találnak, hanem arra is, hogy mérnöki irodaként a megyeszékhelyen fejlesztették ki a Volkswagen Amarok, az Audi A1 Challenge, valamint a VW Polo WRC változatait.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....