Lada crossover
A meglepő hírt Szergej Ciganov, az Orosz Autó Telegram-csatorna szerzője osztotta meg a nyilvánossággal.
Az első a Lada X-Cross 5 június közepén gördült ki a Nissan egykori szentpétervári üzeméből. Az autó valójában a kínai FAW Bestune T77 SUV szakasztott mása. Amikor közvetlenül a sorozatgyártás megkezdése előtt bemutatták a szentpétervári nemzetközi gazdasági fórumon, külsőleg valóban csak a logóban különbözött a kínai autótól, még a kormánykeréken meghagyták a Bestune emblémáját. Egyes hírek szerint azonban a Lada X-cross 5-ön nemcsak a VAZ logó, hanem a fűthető hátsó ablak, a tükrök és első ülésfűtés is orosz, és nyilvánvalóan a multimédia is cirill betűs. Az AvtoVAZ fogadkozott, hogy a felfüggesztést orosz viszonyokhoz igazítja, de erről részletek nem ismertek.
A koppintással kapcsolatos vádakra Szergej Iljinszkij, az Avtovaz szóvivője úgy reagált, hogy az autó „nem kölcsönzés vagy másolat, hanem partnerség” gyümölcse.
Az első autók összeszerelése óta több mint két hónap telt el, de egyetlen egyet sem adtak el belőle. Ciganov szerint azért nem kezdődhetett meg az értékesítés, mert az AvtoVAZ nem rendelkezik az ehhez szükséges kínai licenccel.
A probléma a forgalmazást engedélyeztetését szabályozó licencjogban rejlik. Az orosz vállalat nem írt alá a kínai donorgyárral olyan megállapodást, amely lehetővé tenné, hogy változtatásokat eszközöljön a modellen, és saját márkanév alatt értékesítse.
Ciganov szerint igen meglepő, hogy ezt a fontos dokumentumot nem írták alá egy időben az autóegységek szállításáról szóló megállapodással. A szakértő hasztalan érdeklődött erről a Lada központjánál, Togliattiban, nem kapott kielégítő magyarázatot.
Ha az AvtoVAZ nem írja alá a szükséges a licencszerződéseket, akkor a Lada X-Cross 5 felejtős modell lesz az orosz autópar történetében. Az események két forgatókönyv szerint alakulhatnak: az AvtoVAZ befejezi a már megvásárolt készletek - kb. ezer darabról van szó - összeszerelését, és ezzel véget ér a gyümölcsözőnek indult együttműködés a FAW-val, vagy mégis tető alá hozzák a licencmegállapodást.
Az autót tehát egyelőre nem lehet értékesíteni, de egy szamarai autós újság máris hírt adott róla, hogy Makszim Szokolov, az AvtoVAZ elnöke Lada X-Cross 5-öt használ szolgálati autó gyanánt.