Kína
VW stand az Auto Shanghai kiállításon 2021-ben
Fotó: Volkswagen
Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen a helyi elektromosautó-gyártó Xpeng részesedésével szeretné talpra állítani gyengélkedő elektromosautó-üzletágát a világ legnagyobb autópiacán, Kínában. A wolfsburgi székhelyű cég 700 millió dollárért szeretné megszerezni az Xpeng részvényeinek csaknem öt százalékát, és a kínaiakkal közösen két elektromos középkategóriás autót fejleszt a Népköztársaság számára. A két autó várhatóan 2026-tól kerül forgalomba. A részletes megállapodások megkötése még várat magára, a hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk.
A VW-csoport eddig csak korlátozott sikereket ért el elektromos autóival Kínában. Az első félévben az akkumulátoros autók kiszállítása 1,6 százalékkal 62 400 autóra esett vissza az országban. Az év egészében körülbelül 200 000 autót céloznak meg. Kínában a VW-nek problémái vannak, hogy meggyőzze a vásárlókat ID sorozatával. Az ID.3 esetében a VW nemrégiben 16 000 euró alá csökkentette árait Kínában, hogy növelje az eladásokat.
"Jelentős költségelőnyök"
A kínai vásárlók több szoftvert és csatlakoztathatóságot követelnek az autókban, beleértve a közösségi média lehetőségeket is. Ráadásul a gyorsan növekvő elektromos autók piacán kialakult az árverseny a Népköztársaság olcsó gyártóival. A BYD elektromosautó-gyártó például idén kivívta az ország piacvezető pozícióját.
A közlemény szerint az Xpeng fejlesztési partnere a nemrégiben alapított Volkswagen Group China Technology Company (VCTC). Az új fejlesztési központ a csoport legnagyobb Wolfsburgon kívüli központja. A jövőben több mint 2000 szakértő fog itt dolgozni olyan új elektromos járműveken, amelyeket teljesen hálózatba kell kötni, intelligens és intuitív módon használható. "A fejlesztési és beszerzési volumen optimalizálása jelentős szinergiapotenciált eredményez, egyértelmű költségelőnyökkel a jelenlegi járműprojektekhez képest" - mondja a csoport.
Több platformot terveznek
Az Xpeng-gel tervezett két e-modell kiegészíti a VW termékportfólióját, és további vásárlói szegmenseket nyit meg. Eközben az ingolstadti székhelyű prémium leányvállalat, az Audi kibővíti együttműködését a helyi vegyesvállalati partnerrel, a SAIC-cal. Közösen gyors ütemben bővül az elektromos prémium autók kínálata. Mindkét partnerségben a VW új elektromos platformok közös fejlesztését is fontolgatja a jövőben – itt azonban még folynak a megbeszélések.
A helyi partnerségek célja, hogy támogassák a csoport azon stratégiáját, hogy többet termelnek Kínában Kínának. "Most felgyorsítjuk helyi elektromos portfóliónk bővítését, és ezzel egyidejűleg készülünk a következő nagy innovációs ugrásra" - mondta Ralf Brandstätter, a VW China igazgatósági tagja.