Anyukám is érteni fogja – A karbantartás nem egyenlő az olajcserével | Autoszektor

karbantartás

Anyukám is érteni fogja – A karbantartás nem egyenlő az olajcserével

2020.02.06.

Egy igényes szervizben át is nézik az autót, akkor is, ha csak egy olajcserére érkezett.

Előző cikkünkben, itt rovatban egy tanulságos történettel színesítve beszéltünk az úgy nevezett nullrevízióról. Ez a kissé esetleg szóösszetétel a revízióra, mint ellenőrzésre utal, a null- előtag pedig arra, hogy az ellenőrzés a kocsi új korában végzik el.

Aztán használni kezdik az autót és előírás szerint, meghatározott időnként, vagy futásteljesítmény után, újabb (egyre gyakrabban) változó intervallumban újra szervizbe kell vinni és ott különböző karbantartásokat végeznek rajta.

Revízió

A szó eredeti jelentése újra áttekintés. Tehát elméletben olajcserére érkezünk az autóval, de ha megnézzük a szervizlátogatás után kapott munkalapot, láthatjuk, hogy egy csomó ellenőrzést el kellett végezniük mielőtt kiadták volna az autót.

Hasonlóan nézett ki, amit végül nagy nehezen kivettek

Azoknál a komolyabb műhelyeknél, ahol működik protokoll az ilyen esetekre, ezt mindig megteszik. Elmesélem most a saját esetemet. Állatorvosi lovunk a saját, 18 éves Mercedes-em, amit az egyik izzítógyertya „kiégése” miatt vittem szervizbe. Persze, ha már ott voltam, át is nézték a kocsit. A jó autószerelő olyan, mint a fogorvos, mindig talál valamit.

Szerencsére!

A dolog úgy indult, hogy a meghibásodott izzítógyertya ugyan kicsavarható volt a menetéből, de megakadt a perselyben és végül minden igyekezet ellenére el is törött. Megint jött a „főorvos”, akarom mondani a szervizvezető és speciális módszerével előbb menetet fúrt a gyertya testbe, majd egy menetes szárat behajtva, azt felfelé ütögetve kiimádkozta a törött alkatrészt. Ez a gyertyacsere munkadíját kb. ötszörösére emelte, de még mindig jobb volt, mintha le kellett volna venni a hengerfejet és úgy kiszedni a gyertyát.

Ez a fékbetét elfogyott

És mert egy magára valamit is adó javítóműhely alaposan átnézni a bevitt autót, jelenlétemben körbe is mentünk a kocsin. Ekkor mutatták meg, hogy az első fékbetétek kopottak. Szó sem volt még „vason” fékezésről és nem is jelzett be az elektronika, de közösen úgy döntöttünk, hogy ezt már nem is várjuk meg. Egy első fékbetét készlettel lettem gazdagabb és néhány ezer forinttal szegényebb.

Aztán mutattak még valamit

A szemrevételezés során az egyik első fékcső belső csatlakozópontja közelében apró kidudorodást vett észre a szerelő. Őszintén megmondom, hogy én lehet, hogy észre sem vettem volna a hibát. A hidraulikus fékrendszer „vége felé” gumi alapanyagú csöveket megy a fékfolyadék a fékdugattyúkhoz. Ezek a csövek állandó dinamikus terhelésnek vannak kitéve és mivel rugalmas anyagból vannak, ha minimálisan is de állandóan tágulnak, majd visszarugóznak. Sok kicsi, sokra megy, ezért a fékcsövek idővel fáradnak, megnyúlnak. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a szerves alapanyag miatt öregednek is, könnyen belátható, hogy egy ilyen jelenség, a hiba előfutára, mindenképpen cserélni kellett.

Még a helyén próbáltam lefényképezni. A miheztartás végett a cső átmérője kb 10 mm, ezen kell kiszúrni az 1 mm-es hasasodást.

Mind a négyet! Természetesen nem lehetett csak azt az egy fékcsövet kicserélni. Mivel az alkatrész nem horribilis árú (kb. 3-4 ezer Ft darabja) nem is érné meg kockáztatni, másrészt nem is lehet, mivel a fékkörök tágulását befolyásoló alkatrészekről van szó. Újabb ötszámjegyű tétel a számlán, újabb munkaidő a munkalapon és még valamit.

A fékcsövek cseréje miatt elkerülhetetlen a fékfolyadék cseréje. Ez egy hidrofil folyadék, tehát imádja megkötni a vizet. A megkötött nedvesség hatására a folyadék forráspontja csökken. Egy-egy fékezéskor a nyomás növekedésével megnő a hőmérséklet is, ami, ha vizet tartalmaz a folyadék, buborékképződéshez vezet. A buborékban gáz van, ami összenyomható, ez nagyon hátrányos nekünk a hidraulikus fékrendszerben. Ezért a fékfolyadékot amúgy is kétévente cserélni kellene, nálam is aktuális volt már. Megint egy apró tétel az alkatrészek közé és jónéhány percnyi munkaidő.

Már éppen fizettem volna, amikor…

ahhoz képest, hogy egy 10 perces izzítógyertya cserére érkeztem, amikor kiderült, hogy az nem jön ki a helyéről, a műhelyben már ebédet is rendeltek nekem. Aztán jött a féktárcsa, a fékcsövek és a fékfolyadék cseréje, kértem még egy futóműbeállítást és felkerültek a téli kerekek, amelyek bár felnire szerelten várták akcióba lépésüket, természetesen ki lettek újra egyensúlyozva.

Fékfolyadék feltöltés (illusztráció)

Én reggel még úgy készültem, hogy mindennel együtt kb. 30.000,- Ft-os számlát látok majd távozás előtt, ez a nap során szépen felkúszott 110.000,- Ft-ra. Már éppen fizettem volna, amikor megkérdezték, hogy hol van a fékerőmérés jegyzőkönyve.

A homlokomra csaptam, mert elfelejtettem, hogy bármilyen a fékrendszer érintő javítás után kötelező a fékpadi mérés. Mire visszaértem a munkatérbe, az autóm már a fékpadon állt, ami szerencsére azt mutatta, hogy a javítás után minden megfelelő.

A revízió nem egyenlő az olajcserével

Látható, hogy egy szerviz nem elégedhet meg csupán az ügyfél panaszának kezelésével, a feltárt hiba megjavításával. Egy műhelybe érkező autót sok szempont alapján át kell nézni, és ezekre fel kell hívni az ügyfél figyelmét.

Ezen felül nagyon fontos, hogy olyan szervizünk legyen, ahol nem csak igényesek annyira, hogy észreveszik akár a kisebb, kezdődő hibákat is, hanem a technológia utasítások betartására is ügyelnek, például nem engedik el fékhatásmérés nélkül az autót, miután hozzányúltak a fékrendszerhez. Vajon a sarki Sanyi bácsi milyen fékellenőrzést tart, ha hozzányúl a kocsikhoz? Na, ugye!

Ezek nem felesleges körök, hanem a mi és más közlekedők biztonságát szolgáló előírások, ráadásul egy kezdődő hiba elhárításával még rengeteg pénzt is spórolhatunk, hanem várjuk meg, hogy a hiba miatt valami komolyabb baja legyen az autónknak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.09
Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a rendhagyó Forma-1-es 70. évforduló....
2020.08.09
A lengyel turistabusz kora reggeli tragédiáját követően délután újabb baleset történt az M5-ös....
2020.08.09
A szerb honvédelmi miniszter, Alekszandr Vulin hivatalosan is átvette azt az 56 darab UAZ Patriot....
2020.08.09
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Hűű, de vagányul vezetek!  ..
2020.08.09
A négy fiatal a tűzlétrán mászott be a remízbe - írja a rendőrség honlapja, melyen közzétették a....
2020.08.09
Nyolc hétvégén át rendezik meg Makón a SzabadON fesztivált, ahol különböző tematikus programok....
2020.08.09
Egyszerű vízi szórakoztató eszköznek hihetjük a vízibiciklit, de hamis biztonságérzetet nyújt, és....
2020.08.09
Teljesen tanácstalanná vált Sebatian Vettel Ferrarija silverstone-i gyenge teljesítménye kapcsán.....
2020.08.09
Novemberben indul az M83-as út fejlesztése 132 milliárd forint állami forrásból, amely révén új....
2020.08.09
Összeütközött két gépkocsi a 71-es főúton, Balatongyöröknél - írja a BM Országos Katasztrófavédelmi....