FCA

AMTS percről-percre – A Fiatnál a Tipo-család és az Abarth modellek a főszereplők

2017.03.25.

Az ár-érték arányban verhetetlen Tipo mindhárom karosszéria változatával és a két Abarth modellel várja a Fiat stand az érdeklődőket. Fókuszban a volumen- és rétegmodellek!

A jó megjelenés mellett bő helykínálattal, trendi külsővel és a spórolás nyomaitól határozottan mentes beltartalommal kíván ismét labdába rúgni az olasz márka a kompakt autók szegmensében. A kilencvenes évek Tipojának reinkarnációja abszolút jó esélyekkel indul az olcsó, racionális autók szegmensében, ennek okán nemcsak a névhasználat, hanem a kiváló ár/érték arány is meghozhatja a várva várt áttörést a Fiat piaci pozícióját illetően.

Fotó: Horváth Miklós

A 2016-os év minden bizonnyal a nagy áttörés éve volt az FCA-nál, ugyanis két nagyon fontos márkájuk esetében is megjelentek azok a modellek, melyekkel a nagyobb volumen értékesítése révén, a piaci részesedés és a versenyképesség terén is erőre kaphat a torinói márka. Tavasszal bemutatkozott az Alfa Romeo Giulia, amit már nagyon vártunk, és nyár elejére Magyarországra is megérkeztek a Tipo hatchback, lépcsőshátú és kombi kivitelei, ezáltal talán lezártnak tekinthető a szalonfogalom és modellportfólió frissítése tekintetében tetszhalottnak minősülő állapotok.

Azok számára, akik rendszeresen olvassák az autósvilág híreit, talán nem újdonság, hogy a válság utáni években a Fiatnál a hangsúly a haszongépjárművek (Dobló és társai), valamint a rétegmodellek (500-as modell család, 500L, 500X) irányába tolódott leginkább, éppen ezért nagyon kiéhezett már az európai közönség a Tipohoz hasonló újdonságokra. A törökországi gyártású modell először Ægea néven látott napvilágot, majd ezt követően az öreg kontinens piacain a Tipo név feltámasztása mellett döntöttek az olaszok. Ez a lépés már önmagában sokat sejtet, mert ebben a kategóriában a névismétlésre a Bravo/Brava 1995-ös megjelenése és 2008-as visszatérése óta nem került sor. A Tipo név használatával a Ritmo-t nyugdíjazták 1989-ben, majd 1995-ben érkezett a Bravo/Brava, amit 2001-ben a Stilo váltott.

A 4 ajtós kivitel csomagtere 520 literes, a kombié 550, a hatchbacknél a kompakt formáért 110 literrel kisebb poggyásztérrel kell fizetni

Az első benyomások alapján az új ferdehátú nem csorbítja a 27 évvel korábban megjelent Tipo jóhírét és érdemeit. Nem sokkal a megjelenése után már megkapta az Autobest zsűri fődíját Európa legjobb vételének (2016 Best Buy of Europe) kategóriájában, és természetesen a 2017-es Év Autója díj jelöltjei között is megtaláljuk a nevét, noha nincsenek benne olyan forradalmi újítások (digitális műszerfal, galvanizált karosszériaelemek), mint a névadó modell esetében. Viszont van belőle kombi és szedán kivitel is, és változatlanul is a tágas, formás és megfizethető, ezek fényében a szegmens legütősebb ajánlataként is számolhatunk vele.

A formáról egyénileg mondjon mindenki ítéletet, mindenesetre szerkesztőségünk megítélése szerint nemcsak megállja a helyét az aktuális kompakt vetélytársakkal szemben, hanem frissessége révén még ki is tűnik a sorból, az olcsóbb szegmens modelljei között pedig kimondottan üdítő látvány. Szépek a formák, jók az illesztések és a beltér látványa, érintése, valamint a kezelőszervek használata nem töri meg a dizájnból fakadó jó érzéseinket. A Lineaval szemben a Tipo alapját nem a Punto, hanem egy teljesen új, nagy - és ultranagy szilárdságú acélból készült platform biztosítja, melyet a Giulietta, 500L, 500X és a Jeep Renegade is használ. Vezethetőség terén remélhetőleg nincsenek nagy elvárások a potenciális vevőkörben, hiszen egy teljesen átlagos, az olasz autóknál megszokottnak számító kormányrásegítés, kapcsolási érzet követi a sofőr mozdulatait. A műszerfal könnyen áttekinthető, az ergonómia kifogástalan, azonban a hatchback egyik előnye a szedánnal szemben, hogy a kurta hátsó része miatt nyúlfarknyit jobb a kanyarstabilitása, ezért cserébe 520 helyett csak 440 literes a poggyásztér, ami így is kategóriaátlag feletti, a négyajtós 520, a kombi pedig 550 literes kapacitással kecsegtet.

A kínálatban hatféle motorvariáns, valamint hatfokozatú manuális, vagy a szintén hatgangos automataváltó áll rendelkezésre. Hazánkban a ferde hátú csak a 2017-es év elejétől jelenik meg a bemutatótermekben, az ötödik ajtó felára 300 ezer forintot kóstál. A tesztünkben szereplő 1.6 literes dízel, Lounge felszereltségű modell vételára 5,8 millió forint, a négyajtós belépő modell 1,4 literes, 95 lóerős szívó benzinessel 3 705 000 forint.

Az Abarth modellek oldalán természetesen a Mazda MX-5-ös alapokra épülő 124 Spider viszi a prímet, ugyanakkor az Abarth 500-as is igencsak elcsavarja a fejeket. A 124 Spider önmagában is egy kuriózum, ugyanis utoljára három évtizeddel ezelőtt gyártott a Fiat hátsókerekes, hosszmotoros, kétüléses roadstert.

A kiállított modell 1.4 literes  MutiAir erőforrása 170 lóerős, 2500-as fordulattól jelentkező 250 Nm-es nyomatékát egy hatfokozatú manuális váltó továbbítja a hátsókerekekhez. Az Abarth csomag 30 lóerővel, Brembo fékekkel és hangosabb kipufogó-rendszerrel dobja fel az élményautót, valamint matt fekete motorháztetőt, csomagtartófedelet és oldalsó légbeömlőket kínál a 140 lovas szériához képest.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....