asszisztens rendszerek
Nemrég kezdtük el tárgyalni az autónkban található segédrendszereket, aminek első állomásaként a blokkolásgátló fékrendszereket néztük át. Aki lemaradt az ABS részről, az ide kattintva pótolhat.
Mert minden ilyen rendszer asszisztens
Ígérem nem fogom minden rész elején elsütni, de tisztában kell lennünk vele, hogy mit is értünk asszisztensrendszer alatt. (Természetesen most autós segédrendszerekről beszélünk.) Minden olyan berendezést, amely érzékelt, bejövő jelek alapján képes felismerni, hogy beavatkozásra van szükség, sőt, meg is teszi ezt.
És ilyen az ASR, vagyis az Anti-Slip Regulation, amely szó szerinti fordításban csúszásgátló szabályozás, de magyarul mindenki kipörgésgátlónak nevezi, mert ez fejezi ki legjobban a funkcióját. Vagyis azt, hogy a rendszer beépítésével elérhető, hogy bármennyire is nyomjuk a gázt, az autó valamilyen módon megakadályozza ezt, így téve irányíthatóvá, stabilabbá járművet.
Nézzük kicsit részletesebben
Honnan tudja egyáltalán a rendszer, hogy a kerék éppen kipörög? Ha már az ABS rendszer miatt úgyis figyeljük a kerekek forgási sebességét – méghozzá egyenként – akkor miért ne használhatnánk ezt az értékes információt arra, hogy megtudjuk, kipörög-e a kerék.
Erre a rendszer több tényező alapján következtet. Általában azért úgy működik a hajtás, hogy minden kerék nagyjából azonos fordulatszámmal forog. Persze az ívmenetben ez kicsit felborul, de annyira nem, mint amikor elpörög egy kerék. Ha egy, vagy több kerék kipörög, az azonnal gyanús a rendszernek, innen már csak a beavatkozás van hátra.
Az ASR renszerek alapvetően kétféle beavatkozási módszerrel dolgoznak. Az elektronika a motorvezérlést változtatja meg pillanatokon belül, vagyis elveszi gázt. Történik ez attól függetlenül, hogy a vezető nyomja-e tovább, vagy sem. Kicsit fejlettebb módszer, – és majd az ESP-nél is ezt fogjuk látni – hogy fékerőt szabályoz a megforgó kerekekre.
Miért rossz nekünk a megcsúszás?
Elsőkerék hajtású autók esetében a kipörgő kereket ugyanúgy nem lehet irányításra használni, mint a blokkolót. Hátsókerék hajtás esetében pedig akár kisebb alákormányzottság esetén is az autó oldalra ki fog törni. Ráadásul mindkét esetre igaz, hogy a kocsival nem fogunk tudni elindulni.
Ha gyakran kipörögnek a kerekek, az nagyon koptatja a gumikat. Ez pedig egy öngerjesztő folyamat lesz, a kopottabb abroncsok hamarabb megcsúsznak, így egyre gyakrabban fordul majd elő a jelenség.
Az ASR segít elindulni is
Csúszós útfelületen való elinduláskor is nagy segítség a kipörgésgátló rendszer. Amíg ilyen rendszerek nem voltak, azt tanították, hogy például havas úton való indulskor nagyon finoman nyomjuk a gáz, és nagyon finoman engedjük rá a kuplungot.
Ezzel már régen nem kell foglalkoznunk, hiszen a 80-as 90-es évek fordulóján hódítóútjára indult SAR rendszerek – igaz, hogy az ESP rendszerek részeként – de 2011 óta minden új személygépjármű kötelező tartozékai az EU-ban.
Ne kapcsold ki!
Normál közúti közlekedés esetén soha nem tanácsolt kikapcsolni az ASR-t. Bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, ahol ez nagyon nagy segítséget tud nyújtani.
Nem akarok álszent lenni, tudom, hogy mekkora fun-factor van például egy hátsókerék meghajtású autó farolós vezetésében, vagyis a drift-ben. Bekapcsolt ASR-rel ez szerencsére lehetetlen, amúgy pedig közúton tilos is.
A sorozatot nemsokára a már itt is említett ESP rendszerekkel folytatjuk.