ICDP
Az autóipar legfontosabb témája, ami szinte minden egyes döntésben jelentős szerepet játszik, a szén-dioxid kibocsátás. Leírtuk már számtalanszor, de ismétlés a tudás anyja: 2021-től a gyártóknak egy bonyolult számítás alapján kiszámolnak egy flottakibocsátást, ami az összes eladott autójuk szén-dioxid kibocsátásának átlagát jelenti majd. Ha ez az érték kilométerenként 95 gramm felett van, több száz millió eurós büntetések várnak az adott gyártóra. De persze vannak kiskapuk, amiket ki is használnak:
Az FCA csoport a Teslával kötött egyezséget, melynek keretein belül – tetemes összegért cserébe – a Tesla autóinak nem létező kibocsátása a Fiat-Chrysler csoport flottaátlagát csökkenti. Hasonló egyezséget kötött a Ford a Volvóval. Utóbbinak bár messze nem 0 gramm/kilométer a flottakibocsátása, a sok hibrid modell lecsökkenti annyira, hogy a maradékot áruba bocsáthassák, amit meg is tettek.
Stellantis lesz a PSA és az FCA közös neve
A bevezetőben említett FCA-PSA megegyezés szintén részben azért született, hogy egyesülve alacsonyabb költségekkel felelhessenek meg az autóipari elektrifikáció követelményeinek. A költségcsökkentést persze más, alacsonyab szintű együttműködéseken keresztül is zajlik: a Mazda és a Suzuki is megállapodott a Toyotával, hogy minimális átalakítás után a Toyota modelljeit forgalmazhassák saját márkajelzésük alatt. Érdemes megnézni a legújabb Suzuki modelleket, nem nehéz rájönni, melyik modelleken alapulnak.
Suzuki Across - már láttuk valahol..
Szintén együttműködés van a BMW és a Jaguar-Land Rover, valamint a BMW és a Daimler között az elektromos és önvezető autók fejlesztésének terén. A Volkswagen pedig kihasználva, hogy az elektromos modelljeihez kifejlesztett MEB platform nagyon sokoldalú és szinte bármilyen modell építhető rá, ezt bocsátja árúba a többi gyártó számára. A Ford és a Volkswagen között például meg is született az egyezség, az MEB platformért cserébe a Ford a haszongépjárművek terén támogatja a németeket.
Egy szinttel lejjebb, a beszállítók terén is nagy mozgás várható. A Continental az utóbbi években a felvásárlások egyik legnagyobb játékosa volt. Ugyanakkor az utóbbi időben a terv az volt, hogy ez megfordul és eladják az motor részlegüket, de a piac hirtelen változásai miatt parkolópályára került ez a terv. Ez persze nem véletlen, a hagyományos motorokkal foglalkozó beszállítók problémák elé nézhetnek a jelenlegi trendek alapján, míg az elektromos autók, akkumulátorokkal foglalkozó beszállítók nagyon népszerű célpontjai lehetnek a felvásárlásoknak.
Amelyik felvásárlás/együttműködés nem az elektromos technológiák miatt történik, ott minden bizonnyal az önvezetés vagy az car-sharing áll a háttérben. A gyártók folyamatosan vásárolják fel a car-sharing vállalatokat és ugyanígy tesznek szinte minde startuppal, ami az autonóm járművek terén rendelkezik megfelelő know-how-val.
Korábban azért történtek felvásárlások, hogy az adott konszern növelje a piaci részesedését. Ez mára megváltozott és technológia adja a mozgatórugó. Persze ha belegondolunk, a végén mégis a piaci részesedés az úr, csak oda már nem márkák birtoklásán keresztül vezet az út, hanem a különböző technológiákon keresztül a jövőre való készenállás a kulcs.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!