ICDP

Amikor a készletfelhalmozás az egyetlen megoldás

2018.11.20.

A nyár folyamán a Volkswagen több, mint 200.000 autót tárolt az új, de még nem nem működő berlini repülőtér területén. Bár a legnagyobb figyelmet a Volkswagen “szabadtéri raktára” kapta, őszre már számos autógyártó tárolt óriási készleteket Európa különböző területein.

Ennek oka – ahogy szinte mindennek, ami az utóbbi hónapokban az autóiparban történt – az új WLTP szabályozás, amely idén szeptemertől érvényes. A részleteit már korábban bemutattuk, de érdemes megvizsgálni, miért tároltak óriási mennyiségű autót a gyártók. Alapvetően két oka van:

Egyrészt az új mérési ciklus elvégzése nélkül a legtöbb autó nem értékesítető már az Európai Unióban. Az új teszt az ígéret szerint reálisabb képet ad egy modell károsanyag-kibocsátásáról, azonban ahhoz, hogy egy legalább hozzávetőlegesen valóságos adatot kapjunk, a mérést számos modellvariáción el kell végezni. A mérés hoszabb ideig tart, mint a korábbi NEDC szabályozás által előírt megoldás, ráadásul különböző motorokkal és opcionális felszereltségekkel is ellenőrizni kell a modell szén-dioxidkibocsátását, ami ahhoz vezetett, hogy az új modellek bemutatása késlekedett, a már meglévők közül pedig számos autó csak korlátozott verziókban volt elérhető.

Az új szabályozás része, hogy a gyártók készletről értékesíthettek bizonyos meghatározott mennyiségű autót, ami nem felelt meg az új szabályozásnak. Ez ahhoz vezetett, hogy Augusztus különösen erős hónapja volt az európai autóiparnak, ha a számokat nézzük. Sok gyártó indított programokat, amelyek keretein belül értékesítette a készleten lévő kifutó modellek jelentős részét, így nem csoda, hogy például Németországban 25%-ot ugrottak az eladások Augusztusban.

Érdekesség, hogy bár az új mérési rendszerre való átállás bár előre látható volt és a határidők is tiszták voltak, mégis komoly kihívás elé állította az európai autógyártók ellátási láncát. A kihívások sora azonban nem ért véget. A brit parlament nemrégiben elfogadta Theresa May tervezetét Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépésére, azonban a bizonytalanság továbbra is jelentős. Jelentősebb, mint a WLTP-re való átállás előtt volt.

Az Egyesült Királyságban gyártott autók alkatrészellátása így problémába ütközhet majd, ami könnyen vezethet időszakos gyárleállásokhoz. A BMW már be is jelentette, hogy a Mini egyik gyárában négy héten át szünetelni fog a munka. A legtöbb gyártó minden bizonnyal a WLTP-s megoldáshoz hasonlóan komoly készletek felhalmozásával fogja orvosolni a problémát.

Egészen furcsa, hogy egy iparágban, amely folyamatosan a túl nagy készletektől szenved, az egyetlen működőképes megoldás bizonyos problémákra a készletfelhalmozás, ha el akarják kerülni az eladások visszaesését.

Ugyanakkor ahhoz, hogy ez valóban megoldás legyen, nem eshet vissza az autók iránti kereslet a brexit folyamat során, amire egyelőre nincs biztosíték, így bár az egyetlen járható, de veszélyes útnak tűnik, amit a gyártók választottak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....