alternatív üzemanyag

Adj Gázt!

2015.03.13.

Az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek fejlesztése az elmúlt évek során egy részt környezetvédelmi megfontolások okán, másrészt az előbb-utóbb kifogyó olajkészletek miatt is előtérbe kerültek. Az persze igaz, hogy nincs új a Nap alatt, hiszen a múlt század fordulóján New Yorkban elektromos hajtású taxik rótták a számozott utcákat és a vészterhes időkben, a kora negyvenes években, igaz ugyan, hogy akkor a nyersanyag-hiány okán széngázzal hajtott járművek jelentek meg Budapest utcáin is.

Ma talán békésebb időket élünk és a járműipari fejlesztések soha nem látott mértékben keresik a megoldást a jövő üzemanyagával hajtott járművek fejlesztésére. Évtizedek óta futnak szép számmal PB gázos autók az utakon, de az új sláger, nem véletlenül a földgázzal hajtott jármű. Nemrégiben a fővárosi tömegközlekedés frissült ilyen, sűrített földgázzal (CNG-Compressed Natural Gas) hajtott autóbuszokkal, de számos vidéki nagyváros autóbusz flottája cserélődik le e közeljövőben CNG hajtotta autóbuszokra.

A technológia üzembiztosan és ma már a hatótáv tekintetében is kielégítő módon rendelkezésre áll, és kis lépésekben ugyan, de a hazai földgáz-kút hálózat is bővül. A hazai földgázüzemű közlekedés népszerűsítésére országos program indult, amelynek első állomásaként sajtótájékoztatón ismertették a szaksajtó képviselőit annak részleteiről március 10-én. Eszerint országos tesztprogramot indít a DanubeTruck Magyarország Kft. és az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-hez tartozó FŐGÁZ CNG Kft. a sűrített földgázzal (CNG) hajtott haszonjárművek népszerűsítésére. „A kezdeményezés célja, hogy megismertesse a hazai felhasználókkal a környezetbarát hajtásban rejlő lehetőségeket. A sűrített földgázzal (CNG) hajtott haszonjárművek a dízeleseknél jóval gazdaságosabban üzemeltethetők” – hangsúlyozta Molnár Tamás, a DanubeTruck Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. 

A DanubeTruck Magyarország két járművet, egy Iveco Stralis CNG nyergesvontatót, valamint egy Iveco Daily CNG kisteherautót bocsájt rendelkezésre fél éves időtartamra. Ez idő alatt mintegy 30 cégnek lesz lehetősége 1-2 hetes, vagy néhány napos időszakokban kipróbálni a járműveket, amelyeket első ízben a sajtó képviselői tesztelhettek. Ezt követően a teherautók a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-nél (FCSM), a Pick Szeged Zrt.-nél., majd a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-nál állnak forgalomba. A Stralis pedig a Szemerey-Waberer’s flottában már bizonyított a mindennapos élelmiszer elosztásban.

A CNG járművek óriási előnye a dízelesekkel szemben, hogy gyakorlatilag nincs részecske- és nitrogén-oxid kibocsátásuk, emellett sokkal csendesebbek. Ez főleg városi környezetben jelent óriási előnyt. Emellett hosszútávon lényegesen kedvezőbb költséggel üzemeltethetőek. Sokat segíthet a CNG és emellett a folyékony földgázzal (LNG-Liquid Natural Gas) hajtott járművek elterjedésében, hogy az Európai Parlament és az Európai Bizottság 2014-ben fogadta el azt az irányelvet, amely kötelezi a tagállamokat, hogy 2020-ig építsenek ki minden városban és elővárosban CNG töltőhálózatot. Emellett természetesen a járműveknek is meg kell felelniük a felhasználói igényeknek. Ez a töltőhálózat megléte mellett a megfelelő teljesítményt, alacsony üzemeltetési költséget és hatótávolságot jelent. A járműgyártók tekintetében a teljesítmény és az alacsony üzemeltetéssel nincs gond és ami a hatótávolságot illeti, folyamatosan növelik azt. A programban szereplő mindkét járművet alkalmunk volt kipróbálni. Az Iveco hosszú évek óta élen jár az alternatív hajtású haszonjárművek fejlesztésében, amely mind a CNG-LNG technológiára, mind pedig a tisztán elektromos hajtású kishaszonjárművekre igaz. A Stralis nyergesvontató, 8 literes, 330 lóerős motorja húsz tonna próbaterhelés mellett is kielégítően mozgatta a szerelvényt. A közeli jövőben rendelkezésre áll majd a 11 literes nagyobb teljesítményű gázüzemű motor is, ami még csábítóbb lehet a fuvarozásban érdekelt vállalkozások körében.

A tavaly, a 2015-ös év kishaszonjárművének választott Daily pedig ebben a változatban sem hazudtolta meg önmagát. Csendes, 140 lóerős motorja könnyedén mozgatja a még B kategóriával is vezethető 3,5 össztömegű járművet. Hatótávolság tekintetében mindkét járműre elmondható, - terheléstől és használattól függően -, hogy elérhető a 400 km is. Megfelelő kúthálózat esetén ez már nem jelenthet gondot, és a fejlesztések is abba az irányba mutatnak, hogy a hatótávolság növekedjen.

A Fővárosban jelenleg két helyen lehet CNG-t tankolni, de már magánkút is üzemel az M0 mellett. A FŐGÁZ CNG Kft. tervezi, hogy a közeljövőben további nyilvános töltési lehetőséget is megnyit. Városi környezetben, áruterítő feladatokra, kommunális gépekbe szerelve, vagy autóbuszoknál használva a gázüzem kiváló és előremutató alternatívát jelent a dízelekkel szemben, mind környezetvédelmi, mind költségmegtakarítási szempontból.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....