autópiac

Autóárakat jósolni? Talán, ha normalizálódnak...

2023.02.01.

Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.

 

Magyar specialitás a magas kamat és infláció, alacsony fogyasztói bizalom és menedzser index, meg persze mindaz, ami ezekből következik. Nehéz megjósolni az idei árakat, de talán normalizálódnak. Mindezek a gondok felmerültek az Opel évértékelőjén, ahogy az a kérdés is, hogy milyen volt a tavalyi év, és milyen lesz az idei.

Dalos Attila, az Opel márkaigazgatója

A márka tájékoztatóján erről beszélt Dalos Attila, az Opel magyarországi igazgatója: Vegyes év volt a tavalyi, úgy kezdtük, hogy csökkentettük a készletet, mert abban reménykedünk, hogy pandémiás sokk után helyre áll a termelés, de aztán februárban beütött a háború, a gyártás továbbra is elmaradt az igényekről. Hiába volt hatezer szerződésünk, sőt még ennél is nagyobb igény új Opelekre, kevesebb volt autó.

Dalos Attila: Sajnos alaptalan volt a tavalyi év elejei mérsékelt pozitív várakozásunk, mert az orosz-ukrán konfliktus miatt az ottani gyártók, beszállítók sem működtek. Mindezek ellenére képesek voltunk növelni részesedésünket a piacon, a B-SUV szegmensben 8 százalékos torták vágtunk ki, miközben erősödtek a kis-haszonjárművek eladásai is, köszönhetően a Combo és Vivaro modellekkel.

Nyárig töretlen volt a kereslet, de beütött a rezsinövekedés, ami visszavette a forgalmat, ehhez jött még az árfolyamváltozás, ez is alaposan megtépázta a kiszámíthatóságot, ami fontos gyártói, kereskedői és ügyfél oldalról.

2023-ra valamennyire stabilizálódott a gyártás, de még nem elég a volumen. Együtt kell élni a helyzettel, erre találta ki az Opel a központosított készletezést, ami segítette a meglévő autók gyorsabb elosztását, de így is sok vevő elbizonytalanodott, különösen a nem készpénzes vásárlóké, hiszen a hitelezésnél nem mindegy, hogy 3-4 százalék, vagy 17 százalék, márpedig hosszabb futamidőnél erre már beremeg a vevő keze.

Nehéz árakat jósolni, talán normalizálódik valami, miközben itt vannak az új kihívások, az elektromos és technológiai átállás, valamint az a trend, hogy a korábbi évek vevői és kereskedelmi igényével ellentétben a gyártói dominál.

És akkor itt van a magyar specialitás, az infláció, a magas kamat, a csökkenő fogyasztó bizalom és menedzser index.

A Szentgotthárdi gyár jó hátszél volt a márka dominanciára, napjaink 3 milliós magyarországi személyautóállományban 436 ezer darabbal vezet az Opel, ez pedig jó alapot jelent a legnépszerűbb márka aftersale tevékenységének,és biztos bevétel a cégnek.

A tavalyi év gazdaságilag jó, darabszámban kisebb lett, az opelesek idén kiegyeznének valami hasonlóval. A feljebb lépésben szerepet játszhatnak az újdonságok. A korábbi magyar piaci listavezető Opel lecsúszott a dobogóról, aztán az új tulajdonos, a Wallis a 15–ig helyről felhozta a 9. helyre. Dalos Attila szerint egyébként sem az importőrilista a fontos, hanem a fogyasztó kiszolgálása és cég nyereséges működése. Az elmúlt két évben drágultak az Opelek is, változott az ügyfélkör, de nem radikálisan,ám kétségtelenül átrendeződtek fogyasztói lehetőségek és igények. A szakember szerint többek között azért is van infláció, mert drágábban is megveszik az autót.

Jobb ellátással és új termékekkel támad az Opel: tavasszal jön az elektromos Astra, nyáron a frissített Corsa és az Astra Sport Tourer. A sportos Opel vonalat erősíti a Grandland 300 lóerős, négykerékhajtású GSe változata és az Astra 225 lovas GSe, mindkettő sport futóművel és plug-in hibrid erőforrással.

Jön az Astra Sport Tourer

Az elektromos autók piacán főleg a cégesek dominálnak, többnyire a környezetvédelmi elkötelezettségűek, kedvezőtlen trend viszont, hogy 50 százalékról 20-30 százalékra esett a magánvásárlók aránya.

Egyre több az elektromos haszonjármű rendelés, miközben az európai piacon sikeres e-Corsa alig megy itthon, mert a 12-14 milliós ár magas, és 2 millióval többért már nagyobbat lehet venni.

A céges haszonjárművek mellett a turizmusnak köszönhetően nő a bérautó vásárlás, de még nem világos, hogyan alakul a lízingpiac. Továbbra is nehéz hosszú távú előrejelzéseket adni, mert sem gyártók, a kereskedők nem látják a valós piaci igényeket: ugyanaz a vevő olykor több szalonban, több márkánál érdeklődik, ami nem valós igény, szóval nehéz ebből következtetni.

Hiába drágul minden, és nő a volumen, a gyártók addig emelhetik az árakat, amíg a piac bírja.

A Wallis idei terve 7500-8000 Opel, az előrejelzett 120 ezerre előrejelzett új autós piacon.

Az Opel is tagja a Stellantis csoportnak, ami garancia a gyors fejlesztésre, mert a nagyobb darabszám, nagyobb invesztálható összege meggyorsítja az elektromos ágazatot, miközben a magyar anyacég, a Wallis is tőkeerős hátteret jelent.

Kevesebb eladás, nagyobb piaci rész

És akkor a 2022-es számok: 5172 regisztrációval az Opel 4 százalékos piaci részesedést ért el, és kilencedik helyen végzett az importőri rangsorban.

Tavaly Magyarországon csökkent a piac: 129 176 személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ez 10,9 százalékkal marad a 2021-es évi értékesítéstől.

Az Opel modellek között tarolt a Crossland (1197 db), majd a Corsa (722) és Mokka (700) következik, ezek 8 százalékos részesedést szereztek a B-SUV szegmensben, a kisautóknál a Corsa modellé 8,3 százalék.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....
2025.12.23
Rosta Gergely, az Opel magyarországi igazgatója ünnepélyes keretek között adta át az ötszázadik....
2025.12.23
A leállósávban állt meg a rendőr és a tűzoltó, amikor letarolta őket a kisbusz. ..