Fiat 500

Apró villanyautók csatája: Fiat 500e vs. Honda e

2020.07.07.

Két új, elképesztően menő, divatos, cuki versenyzővel bővül a villanyautók egyre népesebb szegmense. Nézzük, mire mennek egymással a legkisebbek.



Kényszer, vagy valódi igény? Örök vita téma, hogy mi áll valójában az elektromos hajtásláncok terjedése mögött, de az biztos, hogy az egyre szigorodó CO2-kvóták miatt, nincs sok választása az autógyártóknak, ha életben szeretnének maradni: villanyosítani kell. Vannak, akik egyelőre kicsiben gondolkoznak, és megelégednek egy mild hibrid hajtással, míg mások az öntöltő hibridekben hisznek meggyőződéssel. Átmeneneti, és egyébként manapság talán a legélhetőbb megoldás a plug-in hibrid kombinált hajtás, viszont a végső cél mindenkinek a teljes emissziómentesség, tehát a teljesértékű villanyautó.



Vannak, akik nagyban kezdtek, mint a Tesla, azonban van két gyártó, akik a legkisebb autók szegmensében próbálnak szerencsét, noha Európában egyre kisebb rájuk az igény. Viszont két ennyire erős karakter, mint a Fiat 500e és a Honda e – úgy tűnik, hogy a gyártók nem bírnak szabadulni ettől az e betűtől, ha villanyautóról van szó –, visszacsábíthatja a korábbi célcsoportot a kisautók világába. Elsősorban persze az elképesztően stílusos külső és belső miatt, másodsorban a környezettudatosság miatt, és persze ott vannak a klasszikus értékek is, mint például a könnyű manőverezhetőség.



Hosszú-hosszú felvezetés után, tavaly végre teljes valójában bemutatták a sorozatgyártásra szánt Honda e-t a 2019-es Frankfurti Autószalonon, tehát a cikkünk két főszereplője közül, ő számít az idősebbnek. A Honda már akkor bejelentette, hogy állítólag 40 000 vásárló áll érte sorba, hogy lefoglalózhassa. Ők idén nyáron már kézhez is kapják autóikat. Ezzel szemben a Fiat 500e-t még csak pár hónapja leplezték le, az elmaradt Genfi Autószalon helyett egy online közvetítés formájában, és nem kis meglepetést okozott a szakma számára. Ennél stílusosabban ugyanis nem is lehetne folytatni az olasz kisautó legendás útját.

Noha elsőre úgy tűnhet, hogy ez ugyanaz az 500-ast, amit jelenleg is kapni, igazából egy minden részletében új modellről van szó, amit a nulláról terveztek újra. Jobban megnézve feltűnhetnek a módosult arányok, az alacsonyabb tetővonal, és a hosszúkásabb test. Egész pontosan 3610 mm hosszú a Fiat 500e, míg tengelytávja 2320 mm. Ezzel szemben a Honda e valamivel nagyobb, 3895 mm hosszú, míg tengelytávja 2530 mm. Mindkettőjük két ajtós, négyüléses, és relatív aprócska. Formavilágukat egyértelmű a nosztalgia ihlette, viszont van egy nem elhanyagolhatóan menő tényezője a Fiatnak, ami a Hondából kimaradt: az elhúzható szövettető.

Noha egyelőre meglehetősen hasonlónak tűnhet a két autó mögötti elgondolás, a valódi különbségeket odabent kell keresni. Míg a Honda egy high-tech utasteret alkotott, addig a Fiat inkább a divatosságra ment rá. A Honda e-ben összesen 5 kijelző terül el a műszerfalon: két 12,3-colos érintőképernyő az infotainmentnek és a klímavezérlésnek, egy 8,8-colos kijelző a műszercsoportnak, és két kijelző az oldaltükröket helyettesítő kameráknak. Ezzel szemben a Fiat 500 odabent egy ékszer, finom tapintású anyagokkal, apró, szeretnivaló részletekkel, amikhez tud kötődni az ember. Azért itt is van egy 10,25-colos infotainment kijelző, amin úgy látszik, hogy egy új, kezelhetőbb, modernebb, áttekinthetőbb rendszer fut majd, mint amit megszoktunk a mostani Fiat modellekben.

Sofőrsegédek szempontjából is olyat gurít mind a két autó, ami eddig korántsem volt megszokott a miniautók között. A Honda például elsőként mutatott be oldalkamerákat ilyen kicsi autón, de érdekes lesz megfigyelni az egypedálos működés hatékonyságát is, illetve persze lesz ráfutássegéd és volánpörgetős parkolássegéd is. Szégyenkezni az 500e sem fog, hiszen elsőként hoznak 2-es szintű önvezetést a szegmensbe, ami a távolságtartós tempomat és a sávtartó kombinált működését jelenti tulajdonképpen, egy első kamera segítségével, ami a környezetet pásztázza.

Villanyautók lévén nem elhanyagolható információ a hatótáv sem: WLTP-cikus szerinti mérések alapján 222 kilométert ígérnek a Honda e-nek, míg 320 kilométert a Fiat 500e-nek. Előbbit két elektromos motor hajtja, míg az egyik 134 lóerős, addig a másik 152 lóerős. Akkumulátor csomagja 35,5 kWh-s. Gyorstöltéssel félórába telik a 80%-os töltöttség elérése. Az olaszok aprósága már korántsem ennyire izgága, mindössze 116 lóerős, noha lítium-ion akkumulátor csomagja jóval nagyobb, 42 kWh-s. Akár 85 kW-os gyorstöltőt is képes fogadni, és ugyannyi időt igényel a félig teli „tankhoz”, mint a Honda.

Árazásukba még korai lenne belemenni, annyi biztos, hogy az olasz árak alapján közel 10 000 euróval drágább az 500e, noha hazai piaca számít majd a legnagyobb piacának. Amennyiben szigorúan a hatótáv tekintetében vizsgáljuk őket, jogosnak mondható a felár. Viszont mind a két autónak megvan a maga előnye, és varázsa. A Honda e például hátul hajt, míg az 500e elől, és jóval komolyabban vehető technológiákat sorakoztat fel utasterében a japánok aprósága. Kijelzők és digitális tükrök ugyan nincsenek, de eltolható tető van, és ha stílus van, minden van, tehát Fiat 500 is lesz még egy darabig, ez már biztos.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.07
Valtteri Bottas, a Mercedes versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es 70. évforduló Nagydíja....
2020.08.07
Az előző versenyhétvégéhez hasonlóan a péntektől zajló 70. évforduló Nagydíján is Nico Hülkenberg....
2020.08.07
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kedden jelentette be, hogy kilenc új ütközéscsillapító....
2020.08.07
Autószállító tréler vontatott egy másik autószállító trélert az M5-ös autópálya Csongrád-Csanád....
2020.08.07
A vírushelyzet miatt idén nyáron nem rendeznek Formula Student-futamokat, mégsem maradnak verseny....
2020.08.07
Vezetéstől eltiltott, ittasan balesetező férfit vettek őrizetbe a kaposvári rendőrök - a jármű....
2020.08.07
Nagyon visszaesett az új személyautók eladása Csehországban. A cseh autóipari szövetség közlése....
2020.08.07
- Egy hónappal a júliusi bevezetését követően már több mint 12 600 Start Ausztria menetjegyet....
2020.08.07
A világbajnoki címvédő Forma-1-es Mercedes istálló szerződést hosszabbított a finn Valtteri....
2020.08.07
- Az idei második negyedévben 33 százalékkal 115,5 millió euróra csökkent a Waberer's International....