traktor
A nagy múltú Hofher-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyári Művek Rt. kispesti gyárát 1948-ban államosították, majd Vörös Csillag Traktorgyár néven indult újra a termelés. Magyarországon 1957-ben fordulat következett be a traktorgyártásban, mivel nagy igény jelentkezett 25 lóerős dízel traktorok iránt. Ezért született meg gyors fejlesztési munkával az U 28 traktorcsalád. 1958-ban korszerű, orrnehéz kivitelű, gumikerekes, négykerék-meghajtású traktorcsalád kialakítását kezdték meg. Az erőgép a Dutra U-28 típuscsalád legnépszerűbb tagja lett.
1960-tól kezdődően a Vörös Csillag Traktorgyár Kísérleti Műhelyében a fejlesztésen nagy tempóban folytak, a prototípusok hamar sorozatgyártásba kerültek. 1968 újabb fontos év volt a gyár történetében: elkészültek, és gyártásba kerültek újabb, addig féltve őrzött fejlesztések, mint például a Dutra-Steyr 11 magyar-osztrák együttműködésben készített traktor, amit hathengeres Steyr motor hajtott. 1970-től a politikai intézkedések nyomán a leépülés korszaka jött el a Vörös Csillag Traktorgyárra, mely fennállásának 1948-tól 1975-ig tartó korszakát Dutra-korszak néven őrizte meg a mezőgép ipartörténelem.
A kiállított kék erőgépet nyolc éve mentették meg a beolvasztástól. Vértessomlón találtak rá leromlott állapotban. Miután kalandos körülmények között Kocsra szállították, két éven át alkatrész- és dokumentumgyűjtés volt a feladat a felújítás megkezdését megelőzően. A jármű jelenlegi szép, 100 százalékig eredeti állapotába öt év munka után jutott el. Bármikor munkára fogható, működőképes.