autógyártás
Bár a legtöbb autós nem gondolkodik el azon, milyen hangot is ad az autója ajtaja, amikor becsukódik, az autógyárak azonban nagy figyelmet fordítanak rá.
Az autóajtó tökéletes csukódásának hangját pszichoakusztikai mérnökök alakítják ki. Ez egy tudomány, amely az egyes hangok érzékelésének jellemzőit vizsgálja.
Munkájuk célja, hogy a külső megfigyelő számára az ajtózáródás hangja egy tompa, telt hangú, elfojtott dobbanás legyen. A megbízhatóság, a szilárdság és a befejezettség érzetét keltse az autó tulajdonosában. Az ajtók csukódása közben ne keletkezzenek kísérő, rezonáló zajok, fémes mellékhangok.
A pszichoakusztikai szakemberek számára ez nem kis kihívás. Minden új modellnél újra és újra ki kell dolgozni a felhasznált anyagok olyan illesztését, amely ezt a hangot megbízhatóan kiadja. Ehhez számos olyan alapanyagot használnak fel, amelyek elnyelik a felesleges, zavaró zajokat és erősítik a fent említett megnyugtató dobbanást, ami minden alkalommal bizalmat ébreszt az autó iránt a tulajdonosban.
A pszichoakusztikai tanulmányok azt mutatják, hogy a magas tónusú hangok az emberekben azt az érzést keltik, hogy a kocsi gyenge minőségű, hanyagul rakták össze. Ezért az autóajtó záródásának hangját a lehető legmélyebb tónusúra állítják be. A mérnökök ezért gondosan választják ki az ajtótömítéseket és szigetelő anyagokat, melyeknek feladata, hogy a fémes részek ne csússzanak össze, ne érintkezzenek egymással.
Minden nagy márka saját „hangmérnököt” alkalmaz, akinek feladata, hogy kifejlessze az autóajtók belső paneljeinek borításához felhasznált hangelnyelő anyagokat. Ugyancsak ezeknek a szakembereknek a dolga az ajtózár kialakítása oly módon, hogy s záródáskor hallatszó „klik” is a megbízható záródást visszaigazoló, tökéletes hangtónusú jelzés legyen.