Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Egyre többen vásárolnak menetrögzítő kamerát az autójukba, hogy videót készítsenek a szabálytalankodó autósokról, vagy arra használják a rögzített felvételeket, hogy saját maguk védelmében tisztázzák egy esetleges baleset körülményeit. A műszerfalra vagy az első szélvédőre erősíthető, néhány tízezer forintba kerülő fedélzeti kamerák akár sötétben, éjjel is képesek HD-minőségű videót rögzíteni, a memóriájuk pedig bővíthető. Használatuk egyszerű, nem véletlen, hogy egyre népszerűbbek ezek a kütyük. A fedélzeti kamera – más néven: dashcam – használatával kapcsolatos szabályokat azonban be kell tartani, mutatjuk, mire kell figyelni.
Közzététel csak személyes adatok nélkül
Magyarországon nincs olyan jogszabály, amely tiltaná a fedélzeti kamera használatát, így egyelőre magáncélra mindenki jogosult arra, hogy ilyen kamerát szereljen az autójába, és képfelvételt rögzítsen vele. A lényeg, hogy a dashcam használata addig jogszerű, amíg magáncélra, magánfelhasználásra történik a videó rögzítése.
Egyre több autóba szerelnek fedélzeti kamerát a tulajdonosok
Ha a személyes adatnak minősülő videót nyilvánosan közzéteszik, akkor azt csak úgy lehet megtenni, hogy a felvételen látható emberek ne legyenek beazonosíthatók, valamint a személyes adatok – például rendszámtábla – ne legyenek felismerhetőek. Ez alól kivételt jelent, ha a videó készítője így igazolja a szabálysértést például egy rendőrségi eljárásban, és ilyenkor a szabálytalan autós sem hivatkozhat a személyes adatainak a védelmére.
Hivatalból is eljárást indíthat a rendőrség
A fedélzeti kamerák által készített felvételek egy vitás baleset után nagyon jól jöhetnek bizonyítékként. A menetrögzítővel készült felvételeket elfogadja a rendőrség, a bíróság, valamint a biztosítótársaságok is, de csak akkor, ha a videó jogszerű forrásból származik. Továbbá egy megfelelő videó alapján akár a rendőrség is eljárást indíthat a szabályszegő sofőr ellen.
A rendőrség a kiemelt tárgyi súlyú szabályszegés vagy bűncselekmény gyanúját felvető esemény esetén hivatalból eljárást indít. Ám az még kevés, hogy a hatósághoz eljut a videó, több feltételnek is teljesülnie kell, hogy eljárás induljon:
Néhány hetes fejlemény, hogy rendőrség egy új módon is fel tudja használni a civil autósok által rögzített felvételeket. A Bp-i Autósok Közössége együttműködést kötött az Országos Rendőr-főkapitánysággal, így a portál a legsúlyosabb videókat egyből továbbítja a rendőröknek. A cél nem a sárgán éppen átcsúszó, apró hibákat vétő autósok feljelentése, hanem azoknak a életveszélyesen közlekedő ámokfutóknak a kiszűrése, akik komoly veszélyt jelentenek a többi közlekedőre.
Fedélzeti kamera külföldön
Komoly fejtörést okozhat, hogy mit kezdjünk a fedélzeti kameránkkal, ha külföldi útra indulunk, ugyanis nem egységes az európai szabályozás, minden országban más és más előírás vonatkozik a dashcamekre. A legtöbb európai államban lehet használni fedélzeti kamerát, de a készülék csak úgy helyezhető el az autóban, hogy a vezetőt ne akadályozza a kilátásban. Az is gyakori szabály, hogy a felvételeket csak úgy lehet nyilvánosságra hozni, hogy azon ne legyen felismerhetőek a személyek, illetve a rendszámok.
Van azonban néhány olyan ország, ahol nem tanácsos használni a fedélzeti kameránkat. Ilyen például Svájc, ahol lehet ugyan használni, de rengeteg feltétele van, a többi között nem lehet folyamatosan videót rögzíteni. Portugáliában nemcsak használni, hanem birtokolni is tilos a fedélzeti kamerát, a rendőrség akkor is büntet, ha a kesztyűtartóban találja meg az eszközt. Ausztriában nem teljesen egyértelmű, hogy lehet-e dashcamet használni vagy sem. Egyes vélemények szerint a közterületet figyelő kamerákat regisztrálni kell, mások szerint viszont ez az előírás az autós fedélzeti kamerákra nem vonatkozik.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!