autószalon

Aki megálmodta és megcsinálta a budapesti autószalont 1. rész

2020.08.31.

A név kötelez, Haris György méltó őseire, mert bármit csinált, sikeres lett benne.

Haris György

Belvárosi kereskedő dédapjáról nevezték el Budapest patinás részét, sajnos a háborúban minden ezzel kapcsolatos emlék elégett, elveszett, azt sem tudni, hogy németeknak, oroszoknak, vagy buzgó házmestereknek köszönhetően. Ami biztos, hogy Haris Györgyöt mindig is az autók imádata hajtotta. Igaz, 14 évesen néhány kerékkel kevesebbel kezdte: benzingőzös rajtja Berva mopeddel indult, aminek újkori ára 5450 Ft volt. Két évvel később következett egy piros Simson Star, majd 17 évesen az autós jogsi megszerzése az MHSz-nél. A fiatalabbak kedvéért a Magyar Honvédelmi Szövetség előnye volt a díjmentesség, de persze semmit nem adnak ingyen, mert hamarosan a Gyurit behívták katonának.

Terepen a benzinfaló Ural

Százon száz

Sofőrnek sorozták be, ráadásul mindjárt jó néhány kerékkel többet kapott, Ural márkájú szovjet nehézteherautót vezethetett, némi könnyítésként a Magyar Néphadsereg által kisorsolt szovjet gép már szervokormányos volt, amit azok tudtak díjazni igazán, akik próbálkoztak kormányrásegítő nélküli elődjével. Ami nem változott, az a fogyasztása: százon száz, vagyis kilométerenként egy liter benzin, ami alaposan meghaladta a hatvan literes gyári normát.

Már akkor is inkább csak ígéretek voltak az ilyen jellegű adatok...

Mindezekkel együtt a bakákhoz képest aranyélete volt a honvédségi sofőrnek, aki sokszor egyedül autózva szolgálta a ceglédi ellátó századot, vagy szállította a katonákat.

Kétszer két kerék

Kétkerekű korszakáról még annyit, hogy a mopedek és robogók után 125-ös Danuvia, majd T5-ös és P10-es Pannónia következett. Nem oly régen elérzékenyülve bámulta egykori motorjainak testvéreit Dr. Kaáli Géza professzor világhírű múzeumokat felülmúló gyűjteményében.

Sokáig egyik motorját sem tartotta meg, általában alaposan rendbe kapta mindegyiket, élvezte a száguldást, majd gyorsan túladott rajtuk. Mert már autóra gyűjtött.

Miután a bennlakásos piarista gimnáziumban érettségizett, a körlakú Budapest szállóban dolgozott londinerként.

Amikor elszabadult a pokol

Katonaság után könnyebb gépekre váltott, először a Főtaxinál, majd a Volánnál vezetett klasszikus Lada 2101-eseket, angol és német nyelvtudásának köszönhetően utóbbi cégnél már nem csak sofőrködött, hanem tolmácskodott is külföldi filmeseknek. Közben felvették a Külkereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolára. Sikerült megvennie egy 160 ezer kilométert futott Lada 1300-as taxit, amivel már önálló vállalkozóként fuvarozta országjáró fellépéseire Cseh Tamást.

Miközben mesél, töltött paprikát főz Gyuri: Akkoriban elszabadult a pokol, vettem egy Mini Morrist, méghozzá piros ezrest. Aztán a közgazdász szakosok 3-4 hetes németországi gyakorlata idején vállalt másodállások bevételeiből vettem egy öt évvel fiatalabb sárgát. A pirosból menthető alkatrészeket hazahoztam, bőven elfért a kocsiban, mert nagy része már megérett a bontásra. Az évszám 1981, akkoriban egy nyugatnémet márka 10-15 forintot ér, váltástól függően.

Az expó csapat, jobbra Haris György, mellette Haris Éva

Bécsi pincében

Diplomával a zsebében a bécsi Mátyás pincében dolgozott, és akkoriban Fiat Mirafiori turbóval járt haza 1-2 hetente, ami két gyermekének nevelése miatt nem volt könnyű, viszont mindent túrán telepakolta a csomagtartót számítógép-alkatrészekkel, amiket vámolás után bizományi áruházban értékesített, ebből és persze a recepciós melóból jött össze az első millió, amiből lakást vehetett a Haris-család.

1986-ban egy görög származású osztrák üzletember annyit mondott a magyar recepciósnak, hogy „Kispálya ez magának Haris úr, jöjjön át az én szállodámba dolgozni.”

Átment és rengeteg tanult a görög ősökkel rendelkező osztrák vállalkozótól.

Devizaforrás kellet

Bécsben ismerte fel, hogy Budapestre is kell egy rangos autókiállítás. A merkúri elosztó korszakban merész ötletnek tűnt, el is telt néhány év a megvalósításig. Céget alapított, megszerezte a külkereskedelmi jogot, amihez persze devizakeret is kellett. Na ebből volt kevés az akkori Magyarországon, csak ellentételezés jöhetett forrásként szóba: Harisék búzát, kukoricát, vetőmagot, műtrágyát exportáltak, a befolyt konvertibilis valutából Phillips autórádiókat importáltak a Generalimpex vállalattal együttműködve.

Olyannyira jól ment az üzlet, hogy az egyik kolléganőnek cégautót vettek: hétfőn befizették, szerdán átvették a Daciát, ami az is jelezte, hogy akkoriban még mennyire nem volt keresett a román modell. Az évszám 1989, amikor a magyarországi autókínálat még igencsak szegényes, ez pedig megint arra ösztönözte Harist, hogy megvalósítsa álmát.

Az úttörő Ferrari

ASTA után autókiállítás

Bécsben találkozott az autós kereskedőhálózatot működtető Denzel úrral, akinek felajánlotta, hogy személyesen elvezeti egyik Ferrariját Budapestre, ahol kiállíthatnák a márciusi Turizmus kiállításon. Az osztrák úr mosolygott és csendben csak annyit mondott, hogy az idegenforgalmi expó nem érdekli, de egy autóexpó az már igen. Haris György szaván fogta, mert meglátta a rést a falon, pontosabban a lehetőséget.

1988-ban először rendezték meg Budapesten az ASTA nemzetközi kongresszusát a kőbányai A pavilonban, ahol négy métere magas mini-Országház és Halászbástya volt a díszlet. Gyuri letárgyalta, hogy ne bontsák le az esemény után és a következő hétvégére olyan autókiállítást hozott össze, hogy november 3-7-ig százezren fizették meg a 160 forintos belépőt. A látogatói rekord óriási kasszasikert eredményezett, mindez állami támogatás nélkül, ám a vaskalapos BNV igazgatót zavarta a szervező Harisék hatmillió forintos nyeresége. A nem felhőtlen kapcsolat miatt a következő autókiállítást már a Budapest Sportcsarnokban rendezték.

A későbbi Hungexpo vezérigazgatóval, Boros Istvánnal 2001-től 2005-ig jó volt a szakmai kapcsolat, Haris Évával pedig 13 szalont csináltak végig, és legalább annyira sikeres FeHoVa kiállításhoz sem vettek igénybe állami támogatást.

Opel világpremier Kőbányán

Egyedi rendszám

Első sikeres rendezvény után Haris György megvette élete első új autóját: az InterAG-nál átvett hófehér limuzin a BMW-525 rendszámot kapta, később egy bécsi szakműhelyben rádiótelefont is szereltek bele, mert itthon nem vállalták. 1990 márciusában még nem országos lefedettséggel működött a 60-as előhívós Westel mobilszolgáltatás, mely Budapesten, Győrben és az M1-esen végig használható volt.

Abban az évben a Budapesti Autószalon megkapta az OICA nemzetközi minősítését.

Akkoriban még nem irigyelték és utálták egymást az üzletemberek, mert rengeteg új lehetőség kínálkozott, a vállalkozók egymást segítve versenyeztek a lépéshátrányban lévő hatóságok törvényalkotó tevékenységével, mindkét oldalon tanulgatták a szakmát.

Egy kis sajtószemle: akkor még hasra estünk a Ferrraitól és a...

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.24
Nézze meg a videót! ..
2022.05.24
Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését....
2022.05.24
A Lexus ügyfelei nem átlagos emberek. Olyan individuumok, akik nem érik be a kézenfekvő....
2022.05.24
A terepmotoros EnduroGP világbajnoki sorozat magyarországi futamát és a ZEG Rally Show raliversenyt....
2022.05.24
Megkezdődött a teljesen elektromos VW ID.4 gyártása Emdenben. A cég tájékoztatása szerint....
2022.05.24
Ismét optimistább a német exportipar, azon belül is az autóipar. Az Ifo szerint a gépiparban is „....
2022.05.24
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 34-es kilométerszelvényében egy kisbusz....
2022.05.24
Kiváló nyereségesség a díjbevétel és a működési eredmény növekedésével; kivételesen szilárd....
2022.05.24
Év Gyára 2021 díjat nyert a Bridgestone Tatabánya a „Legjobb menedzsment folyamatok” kategóriában.....
2022.05.24
Innováció, edukáció, környezetvédelem, élmény, mindez egy helyen és úgy tálalva, hogy valamennyi....