veterán

60 éves a Jaguar, amit még Enzo Ferrari is legszebb autónak tartott - 2. rész

2021.04.07.

1961. március 15-én mutatkozott be a Genfi Autószalonon Európa első nagy sorozatban gyártott sportautója, a legendás Jaguar E-Type.

A cikk első része itt olvasható.

A kétüléses, zárt és nyitott karosszériával is kapható E-Type-ot már a maga idejében is szűknek és zajosnak számított, de cserébe olyan jó volt vezetni, hogy a világ legrégebbi autós magazinja, az 1885-ben alapított brit Autocar magazin minden idők legjobb tesztautójának nevezte az 1961-ben kipróbált tesztautót. Főleg a menetdinamika, a motorerő és a kortalan dizájn győzte meg a tesztelőket.

Valószínűleg nem tudták, hogy a ravasz Sir Lyons preparált E-Type-okat adott ki a sajtó képviselőinek, a tesztautók pörgősebb, könnyebben lélegző motorokat és jobban tapadó versenygumikat kaptak. Így a 241 km/órát is megfutották, és hét másodperc alatt gyorsultak fel 100 km/h-ra. Ezek a példányok a világ akkori leggyorsabb szériaautóinak számítottak, hasonlóan az E-Type elődjéhez, az XK120-ashoz.

Persze a sima szériamodellek alig voltak rosszabbak, az E-Type ugyanis kivételesen igényes technikát kapott. Versenysportos gyökerekkel rendelkező, soros hathengeres, 3,8 literes, 265 lóerős, háromkarburátoros motorja az XK150-ből jött, de az önhordó karosszéria és a futómű az akkori legmodernebb színvonalat képviselte. Minden sarkán független felfüggesztés vezette a kerekeket, a súlyelosztást pedig az javította, hogy a motor messze az első tengely mögött helyezkedett el; nem csoda, hogy remek volt az E-Type útfekvése.

Később a segédkeretes hátsó futómű annyira bevált a Jaguarnak, hogy továbbfejlesztett változatát egészen 2006-ig használták az XK8-ban. Az E-Type hátsó segédkerete már gumialkatrészekkel kapcsolódott a vázhoz, így elnyelte a nemkívánatos rezgéseket. Akkoriban a Jaguar már minden modelljében hátul is tárcsaféket használt, az E-Type-on a tárcsák a féltengely belső végén voltak, hogy csökkentsék a rugózatlan tömegeket.

Négyfokozatú kézi váltóval gyártották, az első fokozat szinkronizálatlan volt, de állítólag a többit sem volt könnyű mindig kapcsolni. Gyártástechnológiailag kihívást jelentett az első sárvédőkkel egy egységet alkotó, hatalmas motorháztető, mivel csak körülményesen, kézi munkával lehetett a karosszériához rögzíteni. Azért kellett rá a hatalmas dudor, hogy merevítse a lemezt és helyet adjon a magas motornak, végül ez lett az E-Type egyik védjegye. Nyitott állapotában nemcsak a motorhoz, de az első futóműhöz is könnyen hozzá lehetett férni, ami nagyon megkönnyítette a szerelők dolgát.

Az E-Type akkora siker volt, hogy 1961-től egészen 1975-ig gyártásban maradt, a 14 év alatt több mint 70 ezer példány készült belőle, ezzel Európa első nagy sorozatban gyártott sportautójának számít. Steve McQueen, George Best, Sir Jackie Stewart, Brigitte Bardot és Frank Sinatra is a tulajdonosok közé tartozott. A legkeresettebb E-Type-ok a korai hathengeresek, bár a késői V12-es motorosoknak is nagy rajongótábora van.  A legdrágábbak azonban a Lightweight E‑type-nak nevezett gyári, versenyspecifikációjú verziók, amelyek teljesen alumínium karosszériát kaptak a súlycsökkentés érdekében. Ezekből 18-at terveztek, végül csak 12-t gyártottak le. A Jaguar 2014-ben azonban elkészítette a maradék hatot (Missing Six) is, amelyek természetesen csillagászati áron keltek el.

Idén pedig a Jaguar az E-Type 60. születésnapja tiszteletére 12 darab tökéletesen restaurált és enyhén modernizált (hatékonyabb hűtés és elektromos rendszer) E-Type-ot készített. A hat kupé és hat roadster az 1961-es Genfi Autószalonon kiállított „9600HP” és „77RW„ példányok tökéletes másai, azt leszámítva, hogy a középkonzoljukra festették a Coventry-ből Genfbe vezető utat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....