Anyukám is érteni fogja! – A Btk. árnyékában | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – A Btk. árnyékában

2014.01.23.

Ebben a részben egy nagyon fontos témát tárgyalunk meg, a Büntető Törvénykönyv XXII. fejezetét, vagyis a közlekedési bűncselekményre vonatkozó passzusokat. Előre bocsájtom, hogy mérnökként nem biztos, hogy minden megfogalmazás teljesen pontos lesz, de megpróbáljuk a törvény betűjét aprópénzre váltani, a könnyebb megértés érdekében.

Kit érdekel ez?

Amíg nem történik semmi – és mindenkinek ezt kívánjuk – addig nyilván senkit sem érdekel. Első körben, ha valamilyen büntetést kapunk a rendőrségtől, akkor annak okát nem a Btk-ban, hanem a KRESZ-ben keressük és jó esetben ott is találjuk meg. Előfordulhat azonban, hogy valaki súlyosan megsérül, ne adj Isten életét veszti egy balesetben, aminek valamilyen formában mi is részesei voltunk és a tárgyalótermi szleng szerint: tanúból lesz a legjobb vádlott.

Érdemes tehát tisztában lennünk a közlekedés területére leírt tényállásokkal és azok büntethetőségével.

Bűncselekmények

A bűncselekményeket súlyosságuk szerint alapvetően két csoportba sorolja a Btk. Az enyhébbeket vétségnek, a súlyosabbakat bűntettnek hívja. Előbbieket általában egy évig terjedő szabadságvesztéssel (kivéve járművezetés ittas, vagy bódult állapotban, mert ezeknél kettő évig terjedővel), utóbbiakat alapesetben három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetni a törvény.

Minősített esetek

Amennyiben a bűncselekménnyel személyi sérüléses baleset hozható összefüggésbe, akkor nem mindegy, hogy az adott magatartással elkövetett bűncselekmény milyen kimenetelt okoz, vagyis mennyire súlyos a baleset. A minősített esetek büntetési tételei pedig rendre növekednek. A következő felsorolásban a törvény által is alkalmazott eseteket láthatjuk:

  • Személyi sérüléssel nem járó baleset
  • Könnyű sérüléssel járó baleset (8 napon belül gyógyuló sérülések)
  • Súlyos sérüléssel járó baleset (8 napon túl gyógyuló sérülések)
  • Maradandó testi fogyatékosságot okozó
  • Halálos kimenetelű baleset (akkor is, ha a halál később következik be)

Tisztázzunk még két fogalmat mielőtt tovább megyünk.

Tömegszerencsétlenségnek nevezünk egy balesetet akkor, ha abban legalább egy ember súlyos testi sérülést, legalább 9 ember pedig legalább könnyű testi sérülést szenvedett.

Halálos tömegszerencsétlenségnek nevezünk egy balesetet akkor, ha legalább egy ember meghalt, legalább 9 másik ember sérült. 

A közlekedési bűncselekmények

A terjedelmi korlátok miatt most eltekintenék az egyes tényállások részletes ismertetésétől, inkább táblázatban foglaltam össze a bűncselekményeket, azok alapeseti és minősített büntetési tételeit. (A büntetési tételeknél a szabadságvesztés időtartamának felső határát jelölöm.)

A paragrafusok szó szerinti idézése helyett inkább példákon keresztül szeretném bemutatni az egyes közlekedési bűncselekményeket.

A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény: tegyük fel, hogy járművünkkel kigyomlálunk kidöntünk egy stoptáblát. Aki utánunk jön arra, nem fogja tudni, hogy meg kellene állnia, gyanútlanul behalad a kereszteződésbe és kész a baj. Ha nem történik baleset, és kiderül, hogy mi voltunk a hibásak, akkor is akár 3 évig hűsölhetünk, a minősített esetekről pedig inkább ne is beszéljünk.

Nagyon fontos a 232.§ (5) bekezdése, mely szerint, ha a veszélyt, mielőtt abból „káros következmény” következett volna be, önként megszünteti az okozó, akkor büntetése korlátlan mértékben csökkenthető, illetve mellőzhető is. A fenti példánál maradva, ha kidöntöttük a stoptáblát, de megállunk, a rendőrséget, vagy az út kezelőjét értesítjük, akkor az már kimerítheti a fenti tényállást.

Közúti veszélyeztetés: példánkban most adott egy kijelölt gyalogos átkelőhely, amit az előbbi módon írunk, de zebrának ejtünk. Ezen a zebrán (szerintünk) indokolatlanul lassan, totyogva megy át valaki. Figyelmeztetni, tanítani, fegyelmezni stb… szeretnénk, ezért erőteljes fékezéssel, csikorgó kerekekkel, fél méterrel előtte megállunk. Mivel nem tudhatjuk előre, hogy biztosan meg tudunk-e állni, ráadásul a tettünk nem gondatlan, hanem szándékos. Ráadásul a gyalogos megijedhet, eleshet, megsérülhet és a bíró nem fogja tanító szándékként értékelni a tettünket és meglehet, hogy 3 évig is élvezhetjük a büntetés végrehajtás vendégszeretetét úgy, hogy „semmi nem történt”!

A közúti baleset okozása „csak” vétségnek minősül. Ennek oka, hogy az esetek túlnyomó többségében nem szándékosan, hanem gondatlanul okozzák. A tényállás tartalmazza még, hogy alapesetben súlyos testi sérülést okozunk. Például karambolozunk mert nem adtuk meg az elsőbbséget, és a másik autóban valakinek eltörik a keze. (Ezt nem olyan nehéz összehozni.) Ezért akár egy év is járhat. Súlyosabb esetekben persze itt is nagyobbat csapnak a kalapáccsal.

 

Az ittas- és a bódult állapotban elkövetett gépjárművezetést az új Btk. különválasztotta, ugyanakkor szigorította is a rendelkezéseket. Ittas személynek minősül akinek a szervezetében 0,50 gramm/liter véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál nagyobb érték előidézésére alkalmas szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van. Tehát ha sípol a szonda, aztán a vérünkben is a kelleténél több alkoholt találnak, akkor becsukhatnak, a kulcsot pedig berúgják a páncélszekrény alá,  úgy két évre.

Végül a cserbenhagyás. Ezt a bűncselekményt nem is kommentálnám, ha érintettek vagyunk a balesetben és elhajtunk anélkül, hogy meggyőződtünk volna arról, hogy van-e sérült, fenyegeti-e az életét, vagy testi épségét bármi, ami miatt segítségre szorul, akkor vétkesek vagyunk és lehet, hogy egy évig nem kell új ruhára költenünk.

Persze nem tudtunk most a teljesség igényével bemutatni mindent, érdemes felütni a Btk.-t, mielőtt mások ütik fel helyettünk. A büntető eljárásokban persze, rengeteg egyéb körülményt is mérlegel a bíróság, de láthattuk: elég lehet néhány dolog szerencsétlen közrejátszása és máris a tárgyalóteremben, vagy a fogházban találhatjuk magunkat.

A cikk nem jogász szerző tollából származik, a benne található információk tájékoztató jellegűek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....