Anyukám is érteni fogja -Sok cég szabadul az autóitól | Autoszektor
cégautó

Anyukám is érteni fogja -Sok cég szabadul az autóitól

2022.07.12.

A lízingbe bele sem kezdenek.

Igazságügyi Szakértői vállalkozásomban varázsütésre megnőtt a pőre, úgy értem, műszaki szemle nélkül kért járműértékelés megrendelések száma. Ennek nagyon örültem, hiszen a projekt, hogy egy egyszerűsített űrlapon megrendelhető Eurotax értékeléseket készítek így végre termőre fordult, de érdemes megvizsgálni, mi van a jelenség mögött.

A nagy kép

A kormányzat nemrégiben többek között bejelentette, hogy megemeli (lényegébe megduplázza) a cégautóadót. Ez a nem magántulajdonú személygépjárművekre vonatkozik, összege pedig a jármű környezetvédelmi besorolása és a motor teljesítményének függvényében változik.

2016-os BMW 330e i-Performance: a zöldrendszámos autókra továbbra sincs cégautóadó!

A rendelet engedményeket 120 kW-os, vagyis 163 lóerős teljesítményig tesz, innentől már egységes az adó mértéke. Ez korábban 22.000,- Ft volt havonta, ez most 41.000,- Ft-ra változott. Amennyiben ilyen erős, de 14-15-ös (forgalmi engedély V.9 pont szerinti) besorolással rendelkezünk, akkor az adómértéke elérheti a 81.000,- Ft-ot is.

Az adóemelés mellett a másik cégautógyilkos körülmény az elszabadult infláció, melynek nyomán a jegybank csaknem heti rendszerességgel emel a kamatokon, amelyet a finanszírozók árgus szemekkel figyelnek. Egy tavaly, még az 1% alatti jegybanki alapkamat idejében, kért lízingajánlatomban a Bubor (ez az egy hetes betétekre vonatkozó kamatszint) plusz a bank 2%-os kamatrése nem érte el együttesen a 3%-ot. Ugyanez a cikk írásának időpontjában átlépte a 10%-ot, azt hiszem egyáltalán nem mindegy a futamidő alatt így adódó többletköltség.

És persze viselnünk kell a pénzromás, az infláció és a még mindig velünk élő, csiphiányból fakadó új autó hiány ár felverő hatását. A járművekre mért infláció ezért 25-30%-os, tehát a tavaly 10 milliós listaárú autó ma, legalább 13 millióba kerül.

Csoda, ha vissza fog esni a céges vásárlások száma?

Sok vállalkozás van, akiknél a céges személyautó beszerzése, üzemeltetése, azért nem magától értetődő dolog, hanem azt gondos számítok előzik meg, hogy megéri-e egyáltalán. Magyarországon 2020-ban több mint 577.000 olyan vállalkozás volt, ahol az alkalmazottak száma egy fő, ebben a számban az egyéni vállalkozók száma is benne van.

2017-es Mercedes-Benz E400 4matic: 333 lóerős, benzines V6-biturbo. Cégautóadó: 41.000,- Ft havonta.

A KSH adatai szerint ezek a vállalkozások 8.250.000,- Ft-os átlagos éves árbevételt produkáltak, tehát a KKV-k jó részénél fel sem merül a személyautó cégautóként való vásárlása és üzemeltetése, egyszerűen azért, mert nincs rá pénz. Az arányokból az is jól becsülhető, hogy a több százezer KKV azon része, akik személykocsit terveznek venni, most még néhányszor átszámolják, hogy futja-e majd rá az új terhek tükrében.

Futó hitelek és lízingek

Az emelések előtt igen kedvező feltételekkel lehetett személyautót céges flottában tartani. A legfeljebb 22.000,- Ft-os cégautóautó, a kedvező hitel- és lízingfeltételek, alacsony kamatok és a 2021. december 31-ig még személyautóra is igényelhető államilag támogatott hitelkonstrukciók miatt sok, futó finanszírozás van jelenleg is.

Aki a szerződéskötéskor – a lakáshitelekhez hasonlóan – bevállalta a változó kamatozású hitelekkel szemben némiképp magasabb havidíjú, fix kamatú változatot, az viszonylag biztonságban van, hiszen a finanszírozás költségei nem ugranak az egekbe, nekik csak a cégautó adó megváltozott mértékét kell mérlegelni. Azok viszont, akiknek az alapkamattal együtt növekszik a havi részlet nagysága, ráadásul kapnak az egész tetejébe egy kétszeres szorzót az adóra, már fájhat a fejük. Előfordulhat, hogy szabadulni kell az autótól és/vagy a hiteltől, de hogyan?

Szabadulás a hitelszerződésből, vagy lízingből

Banki szerződése válogatja, hogy a futamidő letelte előtt milyen feltételekkel lehet kiugrani, lezárni. Ha ki tudjuk fizetni bankot, a szerződéses feltételek tanulmányozása után, a hátralévő hitelidőszak ismeretében megtudhatjuk, hogy érdemes-e lépni.

Lízingszerződéseknél egy lezárási kérelmet kell írnunk a lízingbeadó cégnek, akik egy előre megadott dátumra kiszámolják a jármű maradványértékét (amit meg lehet venni) és pontosan megadják a felmerülő költségeket.

2020*as BMW 630d GT, szintén EURO6 besorolás. Még jó, így ennek is "csak " 41.000,- Ft a havi cégautóadója.

Így még a cégautó adó persze mindig ott van, de nyíltvégű lízingnél magánszemély is lehet a vásárló, így kimenekíthatő a kocsi. Persze ehhez is kell pénz, ami általában nem áll rendelkezésre, hiszen éppen ezért vette inkább a cég az autót.

Csak nehogy hűtlen kezelés legyen!

Mondhatnánk, hogy a cég szabadáras formában adhatja el a kocsijait, de ez nem egészen így van. Például egy 5 millió forint forgalmi értékű autót 1-2 millióért eladni nem lehet, mert az csalás lenne és az adóhatóságnak is könnyen feltűnhet.

A Büntető Törvénykönyv 376. §-a (1) bekezdésének értelmében, akit idegen vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből folyó kötelességének megszegésével vagyoni hátrányt okoz, hűtlen kezelést követ el. A céges vagyon, pedig idegen vagyonnak minősül, még akkor is ha miénk a cég.

A vállalatok ezért felértékeltetik az eszközeiket, amelynek egyik leghatékonyabb módja járművek esetében az Eurotax értékelés készítése.

A szakértő néhány bemenő adatból megállapítja az eszköz értékét és ezt a dokumentumot az értékesítési anyagok mellé csatolva máris megoldottuk a problémát.

„Öregedő” luxuskocsikat érint

A használtautó piacon az elmúlt évben tapasztalható brutális mértékű áremelkedés a legkisebb mértékben az amúgy is méregdrága kocsikat érinti. Ezek általában bőven a 120 kW feletti teljesítménnyel rendelkeznek, tehát abszolút értelemben ezeket érinti a legdurvábban a cégautó áremelés.

Az ilyen autók azért buknak arányaiban is többet az értékükből, mert a prémium autók fenntartása is prémium kiadásokat igényel, gondoljunk csak az öregedő 1-2 millióért megvásárolható V8-as német prémiumokra! Most, hogy ezek, de még a lízingelhetőség, hitelezőség korhatárára ért autók cégben tartása is jócskán megdrágul, az értékvesztés még nagyobb lehet, hiszen más cég sem akarja, illetve tudja majd átvenni ezeket az eszközöket.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..