Anyukám is érteni fogja

Autók akkor és most 3. rész

2014.08.05.

Végül, de nem utolsó sorban megjelent a hibridhajtás

Hibrid

20 éve villanymotorral szerelt autó gyakorlatilag nem létezett. Aztán a Toyota 1997-ben piacra dobta a Prius-t. (Érdekesség, hogy a koncepció kidolgozása nem a japánokhoz köthető, de erről talán majd máskor.) A hibrid technológia bevált, és mára a gyárak számára egyszerűen létkérdés, hogy rendelkezzenek kombinált meghajtású, vagy tisztán elektromos modellel. A hibridek fejlődésének elsődleges kulcsa az, hogy milyen tartós, és mekkora kapacitású akkumulátorokat tudunk belepréselni a kasztniba. Jelenleg ott tartunk, hogy egyre több tisztán elektromos meghajtású autót mutatnak be, gondoljunk csak a Tesla Model S-re.

Csak az érintőképernyő!

Vigyázó szemeteket a Forma 1-re vessétek

A legnépszerűbb autóverseny sorozat az F1. Szabályai állandóan követik a technológiai fejlődést. Ami downsizing-ot illeti, 1994-ben még 3500 köbcentis, 8-12 hengeres motorokkal zúztak a kocsik. 2014-ben 1,6-os turbómotorokat használnak. Tehát a motorok mérete kevesebb, mint a felére csökkent. A -94-es szezon végén a Ferrari 820 lóerősre tornázta fel a 12 hengeres erőforrást. Ma már nem tisztán benzinmotorral hajtják a versenyautókat sem. Hibridtechnológiát alkalmaznak, amellyel plusz lóerőket biztosítnak az villanymotorral. Az összteljesítmény így is a 20 évvel ezelőtti szinten alakul,na de a fogyasztás… A Forma 1 tehát a járműfejlesztés egyik legfontosabb bölcsője, ami ott ma megtalálható, holnap az utcai autókban lesz.

Komfort

Végül nézzük, mivel nyújt több kényelmet egy mai verda. Kényelmes ülések már húsz éve is léteztek, igaz akkor még nem láttam sehol sem, hogy hűtötte volna a bőrülést egy belső ventilátor, vagy hogy masszírozott volna bármelyik luxuskocsi. Ma már rezignáltan írom fel a szemlelapra, ha ilyesmit tud valamelyik kocsi. Egy autó kényelmét nem csak a kényelmes ülések adják. Az elmúlt húsz évben kaptunk hideget, meleget. Na jó, inkább hideget, mert 20 éve hiába vettek szüleim kétliteres automataváltós kocsit, nem volt benne sem elektromos ablakemelő, sem klíma. Ezzel szemben már jó néhány esztendeje ott tartunk, hogy ha nem klímás egy kocsi, akkor gyakorlatilag nem kell a kutyának sem. Otthon még a hidegzuhany jelenti a nyári túlélést a hőságben, de autózni már nem tudunk légkondi nélkül.

Az elektromos ablakemelők is hódítottak az elmúlt időszakban. Igaz, hogy a legtöbb autóban csak elöl nyomkodhatjuk a gombokat. Manapság inkább azt vesszük észre, ha nincsen villanyablak, főleg a sok parkolóház és mélygarázs ki- vagy bejáratánál idegesítő, ha kurblizni kell az üveget.

20 éve még mindenki az anyósülésre hajtogatott térképpel próbált az ismeretlen részeken tájékozódni, 2014-ben már a legtöbben elhasalnánk Vágó István „Hol járunk?” fordulójában, mert teljesen természetes, hogy legalább külső egységben, de van navigációnk.

Biztonság

Egy korszerű autó ma már felismeri, ha esik az eső és bekapcsolja helyettünk az ablaktörlőt. Ugyanez a helyzet a sötéttel, a kocsi „lát” helyettünk és kapcsolja a villanyt, ha kell. Biztonság tekintetében is óriási a fejlődés. Elég csak a légzsákok számát megnézni. 20 éve a felsőkategória sajátja volt az arcba durranó lufi, ma már minimum két légzsák az elvárás, de találkozhatunk olyan autóval, ami már a gyalogos elé is puha ugráló várat varázsol egy szempillantás alatt.

Követési távolság tartás, sávtartás, holttér felügyelet, lejtmenet vezérlés, mi kell még?

Hosszan sorolhatnánk még, hogy mi minden vált megszokottá 20 év alatt az autózásban. Fontos látnunk, hogy egy új autó vásárlásával nem csak a szomszédokat tudjuk iriggyé tenni, hanem a korszerű technikával, olcsóbban, biztonságosan és kényelmesen autózhatunk, ami azért nem mindegy.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....