motortechnika
A Volvo bemutatott egy kísérleti, kétliteres, 450 lóerős turbómotort, amely a Drive-E motorcsalád csúcsát jelenti. A háromszoros feltöltésű erőforrás 225 lóerőt hoz ki egy literből, ami még turbómotortól is sok, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az utcai Volvókban jelenleg 245 lóerős ennek a blokknak a T5 változata.
A motor különleges technikai megoldással érte el a nagy fajlagos teljesítményt: a két hagyományos turbó mellett egy elektromos hajtású turbó-kompresszort is beleépítettek, amelynek csak az a feladata, hogy alacsony fordulatszámnál felpörgesse a két hagyományos turbót. Így kiiktatható a lassú gázreakció és az alacsony fordulatnál tapasztalható gyengeség, a turbós motorok két legnagyobb hátránya. Ahhoz, hogy a rengeteg levegőhöz elegendő égetnivaló benzin is jusson a hengerekbe, egy megerősített, 250 bar nyomással dolgozó üzemanyagpumpa gondoskodik. Az új motor fejlesztésében az AVL, a Denso és a Volvo versenyrészlege, a Polestar Racing is részt vett.
„Az eredmény egy különleges motor lett, amelynek gyorsak a reakciói és nagy a teljesítménye. Ráadásul a kompakt mérete és tömege javítja a kocsi súlyelosztását az első és a hátsó tengely között, és alacsonyabbra helyezi a tömegközéppontot. Ez két olyan tényező, ami nagyban befolyásolja a vezethetőséget, nem csak a versenyautóknál, hanem az utcaiaknál is” – mondta Mattian Evensson, a Volvo Polestar Racing versenymotorokért felelős igazgatója.
„Talán furán hangzik, de ez a 450 lóerős motor program a fontos része a Drive-E motorcsalád fejlesztésének. A méretcsökkentett motoroknak széles tartományban sok használható erőt kell nyújtania az ügyfeleknek az emisszió csökkentése mellett. A kompakt motorok több helyet hagynak a kocsiban és kisebb a tömegük is, ez a két tulajdonság felhasználható például hibrid hajtás beépítésére is, ami tovább csökkenti az emissziót. Ez a végső célunk” – tette hozzá Dr. Peter Mertens, a Volvo kutatás-fejlesztési igazgatója.