járműgyártás

Amerikába tart az európai autóipar

2023.08.15.

Németország és Európa egyre inkább lemarad az USA mögött - állítja a német autóipari szövetség (VDA). Az amerikai támogatások miatt egyre több vállalat mondja le európai beruházásait.

A német autóipar szerint Európa és Németország egyre inkább lemarad az USA mögött az autóiparban. - A helyzet drámai - nyilatkozta Hildegard Müller, a német autóipari szövetség elnöke az Augsburger Allgemeine lapnak. - Az iparágunkban jelenleg áthelyezési döntések születnek. Tízből kilenc német autóipari beszállító úgy véli, hogy Németország mint telephely már nem versenyképes - tette hozzá.

bmw-spartanburg-robotic-welding-line

Legutóbb a német Schaeffler autóipari beszállító jelentette be, hogy további beruházásokat kíván végrehajtani az Egyesült Államokban. A Volkswagen az eddigi információk szerint nem akar Németországban új üzemet építeni elektromos autók gyártására. Ehelyett inkább az USA-ban épít hatalmas gyárat. - Az USA olyan következetes politikát folytat, amely megteremti a feltételeket ahhoz, hogy az ipar elvesztése nélkül egyengetni lehessen az utat a klímasemlegesség felé - magyarázta Hildegard Müller.

Világos feladat Brüsszel számára

Az USA mint üzleti helyszín messze Németország előtt jár az energiaárak, az adók vagy a nyersanyagbiztonság tekintetében. Joe Biden amerikai elnök dollármilliárdokkal támogatja az amerikai ipart az inflációcsökkentő törvényen keresztül. A támogatási csomag különösen az autóiparban kelt feltűnést.

Az elmúlt években Nyugat-Európában számos strukturális probléma merült fel, mint például a beszállítóiparban tapasztalható növekvő árnyomás, a Nyugat-Európában zajló iparleépítési folyamatok és a magas bérszínvonal. A problémát súlyosbítják és felgyorsítják többek között a hatalmas energiaköltségek, a magas infláció, az emelkedő anyagköltségek és a törékeny globális ellátási láncok. És persze, a háború, az orosz agresszió, ami a szomszédunkban zajlik.

Müller szerint Németországban a magas energiaárak jelentik a legnagyobb problémát. "A Berlin és Brüsszel előtt álló feladat nem is lehetne egyértelműbb: A versenyképességet gyorsan és célzottan, aktív telephelypolitikával kell helyreállítani. A 70 százalékban exportfüggő iparnak sürgősen nemzetközileg versenyképes keretfeltételekre van szüksége. Ellenkező esetben továbbra is lesznek német autók, de egyre kevesebbet fognak Németországban gyártani" - mondta Müller a lapban.

Az osztrákok is aggódnak, hiszen Ausztriában az Industrie Magazin adatai szerint a beszállítóipar termelési értéke mintegy 25 milliárd euró, a hozzáadott érték 7,4 milliárd euró. Közvetlenül mintegy 82 ezer munkahely függ az iparágtól, közvetve mintegy kétszázezer munkahelyet biztosít az autóipar. Az ARGE Automobilzulieferindustrie ágazati szövetség szerint 900 vállalat tevékenykedik teljes mértékben vagy részben az iparágban.

magna_china

A BMW motorgyára a felső-ausztriai Steyrben mutatja, hogy az iparág milyen fontos Ausztria számára. Ez a világ egyik legnagyobb motorgyára, a győri Audi Hungaria után. A mintegy 4400 alkalmazott 2021-ben közel 1,1 millió motort gyártott. A kanadai Magna beszállító szintén fontos munkaadó. Ausztriában mintegy 13 ezer embert foglalkoztat. Vezető technológiai vállalat a grazi AVL List, amely világszerte közel 11 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Ezek a vállalatok Magyarországon is jelentős beszállítói tevékenységet folytatnak, a BMW debreceni gyára pedig újabb lendületet ad a magyar autóiparnak. Az ágazatban 150 ezer ember dolgozik ma, és 90 százalékos exporthányaddal rendelkezik, amellyel a világ autóipari exportranglistáján a tizenkilencedik helyen szerepel az ország. Németország hazánk legnagyobb kereskedelmi partnere, hiszen továbbra is a német vállatok alkotják a legnagyobb beruházói közösséget Magyarországon: mintegy 300 ezer magyar ember dolgozik német vállatoknál. Tavaly csúcsot döntött a kétoldalú kereskedelmi forgalom is, amely már november végére elérte a 60 milliárd eurót.

Tömeges létszámleépítés Európában?

A wieselburgi székhelyű, világítástechnikára specializálódott ZKW fényszórókat és elektronikus modulokat gyárt olyan autógyártók számára, mint az Audi, BMW, Daimler, Geely, MAN, Opel, Porsche, Scania Truck, Skoda, Volvo és VW. A wieselburgi gyártóüzemben egy költségcsökkentési program keretében 2024 végéig mintegy 600 alkalmazottat bocsátanak el. Azt mondják, hogy a szükséges személyzeti kiigazításokat a lehető legszociálisabb módon hajtják végre. A ZKW a fenntartható növekedési koncepció részeként bővíteni fogja kapacitásait Kínában és Mexikóban, hogy kielégítse a nagy ügyfelek helyi termelés iránti igényét. A vállalat Szlovákiában is bővíteni fogja kapacitásait, hogy a regionális ügyfeleket költséghatékony termékekkel lássa el.

Schaeffler

A Schaeffler vezérigazgatója, Klaus Rosenfeld a napokban jelentette be, hogy a jövőben többet fog befektetni az Egyesült Államokban, mint Európában. - A következő üzemeket inkább Amerikában fogjuk építeni - nyilatkozta Rosenfeld. Ennek egyik oka szerinte az inflációcsökkentő törvény milliárd dolláros támogatási csomagja. - Ezt mindenképpen arra fogjuk felhasználni, hogy többet fektessünk be az USA-ban - folytatta Rosenfeld. A Schaeffler 60 éve gyárt gördülőcsapágyakat Ausztriában, a berndorfi telephelyen, ahol mintegy 500 ember dolgozik. A berndorfi telephely e termékcsoport globális gyártásának vezető üzeme. A teljes csoport forgalma mintegy 14 milliárd euró, és mintegy 83 000 embert foglalkoztat.

A Scheffler lépése számunkra is érdekes lehet: a Magyarországon három gyárat üzemeltető és közel ötezer főt foglalkoztató globális autóipari és ipari beszállító Schaeffler szombathelyi gyárában több mint háromezren dolgoznak.

A katonai járművek motorjai terén globális szereplő a szintén osztrák Steyr Motors. A vállalat viharos évek után nemrég hatalmas létszámleépítést jelentett be. Jelenleg mintegy 130 embert foglalkoztat. A tiroli Achleitner és Empl vállalatok, valamint különösen a Wiener Rheinmetall MAN Military Vehicles szintén erősen jelen vannak a katonai szektorban, ahol Magyarország is nagy erőkkel fejleszt, lásd a Rheinmetal Zalaegerszegen. Nálunk a leépítési hullám nem kezdődött el, az autóiparban is érdekelt Tungsramon kívül az elmúlt évben nem jelentettek be jelentősebb létszámleépítést.

További részletek a Járműipar.hu cikkében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.03
Az MG Motor átütő sikert aratott a Román Nemzeti Szuper Szlalom és Elektromos Jármű Bajnokságban. ..
2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....
2024.05.03
Jól szerepelt a marrákesi futam időmérőjén a Hyundai magyar versenyzője. ..
2024.05.03
Salzburgban komoly konfliktusok forrása a parkolás – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.05.03
Visszatérnek a nosztalgiajáratok a fővárosba, ismét megjelennek az utakon és a vágányokon a....
2024.05.03
14 éves a Dacia legsikeresebb modellje, a világszerte szép karriert befutott Duster. Kipróbáltuk a....
2024.05.03
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.03
Noha a hazai jövedelmek reálértéke ismét felfelé ível, a kereslet növekedése az autópiacon ezt csak....
2024.05.03
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.03
A Nissan családi SUV-jának N-Trek változata a kalandvágyóbb családokat célozza meg. ..