közlekedésbiztonság

Ausztriában is veszélyesek az elektromos rollerek

2021.01.26.

Az ETSC osztrák tagja, a KFV (Osztrák Közúti Biztonsági Testület) elmarasztaló jelentést tett közzé az elektromos rollerek biztonságával kapcsolatban. Összeszedték a járművek súlyos hiányosságait, melyek közül kiemelkedő a féktávolság, ami sokkal rosszabb, mint a kerékpároké.

 

A KFV az elektromos rollerek összes fontos mozgási tulajdonságát megvizsgálta, úgymint sebességválasztás, fordulás, sisakhasználat, világítás és az útviszonyok megválasztása. Az elektromos rollerek fékrendszereinek hatékonyságát tesztpályán vizsgálták. Ezen felül egy egész Ausztriában végzett felmérés rámutatott a jogi szabályozás ismeretének hiányára. A KFV szerint az elektromos rollerek közlekedésbiztonságának növelése kritikus fontosságú.

Sok előnye mellett kritikus veszélyei is vannak az elektromos rollereknek (kép: etsc.eu)

Ausztriában azt a járművet nevezik elektromos rollernek, melyek maximális teljesítménye 600 watt, a tervezési sebesség pedig legfeljebb 25 km/óra. 2019. június 1. óta az elektromos rollerek vezetőinek ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint a kerékpárosoknak. Ezekkel a járművekkel kerékpárúton, ennek hiányában a közúton kell közlekedni. Tilos a járdán rollerezni, kivéve, ha tábla kimondottan engedélyezi. Alkoholos befolyásoltság alatt legfeljebb 0,8 g/liter véralkoholszintig lehet közlekedni, 12 éves korig a sisak viselése kötelező, a kanyarodási szándékot pedig karjelzéssel kötelező jelezni. Mindemellett tilos egy járművön ketten (vagy többen) utazni. A törvény előírja a „hatékony fékberendezést”, valamint az elülső, hátsó és oldalsó fényvisszaverőket.

2015 óta Ausztriában jelentősen megnőtt az elektronikus rolleres balesetek száma. A KFV közlekedésbiztonsági adatbázisa szerint csak 2019-ben mintegy 1200 e-rolleres sérült meg és került kórházba. A KFV szerint az balesetek fő okai a gyorshajtás, a figyelmetlenség, a figyelemmegosztás (pl. mobiltelefon használata rollerezés közben), a piros lámpa figyelmen kívül hagyása, az útburkolat jellegének téves megítélése, az alkoholfogyasztás és a túlzott önbizalom.

A KFV tesztpálya-kutatása öt kereskedelmi forgalomban kapható modell féktávolságát vizsgálta, összehasonlítva a kerékpárok féktávolságával. A különböző fékrendszerekkel (elektromos kézifék, kézifék, lábfék és ezek kombinációi) rendelkező elektromos rollereket vízszintes talajon, lejtőn és különböző sebességgel (15/20/25 km/óra) tesztelték. A síkon 15 km/órás sebességgel és egy másodperces feltételezett reakcióidővel 5,8-10,3 m-es féktávolságot mértek. A kerékpár sokkal jobb féktávolságot produkált.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

nyitókép: etsc.eu

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....