Elfeledett autók

Autók, amikről megfeledkeztünk

2024.08.30.

Manapság már nagyon letisztult és kiszámítható az autógyártók kínálata, de régebben, pláne a 60-as, 70-es években még belefért némi kísérletezés mindenkinél. 

Ezért gyakran születtek olyan típusok, amikről csak kevesebb szó esett, mert réteg modellek voltak, esetleg egy másik csúcsmodell árnyékában érkeztek, vagy szimplán csak rossz volt az időzítésük. Ezekből szemezgetünk most.

Fiat Dino



A népautóiról ismert Fiat még masszívan arany korszakát élte a 60-as évek végén, ezért simán belefért, hogy mutatós GT-t tervezzenek 2,0 literes vagy 2,4 literes Ferrari V6-tal, ráadásul Dino néven. Hogy fokozzam még: a spydert Pininfarina tervezte, míg a kupét Bertone. Elképesztő olasz együttműködés szülöttje, mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, hogy a Ferrari sportmodelljei mellett ő is létezett.

Ferrari Mondial

Ha már Ferrari, a kedvenc példám is tőlük érkezik, ha az árnyékban nevelkedett autókról van szó. Ha a 80-as évekre gondolunk, két autó jut eszünkbe: Lamborghini Countach és Ferrari Testarossa. A korabeli tuningcégek is mindenáron Testarossa bodykittet akartak akasztani az Opel Mantákra. Ők voltak a korszak poszterautói, amik mellett mindenki más csak az árnyékban kapott helyet. Pedig a Ferrari kínálatában szerepelt egy nagyon is jól használható méretű, a Testarossánál épp kellően visszafogottabb, de már V8-cal szerelt GT is, amiről mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni: a Ferrari Mondial.

Lamborghini Jarama

70-es évek, Olaszország. Épp megszületik a Lamborghini gyárában a szupersportautók ősatyja, a Miura, aki pedig egy nagyobb GT-re vágyik, annak ott az Espada. Ezek árnyékában bújik meg lebillenő lámpáival, felismerhetően Gandini formavilágú kasznijával a Lamborghini Jarama, amiből mindössze 328 példányt gyártottak. Orrában egy 3,9 literes V12-vel, odabent 2+2 üléssel, igazi GT méretekkel és paraméterekkel. Csupán rosszkor érkezett, amikor a látványosabb vonalvezetésű társai elvitték a showt.

De Tomaso Longchamps

Ha De Tomaso, akkor nyilván mindenkinek a Panthera jut először eszébe és erre minden okunk meg van. Az újra éledő márka is a Panthera modellel kezdte meg újkori életét, és nem a Longchampsszel, amire talán nem is sokan emlékeznek. A 70-es évek elején futott be a Jaguar XJ alapjaira építő Deauville, a modenai gyártó négyajtós szedánja, motorterében egy Ford 5,8 literes V8-cal. Már abból sem készült sok, mindössze 244 darab, de ugyanilyen ritkának számít rövidebb tengelytávú változata, a Longchamps, ami számtalan jegyében idézi meg a korabeli Mercedes-Benz SL-eket. Volt belőle kupé és kabrió változat is és végül 302 darabot gyártottak belőle.

Citroen LN

Legutóbb egy oldtimer találkozón futottam bele a Citroen eddig számomra ismeretlen kisautójába. Úgy hittem, megkerülhetetlen európai gyártóként azért a Citroen kínálatával tisztába vagyok, de az LN-t egyszerűen nem sikerült beazonosítanom. Nem véletlen: a francia apróságot csak is hazájában értékesítették, már modern kasznival, amit a Peugeot 104-től örökölt, de még a 2CV, azaz a Kacsa motorjával. Furcsa kombináció, a Hélénere keresztelt autóból mégis gyártottak Madridban és Brüsszelben is, természetesen a francia gyár mellett.

Alfa Romeo 90

Stílusos és érzelmek ide vagy oda, a 80-as évek Alfa Romeo modelljeit nem éppen kiugróan magas minőségükről ismerjük. Közülük is kiemelkedően sikertelen próbálkozás volt az Alfa Romeo 90, amit mindössze négy évig gyártottak az Alfetta alapjaira, de hosszú, szedán bódéval. Bertone formavilágával nem volt gond, sőt, még V6-tal és turbós négyhengeressel is szerelték, de szerintem a gyáriak is örültek, amikor végre leváltotta a sokkal modernebb, és felkészültebb 164-es, ami már abszolút sikeres szériának számít.

Aston Martin Virage

Gyermekkori autós kártyáim egyik kedvenc lapja volt az Aston Martin Virage, vagyis nyilván annak Vantage sport változata. Valahogy mindig bejött a korszakát is megelőző formavilága, amit egyébként épp mostanában lehet újra felfedezni az Aston Martin friss modelljein. Nyilván a mindössze 40 példányosra limitált Le Mans számított a legritkább és legértékesebb változatnak a maga 612 lóerejével, amit egy kompresszoros V8 szolgáltatott, és amit egy 6-fokozatú ZF kéziváltón keresztül adott le. Micsoda idők. Mégis szokatlanul kevesen emlékeznek a létezésére.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.14
Megkezdődnek a felújítások az M1-M0 csomópontban szeptember 14-én szombaton, az M1-es autópálya....
2024.09.14
A Xiaomi úgy döntött, hogy legyártja a szupererős, ezerötszáz lovas SU7 Ultra modelljét azzal a nem....
2024.09.14
Charles Leclerc, a Ferrari monacói versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Azeri Nagydíj....
2024.09.14
A JLR csapatának legújabb tagja egy autonóm négylábú, amely a Range Rover Electric bemutatását....
2024.09.14
Szorult helyzetbe került a szürke Model S, két 99-es BKV-busz fogta közre. ..
2024.09.14
A Mercedes brit versenyzője azok után állt az élre, hogy pénteken motorproblémákkal küszködött. ..
2024.09.14
A Toyota belföldi villanyautó-gyára hamarosan megkezdi egy hatalmas présgép tesztüzemét. A 9000....
2024.09.14
Bizonytalan voltam abban, hogy melyik ma a legjobb üzleti limuzin. Legutóbb még úgy véltem, a....
2024.09.14
Az ország egész területén ellenőrzést tart a rendőrség 2024. szeptember 16. és 22. között. ..
2024.09.14
Átadta új üzemanagycella-gyárát a német SFC Energy AG Kolozsváron – írja az economica.net a....