Kína
Kína és Európa a világ két legnagyobb piaca, ha elektromos járművekről van szó. Míg az európai autógyártók régóta exportálnak autókat az ázsiai országba, ahol számos gyártótelepet és vegyesvállalatot működtetnek helyi cégekkel, most fordulni látszik a trend és egyre több kínai gyártó érkezik Európába.
Az elektromobilitás lehetőségeket nyit meg ezen ázsiai gyártók előtt, akik keményen igyekeznek felismerhető és jó hírű márkákat építeni a régióban. A Nio, az XPeng, a BYD, a Great Wall Motors (GWM), a Hongqi és a BAIC csak néhány autógyártó, akik azon dolgoznak, hogy a kontinens vezetői közé kerüljenek.
Ennek persze nem mindenki örül, az európai gyártók joggal félnek a kínaiak érkezésétől: „A kínai gyártókat vörös szőnyeggel fogadják Európában” – mondta Carlos Tavares, a Stellentis vezérigazgatója újságíróknak. „Minket nem így fogadnak Kínában.”
Jelenleg a kínai gyártók piaci részesedése az elektromos autók terén 5%, ez a szám pedig 2 éven belül elérheti a 15 százalékot is elemzések szerint. Az elektromos autók piaca egyre inkább növekedik, így a 15% a jelenlegi darabszám sokszorosát jelenti.
Persze még keresztbe tehetnek a kínaiaknak, elsősorban a francia elnök szószólója az európai protekcionizmusnak. Emmanuel Macron „Vásároljon európait törvényt” szorgalmazta, hogy megvédje a kontinens autógyártóit a kínai versennyel szemben, és válaszul az Egyesült Államok saját, ellentmondásos, a hazai termelés ösztönzésére irányuló programjára.
„Szükségünk van egy európai vásárlási törvényre, mint az amerikaiaknak, támogatást kell nyújtanunk az európai gyártóink számára” – mondta Macron. „Kína megvédi az iparát, az Egyesült Államok védi az ipart, Európa viszont teljesen nyitott.”
Az európai gyártók megvédésének módja egyelőre kérdéses, de jó esély van rá, hogy az állami támogatások köréből eshetnének ki a nem európai gyártók. Európa számos országában nyújtanak támogatást elektromos autók támogatására, ennek megvonása jelentősen megnehezítené az érkező kínaiak dolgát.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!