pápamobil

Apostolok lova és dízel Dacia után itt az elektromos pápamobil

2023.04.26.

Egyre biztonságosabb és zöldebb a vatikáni autóflotta.

A pápamobilok előtt apostolok lován, majd hintón közlekedtek az egyházfők, hosszú volt az út az elsőig autóig, évszázadokon át a négylábúak domináltak: egy XIII. századi freskón I. Szilveszter fehér lovon vonult be Rómába, a XIX. században már kétfogatú díszhintókon közlekedtek a pápák.

Több mint negyedszázados volt az automobil, amikor bebocsátást nyert a Vatikánba. Emilio Zanzi életrajzíró szerint: „X. Pius nem szerette az automobilokat. A vidéki származású öregember nem ült pöfögő járművekbe, pedig garázsa tele volt szép kocsikkal.”

Monsignore Farlen, New York püspöke 1909-ben egy Italával ajándékozta meg X. Piust, aki állítólag sohasem használta, pedig az autó megbízhatóságára jellemző, hogy két évvel korábban megnyertet a Peking-Párizs maratoni versenyt.

XI. Pius már rendszeresen autóval közlekedett, sőt, többször vezette az 1922-ben ajándékba kapott Fiat Bianchi Tipo 15-öst, mely akkoriban olasz diplomáciai rendszámot viselt. 1929-ben, a Vatikán önálló államként történt elismerésekor a fekete betűs olasz rendszámtáblák helyett piros betűseket kaptak a klérus autói. A Fiat után 1926-os Bianchi, 1929-es Isotta-Fraschini, majd Le Baron karosszériás Graham-Paige került a pápai járműparkba: utóbbit XII. Pius kedvence volt. A következő hivatali autó, a Citroen Lictoria 6-os 1930. június 30-án állt szolgálatba.

A Pápai Állam járműparkja többnyire adományautókból állt. Gianni Agnelli saját cégének termékeivel, többek között Fiat N 525-össel ajándékozta meg a vatikáni garázst. Leone Castelli építész egyedi különlegességet tervezett XI. Pius pápának: a kocsi ajtajával automatikusan nyíló tető megkönnyítette a beszállást. Sokáig ezt használta XII. Pius is, akit aztán Cadillac szállított a Castel Gondolfo-i nyári rezidenciára. A következő amerikai modellre, az 1954-es Chevrolet Impala alvázára az olasz Ghia épített egyedi karosszériát.

A vatikáni flottában szolgált páncélozott 2300-as Fiat, majd Mercedes 300 Landaulet kapta az SCV 1-es rendszámot. A következő Mercedest, a VI. Pál pápa által használt 1965-ös évjáratú 6,24 méteres 600-as jelenleg a stuttgarti gyár gyűjteményében látható. A Mercedes több mint kilencven éve állt vatikáni szolgálatba, az első pápamobilt, a Nürburg 460 Pullman Saloon-t XI. Pius használta 1930-tól.

Az 1980-as években II. János Pál pápa G-osztályú terepjárón jelent meg, a 2002-es ML is múzeumba került.

Az autóknál az ártatlanságot jelentő fehér, pontosabban a vaticanmystic szín, vagy az örökkévalóságot jelképező fekete szín uralkodott. Magánutazásain II. János Pál pápa fekete Mercedesen, ünnepi alkalmakkor és külföldi látogatásaikor többnyire fehér Land Rover Defendert vagy Mercedes G-t használt.

A Vatikán járműparkjában és a pápa külföldi útjain szolgált 525iX BMW, Fiat Campagnola, Panda, Cinquecento, Chevrolet Blazer, Toyota Land Cruiser, Volvo, Hyundai, Mitsubishi, Kubában Peugeot CC is.

1982-es szicíliai látogatásakor II. János Pál még nyitott Land Roverben utazott, ám a római merénylet után a terepjáróra golyóálló kabinokat építettek: az SCV 7-es rendszámú Mercedes G modell magassága három méter volt.

II. János Pál lengyelországi látogatásakor Star teherautón, nyitott Fiat 130-asban és Polski Fiat 125-ösben, Spanyolországban Seat Ibizában, Argentínában Cadillac kabrioletben, Magyarországon üvegtetős Land Rover Defenderen utazott.

1999-ben Lancia Jubileóval bővült a vatikáni flotta, az olasz luxus-limuzint korábban Dialogosként mutatták be, majd Thesis néven forgalmazták. A Lancia pápamobil biztonságát golyóálló üvegezés, oldalsó/alsó páncélzat, valamint hermetikusan zárható kabin növelte, az oxigénpalackokat és a tartalékakkumulátorokat a csomagtérbe építették.

Az SCV 1 rendszámú pápamobil mérete olykor gondot is okozott a biztonságiaknak és a sofőrnek: Benedek pápa 2009-es jeruzsálemi látogatásakor, a Szent Sír bazilikához vezető úton a szűk utcák alaposan megnehezítették a pápamobil vezetőjének munkáját.

A vatikáni járműpark több elektromos autóval gyarapodott: az elsőt, egy Kangoot a Renault-Nissan konszern vezetője, az azóta már száműzetésbe vonult Carlos Ghosn adta át a pápának Castel Gandolfóban. A fehér Renault második oldalajtajai szárnyszerűen nyílnak, és golyóálló üvegezésűek, 75 kilowatt teljesítményű villanymotorjával egy feltöltéssel a Kangoo 160 kilométeres útra képes. Az EV Kangoo kék színű változata a csendőrség szolgálatába állt.

Az NWG olasz autógyár által adományozott villanyautót a vatikáni sajtóiroda használja, és a vatikáni flottában szolgált elektromos BMW i3-as is.

Ferenc pápa nemcsak beszél a luxus és fényűzés ellen, hanem személyes példával is szolgált: beiktatása után időszakban hét évesnél öregebb Ford Focusszal ment a Vatikánból a Castel Gandolfo-i nyári rezidenciára meglátogatni elődjét, XVI. Benedeket, aki ezekre az utakra BMW X5-öst vagy Mercedest használt.

Brazíliában Ferenc pápa a repülőtérről egy Fiat Idea jobb hátsó ülésén, nyitott ablakba kikönyökölve, az USA-ban Fiat 500 L modellben utazott és leginkább csak különleges eseményeken használt Mercedes pápamobilt, abból sem a teljesen zárt ML modellt, melynek golyóálló üvegkabinjába mobil trónust építettek, hanem a jóval régebbi nyitott G terepjáró, melynek magasított átlátszó teteje inkább csak esernyőként szolgál.

A jezsuita szerzetesből lett bíboros, majd egyházfő már első megszólalásával meglepte híveit, amikor megválasztása után a Szent Péter téren a hagyományos „Dicsértessék Jézus Krisztus!” helyett úgy köszönt, hogy „Jó estét!” Az olasz származású argentin bíborost, Jorge Mario Bergoglio-t 2013. tavaszán választották pápává a visszavonult XVI. Benedek utódjaként. A változás azonnal megfigyelhető volt: Ferenc pápa júliusban megáldotta a Vatikánban összegyűlt Harley-Davidson motorosokat, akik a márka 110 éves születésnapját ünnepelték.

Beiktatása után nem foglalta el a pápai lakosztályt és nem használt luxuskocsikat. „Nagyon nem érzem jól magam, amikor egy papot vagy nővért a legújabb divat szerinti autóban látok. Az autó jó szolgálatot tesz a munkában, de kérem, gondoljanak az éhező gyerekekre is, legyenek alázatosabbak és válasszanak valami szerényebbet!”

Ferenc pápa 2019-es novemberben vette át a Vatikánban a Dacia prototípusokat tervező és a román Romturingia karosszériaműhely által készített fehér, 4x4-es Dustert, melyet 115 lóerős dízelmotor hajtott. A terepjáró levehető üveg felépítményt kapott, a könnyebb beszállás érdekében a Duster hasmagasságát harminc milliméterrel csökkentették.

A Róma közepén fekvő Vatikán állam ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV 1-es a mindenkori pápai autó kapja, most éppen egy különlegesen modell viseli.

Ferenc pápa közismerten elkötelezett híve a globális környezetvédelemnek, így a világ legzöldebb, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás és elektromos hajtású Mirai nevű modellt használ. A hivatalos szöveg szerint „Őszentsége Ferenc pápa a Japán Katolikus Püspöki Konferenciától kapta ajándékba azt a hidrogénhajtású Toyota Mirai modellt, amit kifejezetten az ő mobilitási igényeinek megfelelően alakítottak át.”

A vatikáni rezidencián rendezett átadó ceremónián jelen volt a Japán Katolikus Püspöki Konferenciát képviselő Domenico Makoto Wada tiszteletes és Seiji Okada, az Apostoli Szentszék japán nagykövete és több Toyota vezető.

A Mirai pápamobil 5,1 méter hosszú és 2,7 méter magas, így a pápa állva utazhat a járműben, és az emberek jól láthatják őt. A Mirai modell – amelynek neve japánul jövőt jelent – az első sorozatgyártású hidrogénhajtású szedán, mely valóban nulla károsanyag-kibocsátású. Az autóban hidrogén üzemanyagcellás rendszer termeli az elektromos áramot a villanymotornak, hatótávolsága 500 kilométer, és működésének egyetlen mellékterméke víz.

Ferenc pápa kifejezetten érdeklődik a globális környezetvédelem iránt, és ezzel kapcsolatos gondolatait már 2015-ben megosztotta a ‘Laudati si’ című enciklikában: Meggyőződésünk szerint meg kell óvnunk Földünket, a minket körülvevő világot, és életmódunk átalakításával megmenthetjük közös otthonunkat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.16
Baleset történt a B50-es úton Ausztriában,Neusiedl am See közelében, közel a magyar határhoz kedd....
2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....