2022
- Jelenleg nagyon nehéz megítélni, hogy milyen autók a menők vagy nem menők - mondta Klaus Zellmer, a Skoda vezérigazgatója a márka új logójának és legújabb tanulmányautójának prágai bemutatóján. A kereslet jelenleg minden autó iránt sokkal nagyobb, mint a gyártási kapacitások.
Európában hat hónap után a kis SUV-ok voltak a legnépszerűbbek, 970 ezer 863 autó eladással - derül ki a Dataforce adataiból. A kis SUV-ok kategóriája megelőzte a nagyobb kompakt SUV-okét (834 ezer 085 autó). A kisautók eladásai 22 százalékkal, kevesebb mint 830 ezerre csökkentek az időszak alatt, derül ki a számokból.
Az időszak legkelendőbb modellje azonban nem kis SUV volt, hanem a Peugeot 208, amelyet a Dacia Sandero követett, mindkettő kisautó. A kisautó-szegmens gyenge eladásai az időszakban a tavalyi második számú kisautó, a Renault Clio 35 százalékos visszaesésének, valamint a Ford Fiesta felére csökkenő eladásainak tudhatók be. A Toyota Yaris is rosszul teljesített, az eladások 31 százalékkal csökkentek. A Fordnak nehézséget okozott a Fiesta gyártásának fenntartása a németországi Köln melletti gyárában, ahol idén már többször is leállították a gyártást ellátási problémák miatt, ami az értékesítés szüneteltetésére késztette a vállalatot. Lehetséges, hogy a félvezetők korlátozott ellátása miatt a Ford a magasabb árrésű Puma kis SUV gyártását helyezte előtérbe, amely 9 millió forintos árról indul, míg a Fiesta 6,7 millióért már elvihető. A Puma eladásai az első hat hónapban nem szenvedtek akkora csorbát, mint a Fiestaé. A 11 százalékos visszaesés ellenére a Puma még mindig több mint kétszer annyi eladást könyvelhetett el, mint a Fiesta. Ez a tendencia az összes autógyártónál megismétlődött.
A feszített ellátási lánc közepette az autógyártók a portfóliójukon belül a jövedelmezőbb modellekre koncentráltak Tim Rokossa, a Deutsche Bank kutatási vezetője szerint, amit az Autonews Europe (ANE) számára írt jegyzetében bővebben is kifejtett. Ahogy a Puma eladásai emelkedtek, úgy emelkedtek a Renault kis SUV-jának, a Capturnak az eladásai is, amely ugyanebben az időszakban megelőzte a Clio eladásait. Eközben a Toyota újonnan bevezetett Yaris Cross kis SUV-ja 65 ezer 176 darabos eladással zárkózott fel a Yarisra, szemben annak 79 ezer 315 darabos értékesítési számaival.
A kis SUV-ok magasabb eladási ára a hasonló méretű ferdehátú testvérekhez képest sok autógyártónak segített a bevételekben. Egy olyan időszakban azonban, amikor az autógyártók is csökkentették az árengedményeket, és ezzel az infláció szélesebb körű növekedése közepette felfelé húzták az árakat, nehéz elhinni, hogy a fogyasztók hátat fordítanak a kisautóknak. A Dacia Sandero sikere, amely idén folyamatosan Európa egyik legkelendőbb modellje volt, azt sugallja, hogy a vásárlók a volumenautók terén továbbra is az értékorientáltak maradnak.
A kompakt SUV szegmensben az új modellek sikere segítette a növekedés ütemét. Az új Kia Sportage eladásai 41 százalékkal nőttek, és ezzel a szegmens második helyére kerültek a legkelendőbb Hyundai Tucson mögött, amely 4,5 százalékkal nőtt. Az új Cupra Formentor és a Renault Arkana szintén hozzájárult a szegmens sikereihez. Az autógyártók az elmúlt hónapokban jellemzően az új modellek bevezetésére koncentráltak és kevésbé erőltették a már hagyományosnak nevezhető típusokat.
A SUV-eladások további emelkedése azonban több tényező miatt is meghiúsulhat a második félévben. - Egyelőre nem látjuk a megélhetési válság hatását az SUV-keresletre - nyilatkozta az ANE kérdésére Benjamin Kibies, a Dataforce vezető elemzője. - Az első félévben regisztrált modelleket hónapokkal ezelőtt rendelték meg az emberek a zárolások alatt felhalmozott megtakarításokból. Amikor a költségvetések szigorodnak és a kínálati hiány enyhül, ez ismét erősíteni fogja a kisebb autók pozícióját.
A prémium szegmensekben a Tesla Model Y sikere a középkategóriás SUV-t a kategória élére repítette. Emellett a Model Y nagy szerepet játszott abban, hogy a prémium középkategóriás SUV szegmens a tavalyi év azonos időszakában elért kilencedik helyről a 6. helyre merészkedett előre.
A Dataforce adatai szerint a szegmens eladásai 18 százalékkal 293 ezer 20-ra emelkedtek, megelőzve a prémium kompakt SUV-kat (22 százalékos csökkenés) és a prémium kompaktokat (26 százalékos csökkenés) százalékkal.
A prémium középkategóriás SUV szegmensnek lendületet adott még a Mercedes-Benz GLC, amelynek eladásai 9 százalékkal nőttek, valamint az Audi Q4 e-tron népszerűségének növekedése. 452 százalékos kiugrással a Q4 e-tron felkerült a szegmens top 10-es listájára. Érkezése a Model Y sikerével együtt 33 százalékra növelte a szegmensen belüli kizárólag elektromos eladásokat.
A prémium középkategóriás szegmensben a BMW 3-as sorozat épphogy meg tudta verni a Tesla Model 3-at, miután az amerikai villanyautó eladásai 40 százalékkal csökkentek (valószínűleg a Model Y kannibalizálta). Bár a teljesen elektromos modellek nagy hatást gyakoroltak az olyan szegmensekben, mint a közép- és nagyméretű SUV-k (45 százalékos EV-részesedés) és a prémium középkategóriás autók (31 százalékos EV-részesedés), az elektromos eladások aránya az első három szegmensben jelentősen elmaradt az EV-k első félévben elért 11 százalékos általános részesedésétől. A kis SUV-ok mindössze 5,2 százaléka volt elektromos, a Hyundai Kona vezetésével, és a kompakt SUV-ok mindössze 0,7 százaléka volt akkumulátoros modell. Ez a kompakt SUV-kon belüli nagyon alacsony arány részben a szegmentációnak köszönhető, mivel a nagyobb, globálisan orientált autók, mint például a VW ID.4, a középkategóriába tartoznak a Dataforce szerint. Ez azonban azt mutatja, hogy a nagy volumenű autógyártók még nem állnak készen arra, hogy belevágjanak az EV-k bevezetésébe az ár és a fogyasztói vonzerő szempontjából továbbra is legfontosabb értékesítési ágazatukban.
A Dataforce szerint a kisautó szegmensben valamivel jobban szerepeltek az EV-k, 7,4 százalékos részesedéssel, a Peugeot e-208-as modellel az élen.
Európában összességében a benzines maradt a domináns hajtáslánc, az összes eladás valamivel kevesebb mint felét adta, ezt követte a dízel 19 százalékkal, az EV-k 11 százalékkal, a hibridek 8,8 százalékkal és a plug-in hibridek 8,5 százalékkal. A plug-in hibridek eladásai mintegy 62 ezer járművel csökkentek az előző év azonos időszakához képest.
Forrás: DataForce, ANE