Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Horvátország évek óta a legnépszerűbb külföldi úti cél a magyarok körében: tavaly 728 ezren utaztak az országba, és a várakozások szerint idén megdőlhet ez a rekord. A legtöbben autóval vágnak neki az útnak, a legközelebbi tengerparti helyek Budapestről öt-hat óra alatt elérhetők, így összeszedtük, hogy mit érdemes tudniuk azoknak, akik kocsival mennek az Adriára nyaralni.
Sebességhatár
A sebességhatárok alapvetően megegyeznek az itthoniakkal: személyautóval lakott területen belül 50 kilométer/óra, lakott területen kívül 90 kilométer/óra, gyorsforgalmi úton 110 kilométer/óra, autópályán pedig 130 kilométer/óra a legnagyobb megengedett sebesség. Az viszont eltér a hazai szabályozástól, hogy a 24 évnél fiatalabb vezetők és a két évnél frissebb jogosítvánnyal rendelkezők autópályákon maximum 120 kilométer/órával, gyorsforgalmi úton 100 kilométer/órával, lakott területen kívül egyéb úton 90 kilométer/órával haladhatnak.
Ezek betartására fokozottan érdemes figyelni, mert rengeteg sebességmérő készülék figyeli az autósokat szerte Horvátországban, de leginkább a tengerparti és turisztikai szempontból népszerű területeken. Az elmúlt években összesen 1700 berendezést helyeztek üzembe mintegy 500 helyszínen. Enyhe, legfeljebb 15 százalékos sebességtúllépésért 30 eurós (12 ezer forint) bírság jár, 25 százaléknál 100 euró (40 ezer forint) a büntetés, ennél nagyobb mértékű gyorshajtásért pedig 300 eurós (120 ezer forint) csekkre számíthat az autós. Igen, a külföldi is, ugyanis a horvát határon túlra is kiküldik a büntetést.
Azt érdemes tudni, hogy a horvát szabályok szerint a sebességmérő kamerákat mindig táblával kell jelezni, erre szolgálnak a „kontrola brzine” feliratú táblák. Ugyanakkor a kütyük nemcsak a sebességre figyelnek, hanem arra is, ha a sofőr mobilozik vezetés közben vagy nincs bekötve a biztonsági öve.
Autópálya
Horvátországban nem matricás rendszer működik, hanem fizetőkapuk vannak az autópályákon. Felhajtáskor kapunk egy bizonylatot, majd amikor lehajtunk az autópályáról, a megtett út alapján kell megfizetnünk a díjat. Ez sajnos nagy mértékben lassítja a haladást, és a nyári szezonban gyakoriak a hatalmas torlódások és a több kilométeres sorok a fizetőkapuk előtt. Régóta ígérik, hogy megszűnik a fizetőkapus rendszer, de idén erre nem került sor, most úgy tűnik, hogy 2026-ra talán összejön.
A kapuknál lehajtáskor lehet készpénzzel és bankkártyával is fizetni, de a megfelelő sorba kell beállni. A leghosszabb sor általában a készpénzes kapuknál van, így érdemes a bankkártyás sorba besorolni.
ENC
Van egy harmadik, megállás nélküli módszer is arra, hogy áthaladjunk a fizetőkapun, és sokak ajánlják, mert ez a leggyorsabb: ENC készülék. Felhajtáskor a rendszer érzékeli a kütyüt a kocsiban, lehajtáskor pedig automatikusan levonja a díjat és felnyitja a sorompót. Az ENC-t előre meg kell venni Horvátországban, 15 euróba (6 ezer forint) kerül, és legalább 20 eurót kell rá feltölteni. Utána online is tölthető az egyenleg.
Egy útra nem biztos, hogy megéri, de aki gyakrabban jár Horvátországba, annak érdemes beszereznie egyet. Nemcsak a gyorsabb áthaladás miatt, hanem mert ENC-vel 21 százalékkal alacsonyabbak az autópályadíjak. Arra is van lehetőség, hogy itthon béreljünk ENC-t. Fontos, hogy az Isztriai-félszigeten nem használható a készülék, mert ott más az autópálya üzemeltetője.
Egyéb tudnivalók
Indulás előtt érdemes letölteni a horvát autóklub mobiltelefonos alkalmazását, és utazás előtt tájékozódni az eseteleges terelésekről, útlezárásokról, forgalmi információkról.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!