Anyukám is érteni fogja – A karosszéria szakértő | Autoszektor
Skoda

Anyukám is érteni fogja – A karosszéria szakértő

2017.02.01.

Tanúsított karosszéria javítások a márkaszerviztől

Ősz végén jártunk a Skoda sajtótájékoztatóján, ahol többek között bemutatták a Karosszéria Szakértő névre keresztelt új kezdeményezésüket. Ezen az esetményen prezentálták, hogy mit képes nyújtani a márkaszervizek karosszéria javítása, illetve mit tapasztalhatunk, ha ugyanezt a javítást profi, de nem a márkához kapcsolat szervizben végeztetjük.

Az összehasonlító teszt eredményeit Boros Jenő foglalta össze két részben: 1. rész, 2. rész.

Különbözően javított Octavia-k a sajtótájékoztatón

De nem csak az ilyen brutális sérülések szakszerű javítása fontos, hanem a kisebb karosszéria deformációk is megfelelő szakértelmet kívánnak, máris elárulom, hogy miért.

Garancia

Tudjuk, hogy minden gyártó vállal a járműveire garanciát, ki, mennyit. A Skodákra 3 éves fényezési garancia, 4 éves importőri általonos garancia és 12 év átrozsdásodási garancia van. Abban az esetben, ha egy baleset miatt összetörött járművet nem a márkaszervizben javíttatnak meg, ezek a garanciák azonnal érvényüket vesztik.

Ha nem szakszerűen javított autón egyszer megindul a rozsda, azt igen nehéz lesz később megállítani és hiába reklamálunk majd a szalonban, egy egyszerű mérés ki fogja mutatni, hogy nem megfelelően lett helyreállítva a dolog, rádadásul az adminisztráció sem fogja nyomát lelni a javításnak a nyilvántartásban.

Ha nem a márkaszervizt választjuk

Sajnos napjainkban a biztosítási rendszer olyan, hogy van lehetőség számla nélküli javításra. A biztosítók tisztában vannak azzal, hogy a szürke-fekete javítóipar számla nélkül, bontott és/vagy kétes eredetű alkatrészekkel, a lehető legolcsóbb technológiákkal, állítja helyre a kocsikat. Éppen ezért van létjogosultsága az úgy nevezett egyezséges kárkifizetésnek. Ez az összeg a gyári javítási technológiával és eredeti alkatrészekkel végzett javítás költségének csak töredéke, mégis sokan ezt választják, ne is boncolgassuk tovább a dolgot. De mit kapnak cserébe ezek a károsultak? Elmaradt részmunkákat, szakszerűtlen vágásokat és hegesztéseket, bontott, vagy utángyártott alkatrészeket.

Gyári technológiai előírások

Mire gondolok? Egy Renault javításnál történt a jó múltkorijában, amikor a szervizben leégett a kocsi. A tűz oka, hogy hegesztés közben lángra kapott a hátsó üléskárpit. Fogadni mernék, hogy az adott karosszéria rész hegesztési munkálataihoz gyári előírás lett volna a hátsó ülés, de még a benzintank kiszerelése is. Nyilvánvaló, hogy egy márkaszerviz köteles betartani ezeket az előírásokat, hogy ilyesmi még véletlenül se fordulhasson elő.

Szakszerűtlen vágások és hegesztések

Ahogyan azt a bevezetőben említett cikkben is olvashatjuk, ez bizonyos sérülés javítása technológia szempontból lehet, hogy megkövetel nagyobb bevatkozást, mint az elsőre gondolnánk. A Fair Repair programban összetörött Octavia-k baloldala szerkezetileg egy egységet alkot, ez az oldalrész. Ha ez megsérül, akkor a karosszériáról a gyári hegesztési pontok mentén le kell fúrni az oldalrészt, majd az újat beilleszteni és megfelelő hegesztési eljárással visszatenni. Ja, hogy ehhez a kocsit teljesen ki kell belezni, sőt még a tetejét is le kell venni? Igen, de csak így garantálható a jármű eredeti szilárdsága, és az általa nyújtott biztonság is. Melyik éri meg jobban?

Alkatrészek

Egy autóhoz a legkülönfélébb helyekről lehet alkatrészeket venni. Egy tökéletes világban az ember elmegy az eredeti gyártóhoz és ott rendel részegységeket. A mi világunk sajnos azonban még messze van a tökéletestől ezért hajlandóak, sőt hajlamosak vagyunk használt alkatrészt venni, másik autóból kibontott elemeket beszerezni és nem ellenőrzött minőségű, utángyártott darabokkal is szívesen operálunk.

A használt alkatrészeknek még az eredete is kétséges, elvileg csak olyan bontott alkatrész építhető be újra egy autóba, amelyet regisztrált autóbontó szedett ki, az ellenőrizte, és erről még tanúsítványt is ad. Az utángyártott alkatrészek, ha tényleg annyira jók lennének, mint a gyáriak, akkor valószínűleg ugyanannyiba is kerülnének. Más anyagból legyártott karosszériaelemekkel, vékonyabb lemezből készült alkatrészekkel és ki tudja még milyen trükkel olcsósított bóvlikkal van tele az internet.

Ezzel szemben, aki a Karosszéria Szakértő programban résztvevő márkaszervizekben javíttat, biztos lehet benne, hogy autójába csak eredeti, gyári alkatrészek kerülnek be, mégpedig vadi új darabok, amelyek minősége kifogástalan.

Tanúsítvány

Nem csak ígérgetnek: a program keretein belül javított autókhoz tanúsítvány is jár, melyben a javító garantálja, hogy a javítás pillanatában érvényes legfrissebb gyártói előírásoknak megfelelően, a legújabb célszerszámokkal, eredeti alkatrészek felhasználásával, a márkaimportőr által szervezett továbbképzésen részt vett kollégák munkája nyomán állították helyre a kocsit. A tanúsítványban erősítik meg azt is, hogy a különféle garanciák a javítás után tovább élnek.

A tanúsítványon feltüntetik autónk alvázszámát, pontos megnevezését, a számla-, vagy megrendelésszámot, illetve a kilométeróra állását is. Dátum, aláírás, pecsét.

Annak érdekében, hogy a minőség állandó legyen, a programban részvevő szervizek állandó ellenőrzés, rendszeres auditálás alatt vannak.

Mit még?

Nem csak az autónak, a gazdájának is kiemelt figyelem jut. A 24 órás segélyszolgálat, a készenlétben lévő autómentő, a biztosítóval való kommunikálás, de még a megfelelő csereautó is mind azért van hadrendbe állítva, hogy az amúgy is sok stresszel és vesződséggel járó baleseti ügyintézésből az ügyfél a lehető legkevesebbet érezze.

„Biztosítsad mindenedet értékén!”

Valami nagy ember mondta ezt a legjobb tanácsai között. Nem tudom ki volt, de azóta használom, amióta hallottam. Felelőtlenség könnyelműen abban bízni, hogy minket úgysem ér majd kár. Akik nem kötik be a biztonsági övet, azok általában azt gondolják, a balesetek mással történnek.

A mások által okozott károkra ott van a KGFB, amelynek keretein belül ugyanúgy elérhetőek a márkaszervizek szolgáltatásai. Más azonban a helyzet, hogyha mi vagyunk a hibásak egy balesetben, mert akkor a saját kárunkat magunknak kell állni. Kivéve, ha volt CASCO biztostásunk, hiszen ez éppen azokra a károkra nyújt biztosítást, amelyet magunknak okoztunk.

Ha már megtörtént a baj, igyekezzünk olyan javítót találni, amely minőségben képes helyreállítani az eredetivel megegyező állapotot, így megmarad a biztonságunk, járművünk pedig a lehető legkevesebbet veszít az értékéből.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Téli izgalom a jégen: a Lamborghini Esperienza Neve debütált Belső-Mongóliában. A Revuelto, a....
2025.01.11
Az autósok között kettős Mini-sikerrel zárult a Szaúd-Arábiában zajló 47. Dakar-rali hatodik....
2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....