Skoda Superb

20 éves a Skoda, amelynek hátsó lábtere a luxusautókéval vetekedett

2022.01.29.

Felelevenítjük az Octavia fölé pozícionált, felső-középkategóriás Superb történetét, amelynek köszönhetően egy új ligában vetette meg a lábát a cseh gyártó.

A visszafogottan elegáns formatervből kiderült, hogy Passat közeli rokona

Megjelenésének 20. évfordulóját ünnepelte idén a Mladá Boleslav-i székhelyű cseh autógyártó csúcsmodellje. Egy rendkívül szomorú napon, a World Trade Center elleni támadás napján volt a világpremierje: 2001. szeptember 11-én, mégpedig a Frankfurti Autószalonon. Olyan modellek mutatkozta be rajta kívül ezen a seregszemlén, mint az Alfa Romeo 156 GTA, az első Citroën C3, a harmadik generációs Ford Fiesta, a Chris Bangle-féle BMW 7-es sorozat, a Honda Jazz, a Lamborghini Murciélago, a Mercedes-Benz SL (R230), a Renault Avantime, a Toyota Corolla kilencedik nemzedéke, a kereklámpás Volkswagen Polo és az első Volvo S60.

Már a II. világháború előtt is készültek Superbek

Bár a szocialista múlt miatt kevesen tudják, a Skoda nagy hagyományokkal rendelkezik a közép- és prémium kategóriás, nagyméretű autók gyártásában. Már 1907-ben, tizenkét évvel a Laurin & Klement Mladá Boleslavban történő megalapítása után, az induló cég piacra dobta a Type FF-et, egy igazi luxusautót, aminek házon belül tervezték a soros, nyolchengeres motorját.

Laurin & Klement Type FF

1925 és 1936 között a Skoda Hispano-Suiza limuzint az akkori cseh köztársasági elnök, Tomáš Garrigue Masaryk használta számos más akkori prominens személy mellett. Az 1930-as évek elején a Mladá Boleslav-i autógyártó széles választékát kínálta a luxusautóknak, hathengeres (Skoda 633, 645 és 650) vagy nyolchengeres (Skoda 860) motorokkal.

A cseh köztársasági elnök, Tomáš Garrigue Masaryk a Skoda Hispano-Suiza limuzin mellett

Azonban a valódi zászlóshajó már akkor is a Superb lett, amelynek neve először 1934. október 22-én jelent meg a vállalat belső dokumentumaiban. 1935 tavaszán kezdődött a sorozatgyártás, és 1949-re már csaknem 900 példány gördült le a gyártósorról öt változatban: a hathengeres 640 Superb (1934-1936) és Superb Type 902 (1936) modellek, valamint az erősebb és drágább, nyolchengeres motorral szerelt Superb Type 913 (1936-1939), Superb 3000 OHV Type 924 (1938-1949) és Superb 4000 Type 919 (1938-1940) típusok. Sok példány egyéni, személyre szabott karosszériát kapott valamelyik neves karosszériaépítő műhelyben, ezeket a kocsikat az adott vásárlók igényei, egyedi specifikációi szerint építették.

Megszületik a modern kor Superbje

Közel 30 centivel volt nagyobb a Superb tengelytávja, mint az Octaviáé

2001-ben, némileg váratlanul a Skoda újra elővette a típusmegjelölést, amikor bemutatta a modern Superb első generációját. A cseh autógyártó ezzel a bátor lépéssel hangsúlyozta dinamikus fejlődését, amit a Volkswagen-konszernhez való, 10 évvel korábbi csatlakozása eredményezett. A Golf IV-alapokra épített Octavia 1996-os premierjét követően ezzel a cseh autógyártó visszatért a kompaktok mellett a felső-középkategóriás üzleti/családi autók szegmensébe is. 2001 szeptemberének elején, még a hivatalos kiállítási premier előtt egy Superbet a közép-csehországi Lány várába szállítottak, hogy Václav Havel akkori cseh elnök - aki közismerten nagy autórajongó hírében állt - elvihesse egy alapos próbaútra.

Hátsó helykínálatával csak a luxusautóké vetekedett

Aztán szeptember 11-én a Superb hivatalosan is bemutatkozott a frankfurti IAA kiállításon. A 4803 mm hosszú, 1765 mm széles és 1469 mm magas elsőkerék-hajtású modell tengelytávja 2803 mm volt, amely azért lehetett ilyen nagy, mert a típus a Volkswagen Passat kínai piacra gyártott változatának hosszított tengelytávú padlólemezére épült. A több mint 2,8 méteres tengelytáv elképesztő méretű hátsó lábtér kialakítását tette lehetővé, a hátul ülők akár keresztbe tett lábakkal is utazhattak.

Alig maradt el a Passattól a belső tér kivitelezése, de a Superb még esernyővel és ajtóba rejtett tartóval is rendelkezett

Kezdetben a motorkínálat három benzines és két dízelmotort tartalmazott: a kétliteres négyhengeres szívó alapmotor 115, a gyári gyártású 1,8 literes, hengerenként ötszelepes, négyhengeres turbó 150, a 2,8 literes V6-os csúcsmotor 193 lóerőt volt képes leadni. Utóbbival a Superb 237 km/órás végsebességet ért el, ezzel akkor minden idők leggyorsabb szériagyártású Skodája lett.

Hosszában hordta a motorját, mint rokona, a B5-ös VW Passat

Az alacsony üzemeltetési költségeket kereső vásárlók számára a legendásan tartós és takarékos 1,9 literes, 130 lóerős TDI-t választották, aminek fogyasztása mindössze 5,7 liter gázolaj volt 100 km-en. Egy másik, fényűzőbb, de megbízhatatlanabb dízel alternatíva a 2,5 literes, V6-os hathengeres TDI volt 155 lóerős teljesítménnyel. Alapfelszereltségként hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó járt minden motorhoz, de a két V6-oshoz selymesen finoman kapcsoló ötfokozatú Tiptronic automata váltó is rendelhető volt.

Sajnos a 2002-es kupé változat, az elegáns Tudor nem került gyártásba

A Skoda akkori csúcsmodelljéhez olyan felszereltségek is rendelhetők voltak, mint a bi-xenon fényszórók integrált fényszórómosóval, az elektromosan állítható és fűthető első ülések, a Climatronic automata légkondicionáló és a színes képernyős navigációs rendszer.

Kedvező ára és remek helykínálata miatt sok ország előszeretettel vásárolta hivatali autónak

A modern Superb sorozatgyártását 2001. október 1-jén kezdték meg a Kvasiny-ban, miután a gyártóüzemet 200 millió eurós költséggel korszerűsítették. 581 jármű készült az év végéig, de a limuzin első példányait csak 2002 tavaszán adták át az ügyfeleknek, mégpedig élethosszig tartó mobilitási garanciával. Az első modern generáció sikeres pályafutása 2008-ban ért véget. Több mint 136 000 darab készült belőle a Cseh Köztársaságban, valamint Kínában, Ukrajnában és Kazahsztánban található gyártóhelyeken.

Az utód egy világújdonságot hozott

A második Superb az Octavia nyújtott padlólemezét használta, ezért már keresztmotoros volt

2008 márciusában a Skoda a Genfi Autószalonon bemutatta a Superb következő generációját, mégpedig egy hatalmas innovációval, a Twindoor csomagtérajtóval, amit a hátsó szélvédővel és anélkül is ki lehetett nyitni. 2009-ben vezették be a piacra a másik karosszériaváltozatot, a 633 literes csomagterű kombit. 2015-ig a cseh autógyártó 618 ezer második generációs Superbet gyártott, 2009-ben a típus megkapta a neves brit magazin, a Top Gear „Év Luxusautója” díjat.

Azóta sem utánozta le senki a zseniális Twindoor csomagtérfedelet

A Superb harmadik generációja a 2015-ös prágai világpremieren keltett szenzációt, nem csak a modern formanyelvével, hanem azzal is, hogy még elődjénél is tágasabb utas- és csomagteret kínált. Több technikai újítást is ez a típus vezetett be a cseh autógyártó kínálatába: a Dynamic Chassis Control (DCC) adaptív futómű mellett most először volt elérhető a parkolássegítő és a háromzónás klímaberendezés is. A tágas kombi ugyanabban az évben jelent meg, 650 literes csomagtere piacvezetőnek számított a nem prémium kombik között. 2019 őszén jött a Superb életében a következő fontos lépés, amikor elindították a plug-in hibrid hajtású Superb iV gyártását.

Az aktuális Superb iV az első konnektoros hibrid Skoda

A Skoda a mai napig több mint 700 ezer példányt gyártott a harmadik Superb generációból, az elmúlt 20 év során pedig mintegy 1,5 millió darabot szállítottak le a három nemzedékből összesen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....