Audi

Aki az elmúlt húsz év Audi beruházásai mögött áll

2013.07.12.

Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen igazgatótanácsának elnöke magyar származású, s döntő érdemeket szerzett az elmúlt húsz év győri beruházásaiban. - Ha a szüleim veszekedtek, a magyar nyelvet használták, hogy mi gyerekek ne értsük – emlékezett egyszer szűk körben Martin Winterkorn a gyermekkorára. Szülei magyar svábok voltak, Zsámbékon érte a családot a második világháború vége. Az akkori bűnös magyar politika a svábokat is felelőssé tette a nácik gaztetteiért, a család földönfutóvá vált, kitelepítették őket. Winterkorn már Németország nyugati felén született.

- Olyan mákos rétest, mint amilyet a zsámbéki svábok sütöttek, sehol sem tudnak készíteni – fogalmazott egyszer a professzor gyermekkori emlékeire utalva. S bár minden oka meglett volna, hogy felnőve szakítson azzal az országgal, amely szüleit földönfutóvá tette, Martin Winterkorn 1973 óta folyamatosan látogat Magyarországra.

Az Audi minőségbiztosítási főnöke, amikor Ingolstadtban megszületik a döntés, gyárat létesítenek Közép-Európában. Az Audi 181 telephelyet vizsgál, a végén mégis Győr nyer. Ekkor 1993-at írunk.

- Az utolsó körben Csehország, Szlovákia és Magyarország maradt - nyilatkozta egyszer, amikor azt kérdeztem tőle, miért állt ennyire Győr és Magyarország mellé. - Akkoriban én az Audinál a minőségért feleltem, s nekem kellett eldönteni, lesz-e olyan minőség, amire az Audinak szüksége van. Ezt a felelősséget vállaltam, s a döntésem helyesnek bizonyult. Én ugyanis tudtam azt, hogy a magyarok mire képesek. A magyarországi svábokon keresztül megvolt a tapasztalatom, hogy a magyarok dolgosak és jó ötleteket tudnak találni.

Winterkorn régi barátja, dr. Werner Schindele határozottan állítja, Winterkorn volt az, aki a győri Audi 900 milliós eurós beruházását, az új járműgyárat a Volkswagen felügyelőbizottságában végigboxolta. Ezt a szót használta, mert konszernen belül is irgalmatlan harc zajlik az új beruházásokért. S Winterkorn volt az, aki nélkül az Audi talán Magyarországon sem lenne. S Winterkorn volt az is, aki 26 évvel ezelőtt, még a szocializmus időszakában Mórról az első ülésgyártó beszállítót az Audihoz bevitte – emlékezett Werner Schindele.

A győri gyár alapításakor Winterkorn már nem csak az Audi, hanem a Volkswagen minőségbiztosítási főnöke is. Befolyása nagy, szavainak súlya van. 2002-ben Audi főnök lesz, 2006-ban pedig már Európa legnagyobb autógyárát, a Volkswagent vezeti. Húsz éve nem csak Győrön tartja a szemét, gyakran megfordul az Audi Hungaria-nál.

Kedvenc étele a paprikás csirke, kedvenc bora a villányi Tiffan couve Carissima, szenvedélye pedig a labdarúgás.

Nem csak az Audi beruházások köszönhetők neki, hanem a Bayern München győri vendégjátéka is. A professzor a Bayern München AG felügyelőbizottságának tagja.

Tíz évvel ezelőtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora, azóta évente előadást tart a hallgatóknak. Jó viszonyt ápol a jelenlegi miniszterelnökkel, ha Budapesten jár, mindig felkeresi, a gazdaság mellett a futball is állandó téma kettőjük megbeszélésén.

A professzor jövedelme a német sajtó egyik kiemelt témája. Tavaly 14,5 millió eurót keresett, igaz, történelmet írt, mert a VW 22 milliárd eurós nyereségével rekordnak számít a Német Szövetségi Köztársaságban. Winterkorn egy másik történelmet is írni akar, 2018-ra át akarja venni a Toyotától a világelsőséget, s ebben a győri gyárnak is szerepet szán a VW-konszern.

Kegyeiért, a VW-beruházásaiért állam- és kormányfők állnak sorba, a magyarok azonban kivételezett helyzetet élveznek nála. Közvetlenségét, emberi gesztusait sokszor megtapasztalhattuk, a világ bármely pontján vagyunk, a magyar újságíróknak messziről integet, s amint teheti, személyesen is üdvözletét teszi.

Gyökereire, identitására pedig sokat elárul a következő történet. A győri Audi szerdán avatandó új járműgyárában készülő A3-as limunzin sanghaji bemutatója után szerettünk volna egy olyan fotót, amin a professzor együtt szerepel Leslie Mandokival, azaz Mándoki Lászlóval, az Audi és a VW zenei igaugatójával. Elkészült a kép, s Winterkorn intett e sorok írója felé, hogy álljunk össze egy közös képre. Megjegyeztem, hogy mi Bayern-szurkolók, amire prof. dr. Winterkorn ezt válaszolta: - Nem, mi magyarok

Nem csak Németországban, Győrben is történelmet ír a zsámbéki sváb család sarja. Nélküle a győri Audi nem lenne az, ami: a világ legnagyobb motorgyára s teljes értékű járműgyár.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
Kamion és személykocsi ütközött Hajdú-Bihar vármegyében – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
A mexikói autóipar történetének egyik legsikeresebb hónapját tudhatja magáénak: idén áprilisban 14....
2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....