magyar autó

Akit kikértek az Ikarustól (Csathó József I. rész)

2016.02.10.

Akármelyik magyar autóba futunk, mindig kiderül, hogy megszületésénél ugyanazok a tehetséges formatervező fiatalok bábáskodtak: olykor alkotóként, olykor konzulensként, vagy csak baráti segítőként.

Kizárták az első pályázatról

Igazi Made in Hungary autóba belefutni sajnos reménytelen vállalkozás, mert nem készült sok, és az a néhány is kallódik, olykor azt sem tudni, hogy hol.

Jó esetben ismert helyen vár arra, hogy megfelelő restaurálás után ismét méltó környezetben, akár a felépülő új Közlekedési Múzeumban kerüljön a nagyközönség elé.

A XX. századi magyar járműtörténet autós alkotói nemcsak nemzedéki okokból ismerték egymást, hanem a projektek is összehozták őket, pláne, ha meg is valósult egy-egy darab. A legismertebbek modellek tervezésében és kivitelezésében részt vett Csathó József, aki amióta az eszét tudja, autókat rajzolt, első ilyen emléke, rajzszakköri és rajzversenyről származik.

Csathó 1961-ben született Budapesten, ahol már tíz évesen álom kocsikat vetett papírra, előfordult, hogy némelyik rajzáról azt hitték, hogy felnőtt munkája, ezért egyszer kizárták a tizenéveseknek szánt pályázatról.

Gimnazistaként készített tanulmánymodell                                                  A szerző felvételei

 

Mesterrel együtt díjazták

1978-ban, az autó-motor újságban megjelent pályázatra már gimnazistaként jelentkezett és negyedik lett a szabad kategóriában, ahol a nagyhírű és sikeres Ikarus tervező, Finta László nyert.

Csathó autója egyterű és nagy üvegfelületű modell volt, melynek poliuretán habból készült makettjének a kivitelezésében némi segítséget kapott egy profi modellezőtől, aki a tinédzser rajzai alapján öntött hozzá kerekeket is.

Viszonylag gyenge gimnázium volt Wekerle telepi Landler, de munkái és rajztudása alapján minimális pontszámmal ugyan, de sikerült bejutnia a BME járműgépész szakára, ahol felvette a tempót és egy-két év alatt behozta középiskolai lemaradását, majd 4-5-ös osztályzatokkal végzett autógépész mérnökként.

Csathó József ma is őrzi a versenyművet

Design kurzusról az Ikarushoz

Az egyetemen Finta László ipari formatervezési kurzusán is részt vett, ezen olykor külön pályázatokat írt ki Csathónak, akinek terveit látva elintézett neki egy Ikarus-ösztöndíjat.

Csathó diplomamunkája az autóbusz vezetőfülke ergonómiájáról készült, így 1986-ban egyenes út vezettet az Ikarushoz, ahol beosztották az USA piacára buszt tervező részleghez. Akkor még ketten dolgoztak a Finta László vezette design részlegben, ahova többször átlátogatott, hogy vele konzultáljon, vagy csak beszélgessenek egy jót a szakmáról. Csathó készítette annak az amerikai piacra kerülő 415-ös busznak a vezetőterét, ami megkapta 1990-ben a San-franciscoi kiállításon a legszebb külföldi busz címet.

A 415-ös Ikarus Csathó által rajzolt változata

Magyar busszal a Dakarra?

1991-ig dolgozott az Ikarusnál, ahol utasteret és belső burkolatot tervezett.

Emlékezetes beszélgetése volt a nyolcvanas évek végén a műszaki igazgatóval, aki felvetette, hogy busszal kellene indulni a truck kategóriában a Párizs Dakaron, ám ez sajnos csak ötlet maradt.

Egy másik projekt keretében a magyarországi és kelet-európai Nysa kocsik pótlására tervezetek mentőautót lengyel vagy cseh futóműre, az egyik elgondolás szerint a kocsi orrába épített V6-os Tatra motor hajtotta volna az első kerekeket, és ennek a konstrukciónak köszönhetően a lapos padlózatú autóba könnyebben lehetett betenni a hordágyat. Hátul lett volna egy merevítő kocka váz, ami átvezeti az erőket és terhelést a tetőre, ám ez sem valósut meg.

Tolószék szállítására is alkalmas kisautó

Triciklis kísérlet

Ikarus korszakában, 1988-ban megkeresték a Közlekedés és Postaügyi Minisztériumtól és az IFA-tól, hogy a Hycomat Trabantok kiváltására építsenek megfizethető járművet. Az NDK-ban folytatott megbeszélésen kialakították egy tolószék szállítására is alkalmas háromkerekű jármű koncepcióját: elől egy, hátul kettő kerék, ezek között lehetett volna begurulnia a vezetőnek. A Hódgépnél készült Puli kisautót alakították triciklivé, ennek váza elkészült, de a Hódgépnek akkor ígéretesebb üzlete lett: Ferihegynek építettek több repülőgép-vontatót, melynek kerekeit hidro-motor hajtotta.

Párhuzamosan csinált sok mást is, ami szintén telefonhívással indult: az AFIT-tól kereste Szili Béla és egy minisztériumi ember: elé tették egyik egyetemi rajzát, melyet Csathó évfolyamtársától kaptak és megkérdezték, hogy meg akarja-e valósítani. Akkoriban éppen az amerikai buszon dolgozott, ezért a minisztérium kikérte az Ikarusból, így miközben kollégái az USA-ba utaztak, ő Túrkevére költözött…

A Hódgép Pulija mellett a következő modell alváza

Folytatás következik

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....