2022

Átvették a vezetést a kis szabadidő-autók az európai autópiacon

2022.10.12.

A kis szabadidőautó-szegmens hat hónap után Európa legnagyobbja volt, valamivel egymillió alatti darabszámmal. A második helyen a kompakt SUV szegmens állt, amelyet a korábbi listavezető, a kisautó kategória követett.

- Jelenleg nagyon nehéz megítélni, hogy milyen autók a menők vagy nem menők - mondta Klaus Zellmer, a Skoda vezérigazgatója a márka új logójának és legújabb tanulmányautójának prágai bemutatóján. A kereslet jelenleg minden autó iránt sokkal nagyobb, mint a gyártási kapacitások.

Európában hat hónap után a kis SUV-ok voltak a legnépszerűbbek, 970 ezer 863 autó eladással - derül ki a Dataforce adataiból. A kis SUV-ok kategóriája megelőzte a nagyobb kompakt SUV-okét (834 ezer 085 autó). A kisautók eladásai 22 százalékkal, kevesebb mint 830 ezerre csökkentek az időszak alatt, derül ki a számokból.

Európa 10 legnépszerűbb járműkategóriája 2022 első félévében (személyautók)
1. Kis SUV           970 863 autó    −3,8% (változás 2021-hez képest)
2. Kompakt SUV               834 085;            −4,4%
3. Kisautók          829 198;            −22%
4. Kompakt autók 644 946;         −19%
5. Mini autók     335 602;             −28%
6. Prémium közepes SUV 293 020;          18%
7. Prémium kompakt SUV 270 622;         −22%
8. Prémium kompakt 214 966;                 −26%
9. Prémium középkategória 204 242;     −17%
10. Közepes és nagy SUV             203 576;             −1.2%

Az időszak legkelendőbb modellje azonban nem kis SUV volt, hanem a Peugeot 208, amelyet a Dacia Sandero követett, mindkettő kisautó. A kisautó-szegmens gyenge eladásai az időszakban a tavalyi második számú kisautó, a Renault Clio 35 százalékos visszaesésének, valamint a Ford Fiesta felére csökkenő eladásainak tudhatók be. A Toyota Yaris is rosszul teljesített, az eladások 31 százalékkal csökkentek. A Fordnak nehézséget okozott a Fiesta gyártásának fenntartása a németországi Köln melletti gyárában, ahol idén már többször is leállították a gyártást ellátási problémák miatt, ami az értékesítés szüneteltetésére késztette a vállalatot. Lehetséges, hogy a félvezetők korlátozott ellátása miatt a Ford a magasabb árrésű Puma kis SUV gyártását helyezte előtérbe, amely 9 millió forintos árról indul, míg a Fiesta 6,7 millióért már elvihető. A Puma eladásai az első hat hónapban nem szenvedtek akkora csorbát, mint a Fiestaé. A 11 százalékos visszaesés ellenére a Puma még mindig több mint kétszer annyi eladást könyvelhetett el, mint a Fiesta. Ez a tendencia az összes autógyártónál megismétlődött.

A feszített ellátási lánc közepette az autógyártók a portfóliójukon belül a jövedelmezőbb modellekre koncentráltak Tim Rokossa, a Deutsche Bank kutatási vezetője szerint, amit az Autonews Europe (ANE) számára írt jegyzetében bővebben is kifejtett. Ahogy a Puma eladásai emelkedtek, úgy emelkedtek a Renault kis SUV-jának, a Capturnak az eladásai is, amely ugyanebben az időszakban megelőzte a Clio eladásait. Eközben a Toyota újonnan bevezetett Yaris Cross kis SUV-ja 65 ezer 176 darabos eladással zárkózott fel a Yarisra, szemben annak 79 ezer 315 darabos értékesítési számaival.

A kis SUV-ok magasabb eladási ára a hasonló méretű ferdehátú testvérekhez képest sok autógyártónak segített a bevételekben. Egy olyan időszakban azonban, amikor az autógyártók is csökkentették az árengedményeket, és ezzel az infláció szélesebb körű növekedése közepette felfelé húzták az árakat, nehéz elhinni, hogy a fogyasztók hátat fordítanak a kisautóknak. A Dacia Sandero sikere, amely idén folyamatosan Európa egyik legkelendőbb modellje volt, azt sugallja, hogy a vásárlók a volumenautók terén továbbra is az értékorientáltak maradnak.

A kompakt SUV szegmensben az új modellek sikere segítette a növekedés ütemét. Az új Kia Sportage eladásai 41 százalékkal nőttek, és ezzel a szegmens második helyére kerültek a legkelendőbb Hyundai Tucson mögött, amely 4,5 százalékkal nőtt. Az új Cupra Formentor és a Renault Arkana szintén hozzájárult a szegmens sikereihez. Az autógyártók az elmúlt hónapokban jellemzően az új modellek bevezetésére koncentráltak és kevésbé erőltették a már hagyományosnak nevezhető típusokat.

A SUV-eladások további emelkedése azonban több tényező miatt is meghiúsulhat a második félévben. - Egyelőre nem látjuk a megélhetési válság hatását az SUV-keresletre - nyilatkozta az ANE kérdésére Benjamin Kibies, a Dataforce vezető elemzője. - Az első félévben regisztrált modelleket hónapokkal ezelőtt rendelték meg az emberek a zárolások alatt felhalmozott megtakarításokból. Amikor a költségvetések szigorodnak és a kínálati hiány enyhül, ez ismét erősíteni fogja a kisebb autók pozícióját.

A prémium szegmensekben a Tesla Model Y sikere a középkategóriás SUV-t a kategória élére repítette. Emellett a Model Y nagy szerepet játszott abban, hogy a prémium középkategóriás SUV szegmens a tavalyi év azonos időszakában elért kilencedik helyről a 6. helyre merészkedett előre.

A Dataforce adatai szerint a szegmens eladásai 18 százalékkal 293 ezer 20-ra emelkedtek, megelőzve a prémium kompakt SUV-kat (22 százalékos csökkenés) és a prémium kompaktokat (26 százalékos csökkenés) százalékkal.

A prémium középkategóriás SUV szegmensnek lendületet adott még a Mercedes-Benz GLC, amelynek eladásai 9 százalékkal nőttek, valamint az Audi Q4 e-tron népszerűségének növekedése. 452 százalékos kiugrással a Q4 e-tron felkerült a szegmens top 10-es listájára. Érkezése a Model Y sikerével együtt 33 százalékra növelte a szegmensen belüli kizárólag elektromos eladásokat.

Európa legnépszerűbb elektromos autói kategóriánként
1.           Kis szabadidő-autók        5,3% (EV arány) Hyundai Kona (bajnok)
2.      Kompakt SUV         0,7%      MG Marvel R
3.           Kisautók              7,4%      Peugeot 208
4.           Kompaktok         13%       Kia Niro
5.           Mini autók          27%       Fiat 500e
6.           Prémium közepes SUV   33%       Tesla Model Y
7.           Prémium kompakt SUV 9,9%      Mercedes EQA
8.           Kompakt prémium          7,5%      BMW i3
9.           Középkategóriás prémium 31%  Tesla Model 3
10          Közepes/nagy SUV          45%       VW ID4

A prémium középkategóriás szegmensben a BMW 3-as sorozat épphogy meg tudta verni a Tesla Model 3-at, miután az amerikai villanyautó eladásai 40 százalékkal csökkentek (valószínűleg a Model Y kannibalizálta). Bár a teljesen elektromos modellek nagy hatást gyakoroltak az olyan szegmensekben, mint a közép- és nagyméretű SUV-k (45 százalékos EV-részesedés) és a prémium középkategóriás autók (31 százalékos EV-részesedés), az elektromos eladások aránya az első három szegmensben jelentősen elmaradt az EV-k első félévben elért 11 százalékos általános részesedésétől. A kis SUV-ok mindössze 5,2 százaléka volt elektromos, a Hyundai Kona vezetésével, és a kompakt SUV-ok mindössze 0,7 százaléka volt akkumulátoros modell. Ez a kompakt SUV-kon belüli nagyon alacsony arány részben a szegmentációnak köszönhető, mivel a nagyobb, globálisan orientált autók, mint például a VW ID.4, a középkategóriába tartoznak a Dataforce szerint. Ez azonban azt mutatja, hogy a nagy volumenű autógyártók még nem állnak készen arra, hogy belevágjanak az EV-k bevezetésébe az ár és a fogyasztói vonzerő szempontjából továbbra is legfontosabb értékesítési ágazatukban.

A Dataforce szerint a kisautó szegmensben valamivel jobban szerepeltek az EV-k, 7,4 százalékos részesedéssel, a Peugeot e-208-as modellel az élen.

Európában összességében a benzines maradt a domináns hajtáslánc, az összes eladás valamivel kevesebb mint felét adta, ezt követte a dízel 19 százalékkal, az EV-k 11 százalékkal, a hibridek 8,8 százalékkal és a plug-in hibridek 8,5 százalékkal. A plug-in hibridek eladásai mintegy 62 ezer járművel csökkentek az előző év azonos időszakához képest.

Európa legnépszerűbb autó hajtáslánc szerint
1. Benzines         49% (arány az egészből)               VW T-Roc (bajnok)
2. Dízel  19%       VW Tiguan
3. Elektromos    11%       Tesla Model Y
4. Hibrid              8,8%      Toyota Corolla
5. Phev                8,5%      Ford Kuga
6. Gázüzemű      2,4%      Dacia Sandero

Forrás: DataForce, ANE

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....