veterán

60 éves a Jaguar, amit még Enzo Ferrari is legszebb autónak tartott - 1. rész

2021.04.05.

1961. március 15-én mutatkozott be a Genfi Autószalonon Európa első nagy sorozatban gyártott sportautója, a legendás Jaguar E-Type.

A múlt század 60-as éveiről sokaknak nem csak a Holdraszállás, a kubai rakétaválság, a szexuális forradalom, Woodstock, a miniszoknya és a Beatles ugrik be elsőként, hanem a Jaguar legendás sportautója, az E-Type is. Még az olasz autók hívők is csak azt tudták felhozni a legszebb brit sportautóhagyományok szellemében készült típus ellen, hogy túl olcsó, ezért biztos sokat kell majd várni rá.

Jól látszik, hogy a géptető csaknem a hossz felé kiteszi

Való igaz, 1961-ben adókkal együtt mindössze 2256 fontot kértek az E-Type-ért, ami mai árfolyamon is csak 43 ezer fontnak, azaz 18,4 millió forintnak felel meg. Ezért a pénzért a Jaguar csodaszép karosszériát, modern technikát, és hasonló menetteljesítményeket kínált, mint a kétszer drágább Aston Martin DB4 vagy a háromszor drágább Ferrari 250 GT, vagyis kimagaslóan jó volt az ár-érték aránya.

Egy korai prototípus

A Jaguar alapítója, Sir William Lyons az 50-es évek végén adta ki azt a feladatot cége sikerekben fürdő, de éppen munka nélkül évődő versenyrészlegnek, hogy sportkocsit kell tervezniük, amely leválthatja a kissé elavult, bár csodaszép XK150-et, a II. világháború utáni korszak meghatározó sportkocsijának, az XK120-nak a leszármazottját. Először versenyautóban gondolkodtak, de hamar változtattak a terveken, és végül utcai autó lett az E-Type.

Sir William Lyons a bemutatón

Malcolm Sayer formatervező a repülőgépeknél szerzett aerodinamikai tapasztalatait is felhasználta a szivar alakú E-Type formájának megalkotásakor. Nem kellett a nulláról kezdenie a munkát, mivel kézenfekvő volt, hogy a háromszoros Le Mans-bajnok (1955,1956,1957) versenyautó, a D-Type lesz a kiindulási alap, persze az egzotikus anyagokat, az alumíniumot és magnéziumot az ár alacsonyan tartása miatt mellőzni kellett.

Négy év fejlesztőmunka után – amely során a prototípusokat versenyeken indítva tesztelték – az 1961-es Genfi Autószalonon, március 15-én leplezték le az E-Type-ra keresztelt újdonságot, neve egyértelmű utalás volt a motorsportos gyökereire. Az opál fegyvermetál-szürke fényezésű, 9600HP rendszámú, 3,8 literes E-Type kupét maga Bob Berry, a Jaguar PR igazgatója vezette el Angliából Svájcba. Saját állítása szerint szinte végig padlógázzal ment, de a késői indulás (Angliában angol újságíróknak tartottak egy tesztvezetést) miatt így is csak percekkel a tesztvezetések megkezdése előtt ért oda a Genf Parc des Eaux Vives nevű parkjában megtartott szűk körű bemutatóra, amelyet egy nappal a nemzetközi autószalon előtt rendezett meg a Jaguar gazdag vevőjelöltek számára.

Norman Davis és a legendás 77RW

Annyian akarták ott kipróbálni az egyetlen rendelkezésre álló autót, és akkora szenzációt keltett, hogy Sir William Lyons sebtében úgy döntött, elküld még egy autót Angliából Svájcba, hogy a másnap nyíló autószalonon legyen egy vászontetős E-Type roadster is a standon. A főnök a legalkalmasabb személyt, Norman Davist, a gyári tesztpilótát bízta meg azzal a roppant nehéz feladattal, hogy Coventry-ből másnap reggelre érjen Genfbe, miután egész éjszaka megállás nélkül vezet. Davis egy angol versenyzöld színben pompázó, szintén 3,8 literes sorhatos motorral szerelt roadstert vitt a szalonra, a 77RW rendszámú autó azóta is a világ leghíresebb E-Type példánya.

Letisztult vonalaival és hihetetlen arányaival azonnal a kiállítás legnagyobb sztárja lett, még Enzo Ferrari is annyira elképedt a láttán, hogy a legenda szerint csak ennyit tudott kinyögni: "a világ legszebb autója". Nem csoda, hogy azonnal hosszú várólisták alakultak ki, személyesen Sir Lyons válogatta ki a kor hírességei közül azokat, akik elsőként juthattak hozzá az autóhoz. Annyira ment a bolt, hogy amikor Az Angyal című filmsorozat készítői megkeresték a Jaguart, hogy adjanak E-Type-okat Roger Moore-nak a forgatáshoz, Sir Lyons elutasította őket, mert úgy érezte, nincs szüksége több reklámra.

Képek: Jaguar

A cikk hamarosan folytatódik a második résszel!

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
Esküdöznek, hogy javítanak a beltér minőségén. ..
2025.04.30
A Honda igazán magasra teszi a lécet a Nemzetközi Jazznapon a díjnyertes Jazz e:HEV, valamint a....
2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....
2025.04.30
Bár a Toyotának több más globális autómárkában is van részesedése, ezúttal saját beszállítóját és a....
2025.04.30
Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós, 2025. május 29-én elindul a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére -....
2025.04.30
Eredeti ötlete támadt a Fordnak: arra kérte a kínai formatervezőket, hogy gondolják újra a....
2025.04.30
Ismét Magyarországon készítenek 360 fokos utcaképeket a Google különleges kamerarendszerrel....