ICDP
Az általánosságban elmondható, hogy az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatások elsősorban az alacsonyabb árú járművek vásárlását segítik.
Nézzük is a támogatásokat, kezdve a nagyokkal. Most a konkrét támogatási összegekre koncentrálunk, az adókedvezményekkel majd máskor foglalkozunk.
Németországban például 40.000 eurós ár alatt az állam 6.000 euróval segíti a vásárlót, de a gyártó is beszáll nettó 3.000 euróval, vagyis valamivel kevesebb, mint 3.500 euróval.
Franciországban 45.000 euró a határ, ha az ember a nagyobb összegű. 7.000 eurós támogatásra hajt. Ott ez kiegészül egy roncsautó prémiummal is, ami legfeljebb 5.000 euró lehet, így szerencsés esetben egy 45.000 eurós elektromos autót 33.000-ért hazavihet egy francia család.
A roncsautó prémium egyébként nem ritka Európában és mellesleg talán Magyarországon is lenne értelme a bevezetésének. A rendszer lényege, hogy amennyiben az ember leadja régi, környezetszennező autóját, cserébe támogatást kap egy új autó vásárlására. Ez segíthet az autópark megújulásában, ami például Magyarország 14,6 éves átlagkorú állományára rá is férne.
A probléma ugyanakkor az, hogy ha Nyugat-Európában van roncsautó prémium, az pont ellentétes hatással van a magyar autóparkra. A bezúzandó autók ugyanis sokszor a roncstelep helyett keletre, például Magyarországra érkeznek. Különösen igaz volt ez a német roncsautó prémium időszaka alatt.
Visszatérve a támogatásokra, Olaszországban szintén magas, 6.000 eurós támogatás jár az új autókra, ha ezt megfejeljük egy roncsautó leadásával, további 4.000 euró üti az ember markát, amit új autó vásárlására fordíthat. Spanyolországban 4.000 euró jár alacsonyabb árú elektromos autó vásárlásra és 1.500 roncsautóra.
Érdekesség, hogy Európa legnagyobb elektromos autó piaca, a norvég, nem rendelkezik semmilyen konkrét vásárlási támogatással. Ezzel szemben ösztönzőkkel tele vannak: olyan mértékű adókedvezmények, mint Norvégiában, szinte sehol sincsenek.
Hogy áll ehhez képest a magyar rendszer. A 2,5 millió forintos állami támogatás az olcsóbb elektromos autókra közel 7.000 eurót jelent és ugyanennyi jár a hétüléses járművek után is. Európában egyedülálló jelenség, hogy a zöld rendszámos autók díjmentesen parkolhatnak az ország legtöbb városában. Ez hatalmas előny és rendkívül vonzó a vásárlók számára.
Azt láthatjuk, hogy országunk gazdasági helyzetéhez képest meglepően magas összegek járnak elektromos autó vásárlására. Különösen, ha belegondolunk, hogy ugyanakkora összeg jár 7-üléses autók vásárlására is.