kereskedelem
Személygépjárművek és kishaszon járművek:
|
Tárgyhó forgalomba helyezés piac |
Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás |
Tárgyhó kivonás utáni piac |
Tárgyhó kivonás utáni piac változás |
Kumulált új autó forgalomba helyezés |
Kumulált új auto forgalomba helyezés változás |
Kumulált kivonás utáni piac |
|
|
db |
% |
db |
% |
db |
% |
db |
|
Személygépjármű |
5901 |
19,2% |
5265 |
21,8% |
61399 |
20,1% |
53520 |
|
Kishaszon jármű |
1613 |
8,2% |
1509 |
15,3% |
13951 |
40,7% |
12412 |
|
Nagyhaszon járművek, autóbuszok, motorkerékpárok esetében a piaci értékelés alapjául szolgáló adatok változatlanul maradnak:
|
Tárgyhó |
Tárgyhó változás |
Kumulált |
Kumulált változás |
|
db |
% |
db |
% |
Motorkerékpár |
71 |
18,3% |
1797 |
-2,3% |
Nagyhaszon jármű |
452 |
-29,7% |
4253 |
2,3% |
Autóbusz |
35 |
-35,2% |
344 |
2,7% |
(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)
Személyautók: a piaci növekedés folytatódik és éves összesített szinten az első tizenegy hónap után is még 20% körül van. Ez optimizmusra ad okot, az év végére az előre jelzett növekedés reálisan tartható. Annak ellenére, hogy most már vannak versenyképes finanszírozási ajánlatok a piacon, finanszírozást elsősorban a cégek vesznek csak igénybe zömében operatív lízing (80-90%), vagy nyílt végű pénzügyi lízing konstrukcióban, mivel ezek az ÁFA részbeni vagy teljes visszaigénylését lehet.
A magán vásárlók továbbra is inkább a használt autó kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része magánjellegű, csupán az ÁFA visszaigénylés miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és finanszírozásba. Sajnálatos és a vásárlók és a magyar állam érdekeit sem szolgálja, hogy az importált használt személyautók korösszetétele kedvezőtlenül változott meg az utóbbi években, vagyis jelentős arányban (>70%) kerülnek az országba 10 évesnél idősebb, ezen belül pedig 15 évnél idősebb (50%) autók.
Haszonjárművek: A kishaszon jármű piacot továbbra is jelentősen motiválja a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja, így az a válság előtti potenciál immár 70-75%-a körül van, ami pozitív folyamatnak tekinthető. Ezt bizonyítja, hogy az új kishaszon jármű forgalomba helyezések hónapról hónapra emelkednek, novemberben már meghaladták az 1600 darabot. A nagyhaszon jármű piac esetében is szerepe van az MNB NHP programjának és örömünkre az EURO 5 >>> 6 átállás – várakozásunk ellenére – nem okozott visszaesést, bár a novemberi visszaesést mutatnak, de éves szinten még így is némi növekedés figyelhető meg. Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten kismértékű növekedést látunk.
Motorkerékpárok: A piac továbbra is igen gyenge, és a tavalyi nagyon alacsony teljesítményt sem éri el.
Javítók és szervizek: Az importőrök tovább folytatják a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely a jogi környezet változásával együtt (cégautó javítási ÁFA fele visszaigényelhető) már érzékelhető elmozdulást jelentett a legális szervizek irányába. A kampány három évét követően felmérés készült az ügyfelek szerviz választási szokásairól és véleményéről a szervizekkel kapcsolatban, amelyet novemberben tettünk közzé.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök