klímasemlegesség

Autóbeszállítók: ez nem ajánlat, ez büntetés

2021.07.30.

Az európai autóbeszállítók szövetségének (Clepa) főtitkára, Sigrid de Vries kemény hangú vezércikkben nyilatkozott a július közepén bejelentett uniós kibocsátás-szigorítási javaslattal kapcsolatban.

 

Zöld ajánlat?

Az Európai Bizottság (EB) elfogadta az üvegházhatású gázok kibocsátás csökkentésére tett javaslatot, eszerint 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű autók értékesítését, és minden új gyártású autónak zéró kibocsátásúnak kell lennie. Az Ursula von der Leyen bizottsági elnök által ismertetett szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási normákra tett javaslatcsomag felgyorsítja az átállást a nulla kibocsátású mobilitásra, megkövetelve, hogy az új autók átlagos kibocsátása 2030-tól 55 százalékkal, 2035-től 100 százalékkal csökkenjen a 2021-es szinthez képest. Ennek eredményeként a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentes lesz. Annak biztosítására, hogy a járművezetők Európa-szerte megbízható hálózatban tudják feltölteni járműveiket, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló felülvizsgált rendelet elő fogja írni a tagállamok számára, hogy a kibocsátásmentes gépkocsik értékesítésével összhangban bővítsék a töltőkapacitásukat, valamint, hogy elektromos és hidrogén-töltőállomásokat telepítsenek a főbb autópályákon, egymástól meghatározott távolságokra. Az elektromos töltés esetén 60 kilométerenként, hidrogénes feltöltés esetén 150 kilométerenként.

Mivel a légi közlekedésben és a tengeri közlekedésben használt üzemanyagok jelentős szennyezést okoznak, a bizottsági intézkedik a kibocsátáskereskedelem kiegészítésére. A bizottság szerint a légi járművek és a hajók számára biztosítani kell a tiszta elektromos energiához való hozzáférést a főbb kikötőkben és repülőtereken. A ReFuelEU nevű uniós légiközlekedési kezdeményezés pedig arra kötelezi az üzemanyag-ellátást végző vállalkozásokat, hogy nagyobb arányban keverjenek fenntartható légijármű-üzemanyagokat, beleértve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású szintetikus üzemanyagokat, úgynevezett e-üzemanyagokat az EU repterein használatos légijármű-üzemanyagokba. Ehhez hasonlóan, a FuelEU nevű tengerészeti kezdeményezés ösztönözni fogja a fenntartható tengeri közlekedésben használt üzemanyagok és a kibocsátásmentes technológiák elterjedését azáltal, hogy felső határt állapít meg az európai kikötőkbe befutó hajók által felhasznált üzemanyag üvegházhatásúgáz-tartalmára.

Ez ultimátum

De Vries szerint ez minden csak nem Green Deal, azaz se nem üzlet, se nem ajánlat, hanem diktátum és tiltás. A politikai értelemben vett üzlet, ajánlat vagy paktum általában közös érdekek teljesülésével jár. Nem így az EU Green Deal ajánlata, illetve a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló intézkedései.

Az Európai Bizottság szigorú normákat akar érvényesíteni a közlekedésre és az épületek fűtésére vonatkozó külön kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) ötletével. Számos kormány aggodalmának adott hangot a mobilitás és a fűtés költségeinek emelkedése miatt. Frans Timmermans, a Green Deal biztosa a kritikákra úgy válaszolt, hogy gondoljunk arra, milyen környezeti károkkal és költségekkel jár, ha nem teszünk most semmit. Sigrid de Vries erre azt írja, gondoljunk arra is egy pillanatra, hogy milyen környezeti károkkal és költségekkel jár, ha tévedünk és téves útra térünk.

Emlékeztette Timmermanst korábbi kijelentéseire, arra, hogy elmondása szerint nem híve a technológiai tiltásoknak. A most bemutatott jogalkotási javaslat ezek szerint technológiai értelemben semlegesnek mondható? Timmermans szerint igen, de Vries szerint korántsem.

A 100 százalékos kibocsátás-csökkentési cél 2035-re de facto előírja, hogy mit kell és mit lehet gyártani: csakis elektromos járműveket. Elveti a megújuló, fenntartható üzemanyagokat. Pedig a belső égésű motor karbonsemleges lehet, amennyiben fenntartható, megújuló üzemanyaggal működik. Az akkumulátoros elektromos jármű is csak akkor karbonsemleges, ha megújuló forrásból származó villamos energiával töltik fel az akkumulátorát.

A főtitkár mérnöki szempontból nehezen tudja elfogadni, hogy miért utasítanák el azokat a lehetőségeket és technológiákat, amelyek elősegíthetik a kitűzött környezetvédelmi célok gyors és hatékony elérését, csak azért, mert politikailag nehéznek látszik a megvalósításuk. A közelmúltbeli nyugat- és középeurópai áradások ismét sürgetik a változást - ez nem vitás, de ugyanakkor a robusztus és ellenálló infrastruktúra-hálózatok fontosságát is hangsúlyozták.

Kapkodnak a döntéshozók

A Clepa vezetője úgy véli, az Európai Bizottság az óvatosság helyett a kapkodást választotta, 2050 helyett 2035-re hozta előre az autóipar horizontját. Ilyen nagyságrendű ipari átalakulás esetében ez példa nélküli és komoly aggodalomra ad okot. A járműgyártók és az alkatrész-beszállítók számára 2035 valójában már a holnapot jelenti. Egy autó tipikus élettartama 7 év, legfeljebb egy-két ráncfelvarrással ez idő alatt. A járműipar gyártási ciklusai hétéves időkeretekre tagozódnak, a tervezési fázis további 3-5 évet vesz igénybe. Minden gyártó több modellt is fejleszt és értékesít egyszerre, gondosan kidolgozott sorrendben alakítják és frissítik termékeiket. Az ezekkel kapcsolatos döntéseket már évekkel korábban meghozták értékesít, és gondosan kalibrált sorrendben átalakítják és frissítik őket. A befektetési döntéseket évekkel korábban hozzák meg, ahogy a munkaerőt is jóelőre képzik ki a megfelelő feladatokra.

A főtitkár szerint az autóipar elkötelezett abban, hogy 2050-re klímasemlegessé váljék, úgy véli, ez a cél reális. Ehhez azonban ágazati átalakításra van szükség, hogy elkerüljék az európai ipar hanyatlását és milliók munkanélkülivé válását. Az autóipari beszállítók megtervezik és gyártják az összes olyan alkatrészt és rendszert, amely a közúti közlekedés ambiciózus céljainak megvalósításához szükséges. A beszállítók a jövőben is ezt szeretnék tenni, ebbe minden tudásukat és innovációjukat beleadják. A beszállítói szektor közvetlenül 1,7 millió dolgozót foglalkoztat Európában, az autógyártók pedig további 1,2 millió embernek adnak munkát. Sok ember léte és élete forog tehát kockán.

Európa várhatóan feladja azt a versenyképes technológiát, amely tiszta és éghajlatsemleges közlekedést valósítanak meg megújuló üzemanyagokkal és zöld hidrogénnel. A bizottság által beterjesztett „Fit for 55” csomag nem ismeri el a megújuló üzemanyagoknak a közúti közlekedés megtisztításában betöltött szerepét. A főtitkár úgy véli: a technológiára nyitott megközelítés gyorsabban csökkentené az európai károsanyag-kibocsátást, és támogatná az európai munkahelyeket és versenyképességet.

A Green Deal egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy Európa következetes és koherens úton induljon el a klímasemlegesség felé - és meg is érkezzen oda. A járművek esetében a kipufogógáz helyett az életciklusra kellene a hangsúlyt fektetni. A jelenlegi szabályozási keretek között ezzel el lehetne érni 2050-re a kitűzött célokat. Ahol az elektromos mobilitás a legjobb és leggazdaságosabb megoldás, ott az minden bizonnyal sikeres lesz. A villanyautók népszerűsége gyorsan növekszik, különösen ott, ahol kimeríthetetlenek az ösztönzők és gombamód szaporodnak a töltési pontok. Ám ahol a megfizethetőség és a töltési infrastruktúra nem adott, ott helyet kell hagyni az alternatíváknak - vélik a beszállítók, akik bíznak az Európai Parlament és az Európai Tanács bölcs döntésében.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.17
Visszatért pénteken a Földre a kínai űrállomás előkészítésén dolgozó három kínai űrhajós, aki három....
2021.09.17
Moszkva polgármestere azt javasolta, hogy kobozzák el a hatóságok a módosított hangfogójú,....
2021.09.17
Az érintett útszakaszt teljes szélességében lezárták Egyházaskozár és Bikal között. ..
2021.09.17
A legnépszerűbb európai Lexus-ként ismert, és szegmense egyik legkelendőbb modelljének számító UX....
2021.09.17
A helyszínelés idejére a rendőrök teljes szélességében lezárták az érintett útszakaszt, kerülni a....
2021.09.17
Romániában 16 százalékkal nőtt a járműgyártás az első nyolc hónapban a tavalyi azonos időszakhoz....
2021.09.17
- Forgalomkorlátozás lesz a 10-es főút Pilisvörösvári szakaszán burkolatfelújítás miatt szeptember....
2021.09.17
A járvány miatti kényszerszünet után ismét elindul a fiatal vezetőket továbbképző Ford-tréning. Az....
2021.09.17
Bármit építünk, fontos, hogy ismerjük a leendő felhasználó jellemzőit és igényeit. Így tett az a....
2021.09.17
Túlsúlyos karavánt intettek ki a forgalomból a Pest megyei rendőrök. ..